Kelli Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 I forbindelse med husbygging må jeg flytte en vei . Omleggingen vil være uvesentlig. Kostnaden blir tatt av meg. Veien blir brukt av naboer som har tinglyst veirett over min eiendom. I følge servituttlovens paragrafer 2, 5 og 6 kan jeg ikke se at de har rettslig vern i å nekte meg dette. Eneste måten å få plassert et hus innenfor lover og regler er å flytte en bit av veien litt til siden slik at huset får plass. Naboene ønsker ikke at det skal komme nytt hus og prøver å stoppe prosessen igjennom å være vanskelig. Det jeg lurer på er om jeg kan være nødt til å ta en sak som dette til jordskifteretten for å kunne søke om rammetillatelse? Noen som har erfaring med protester av omlegging av private veier? 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Vil tro du må ta det til retten om de er uenige ja. Kommunen tar ikke stilling til privatrettslige spørsmål, så det må du nesten ordne med selv. Anonymkode: fb39f...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Det koster minst 100.000 kroner å ta dette til retten. Om det er så viktig for deg da bør du gjøre det. Anonymkode: 08a8f...60c
Kelli Skrevet 24. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2021 Vil vel ikke koste noe da dette er et eiendomsforhold som blir dekket av husforsikring. Går gjerne til retten om det skulle være nødvendig, noe det ikke burde være 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Du kan vel ta en samtale med forsikringsselskapets advokater for en vurdering? Hvis det blir satt hardt mot hardt må naboene også vurdere om de ønsker belastningen av å ta saken til retten. Det er mange som ikke aner hvor dyrt dette er. Anonymkode: 45d6f...035 1
Kelli Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 25. februar 2021 Noen som vet hvor man kan lese om lignende saker? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå