AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Del Skrevet 24. februar 2021 Kan en kreftpasient få næringsdrikker på blå resept? Kan jeg som datter ringe fastlege og få ordnet dette? Min mor har knapt spist siden hun startet cellegift for fem uker siden, og hun er kjempe dårlig. Orker ikke ringe fastlege og er lite interessert i noe næring. Jeg får i henne de juicebaserte næringsdrikkene, men det krever at jeg bare serverer henne en kald en, på nattbordet liksom. Hun er ikke i stand til å hverken kjøpe selv eller dra til fastlege. De gangene hun har vært hos kreftlege, har hun glemt det. Jeg har til nå kjøpt dem på privaten, men det er jo svindyrt. Jeg vet jo selvsagt at fastlegen har taushetsplikt etter alle kunstens regler, men jeg tenkte hvis jeg ringer og informerer om at mor ikke spiser og trenger næringsdrikker? Vil det holde? Det er vel ganske velkjent at kreftpasienter sliter med ernæring - så helt usannsynlig er det jo ikke. Han vet jo at hun går igjennom svært heftig cellegiftbehandling.. Råd eller erfaringer? Anonymkode: 11555...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Del Skrevet 24. februar 2021 Ja, mamma har også kreft og har fått næringsdrikker på blå resept, bare ta kontakt med fastlegen hennes eller sykehuset hun får behandling. Det er ikke alle som får det på blå resept, men jeg regner med det lar seg ordne. Anonymkode: 9dd4e...6fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mjessa Skrevet 24. februar 2021 #3 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan en kreftpasient få næringsdrikker på blå resept? Kan jeg som datter ringe fastlege og få ordnet dette? Min mor har knapt spist siden hun startet cellegift for fem uker siden, og hun er kjempe dårlig. Orker ikke ringe fastlege og er lite interessert i noe næring. Jeg får i henne de juicebaserte næringsdrikkene, men det krever at jeg bare serverer henne en kald en, på nattbordet liksom. Hun er ikke i stand til å hverken kjøpe selv eller dra til fastlege. De gangene hun har vært hos kreftlege, har hun glemt det. Jeg har til nå kjøpt dem på privaten, men det er jo svindyrt. Jeg vet jo selvsagt at fastlegen har taushetsplikt etter alle kunstens regler, men jeg tenkte hvis jeg ringer og informerer om at mor ikke spiser og trenger næringsdrikker? Vil det holde? Det er vel ganske velkjent at kreftpasienter sliter med ernæring - så helt usannsynlig er det jo ikke. Han vet jo at hun går igjennom svært heftig cellegiftbehandling.. Råd eller erfaringer? Anonymkode: 11555...40d Ja, du kan få det på blåresept for kreft. Det er det enkle og riktige svaret. Det står også i "legelista" at er en av de største grunnlagene for å skrive ut næringsmidler i gruppe 601 og 604 på blåresept. Eldre mennesker får dette også på blåresept pga de ofte er underernærte. Så hvis du snakker med legen, eller altså hun må gi deg samtykke til dette + du har samlet på kvitteringene for å ha kjøpt det, så ordner det seg. Kvitteringene sender du inn og får refusjon opp over egenandelstaket. Kjøpte du for eksempel i fjor og hun nådd egenandelstaket får du pengene tilbake (hun får). Kjøper du i år og ikke nådd egenandelstaket teller de med for å nå opp dit, osv, Jeg har de på resept selv og er kjent med regelverket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan en kreftpasient få næringsdrikker på blå resept? Kan jeg som datter ringe fastlege og få ordnet dette? Min mor har knapt spist siden hun startet cellegift for fem uker siden, og hun er kjempe dårlig. Orker ikke ringe fastlege og er lite interessert i noe næring. Jeg får i henne de juicebaserte næringsdrikkene, men det krever at jeg bare serverer henne en kald en, på nattbordet liksom. Hun er ikke i stand til å hverken kjøpe selv eller dra til fastlege. De gangene hun har vært hos kreftlege, har hun glemt det. Jeg har til nå kjøpt dem på privaten, men det er jo svindyrt. Jeg vet jo selvsagt at fastlegen har taushetsplikt etter alle kunstens regler, men jeg tenkte hvis jeg ringer og informerer om at mor ikke spiser og trenger næringsdrikker? Vil det holde? Det er vel ganske velkjent at kreftpasienter sliter med ernæring - så helt usannsynlig er det jo ikke. Han vet jo at hun går igjennom svært heftig cellegiftbehandling.. Råd eller erfaringer? Anonymkode: 11555...40d Ja, man får dem på blå resept. Er bare å si fra til legen. Men jeg vil også si at juicebaserte næringsdrikker ikke er fullverdige, og jeg synes det er merkelig kreftlege og kreftspl ikke har tatt mer tak i ernæringsstatusen til din mor. Hun er nødt å drikke rundt 7 næringsdrikker daglig for å få i seg nok kalorier. Om hun ikke greier det, kan du kjøpe calogen som man også skal få på samme blåresept som næringsdrikkene, og om hun tar 3 shotter med 30 ml daglig av dette får hun i seg 420 kcal, så da trenger hun 5-6 næringsdrikker daglig ved siden av calogen, men hun vil ikke få i seg alt hun trenger av blant annet vitaminer og mineraler, men det er bedre enn ingenting. Kaloriunderskudd under kreftbehandling er kjempeunheldig fordi kreftbehandlingen da fungerer dårligere. Håper du kan bli med henne neste gang hun skal til kontroll og ta opp dette. Om hun ikke får i seg nok næring selv kan hun jo få en sonde. Anonymkode: f36d3...154 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Del Skrevet 25. februar 2021 Ta kontakt med legen så sørger denne for en samtale med ernæringsfysiolog, så sender denne inn søknad til HELFO for å få dekket disse. Har hatt dette siden 2015. Skal sies at jeg ikke har kreft men en kronisk sykdom som tilsa at HELGO godkjente dette. Tok 3 mnd for HELFO å godkjenne søknaden. Anonymkode: c8189...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daryl Dixon Skrevet 25. februar 2021 #6 Del Skrevet 25. februar 2021 Det tar ikke lang tid å få det nå, det har blitt mindre strengt. Fastlegen søker, helfo godkjenner raskt. Så får du et brev med vedtak. Ring feks mediq og bestill, ha referansenummer, paragraf og dato for godkjent vedtak. Så får du bestilt det du vil ha, evt en prøvepakke. De har spesialprodukter for det meste. Og ikke bare drikker. De sender og du mottar innen 2-3 dager. De på kundeservice er flinke og behjelpelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Del Skrevet 25. februar 2021 Jeg fikk dette godkjent av Helfo på dagen da jeg hadde kreft. Kunne hente ubegrenset mens jeg var syk og ikke kunne få i meg annet. Jeg var forøvrig hos ernæringsfysiolog (spesialisert på kreftsyke) på sykehuset som ga meg resept/søkte Helfo og anbefalte hva jeg burde velge. Hun fulgte meg opp en gang i uka mens jeg fikk cellegift og stråling. Jeg levde på denne typen i flere måneder: https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-mat/naringstilskudd/fresubin-2kcal-drink-skogsbaer-2001,5002039/ Anonymkode: 7694f...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Del Skrevet 25. februar 2021 Skremmende at hun ikke blir fulgt opp med tanke på ernæring! Ernæringsstatus har jo vanvittig mye å si for å kunne tåle behandling med cellegift og stråling, og ikke minst for å bevare livskvalitet og minske risiko for komplikasjoner. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin.. Men ja, ta kontakt med fastlegen asap og ta vare på kvitteringer for næringsdrikker du kjøper. Anonymkode: 875bf...82a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå