Gå til innhold

Jeg går jo ikke ned i vekt:(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis ikke sparebluss/krisemodus hadde eksistert, hadde ikke krigsfanger eller anorektikere levd i mer enn et halvt års tid på minimalt med mat.

Det som skjer når man går i sparebluss er at fordøyelsen vil gå tregere, temperaturreguleringen vil være mindre effektiv (mange begynner å fryse).   Etter hvert vil man også begynne tære på muskulatur, vil man være mer utsatt for sykdom, stoffskiftet settes ned, og det endokrine systemet fungerer ikke optimalt.

Ved for lite energi over lengre tid, vil kroppen rasjonere energien dit den behøves mest.

Sparebluss betyr ikke at alt stopper opp, og at man legger på seg dersom man spiser for lite (slik mange tror) men at det vil være lettere å ligge i energibalanse når man tror man egentlig har et energiunderskudd fordi kroppens endokrine system og sympatiske nervesystem er satt i energibesparende modus.

Dette innlegget ble skrevet for mange år siden, men det er like aktuelt i dag.

https://www.trening.no/kosthold/hvileforbrenning-en-innforing/

Anonymkode: 33b97...320

Jeg har sikkert havnet i denne ‘fellen’. Blir man værende her resten av livet? 

Anonymkode: 37e0e...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øyemål er ikke alltid så lurt. Vei maten og noter ned i apper som lifesum etc. 

4088BBA3-CBD4-4237-8D4D-A8BBB1DA6373.jpeg

Anonymkode: ee7db...861

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sikkert havnet i denne ‘fellen’. Blir man værende her resten av livet? 

Anonymkode: 37e0e...8ed

Professor Jøran Hjelmesæth mener at forbrenningen kan bli varig redusert etter vektnedgang (ut over hva som er forventet på grunn av lavere vekt)

Jeg mener å huske at han har sagt opptil 20%, men ta tallet med en stor klype salt, for jeg har ikke dobbeltsjekke.

Det vil si at hvis du har en livsstil som, ut i fra alder og aktivitetsnivå, normalt sett krever 2000 kcal for vedlikehold,  kan du risikere å få et vedlikeholdsnivå som ligger et sted mellom 1800 og 2000 kcal.

Anonymkode: 33b97...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, du må veie maten og regne ut. En ting er å vite hvor mye kalotier det er i en porsjon pasta, en annen ting er å vite hvor liten mengde pasta som regnes som en porsjon. Spiser du en mediun porsjon pasta carbonara har du brukt hele dagskvoten. 

Du kan gjerne spise opp de kaloriene du trener bort, men ikke stol på appen der, de fleste appene mener du har forbrendt mye mer enn du faktisk har. Få deg aktivitetsklokke, så du vet hva du bruker. 

Dersom du vanligvis trenger 2000 kalorier, og skal gå ned 0,5kg i uka, må du ligge på 500 kalorier i underskudd (snitt) hver dag. Trener du bort 400, kan du derfor spise 1900 og fortsatt ha 500 i underskudd.

Anonymkode: 2d3d4...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (19 timer siden):

Hmm...  en pose maarud salt og pepper er 1250 kcal. Et helt dagsbudsjett med kalorier. En 200 g sjokolade er 1100 kcal. Nok et dagsbudsjett med kalorier. 

Hadde du virkelig ligget i underskudd så hadde du gått ned i vekt. Det er noe du overser. 

Men feks lifesum som jeg tok en kjapp titt på, trekker fra kalorier forbrent på trening. Sånn funker ikke verden. Trener du og får 500 kcal i pluss så går du ikke i null ved å høvle innpå en stor sjokolade. Budsjett er budsjett. Er 1400 budsjettet så er det 1400 som skal spises. En skal trene bra mye for å trenge ekstra og likevel gå ned i vekt. 

Hvis feks jeg skulle hatt 1400 pr dag og så tilgodesett meg selv med ekstra kalorier for kalorier forbrent på aktivitet så kunne jeg ifølge lifesum spist 3000 kcal. Det funker selvsagt ikke med mindre man vil gå OPP i vekt. 

Hmm.. En tankevekker, veldig bra skrevet. Vekta mi har limt seg fast og vil ikke bort, jeg er er prakteksempel på sunnheten selv i ukedagene, men skeier ut én dag, kun lørdagen men da spiser jeg boller til frokost, pannekaker eller annet til lunsj, indisk til middag og en halv sjokoladeplate og chips til kvelds 😂 jeg veier 60 kilo og har aldri vært ekstremt overvektig men jeg føler at jeg "tar igjen" på lørdager, ikke fordi jeg har så lyst men fordi jeg forbinder det med glede. 

Anonymkode: 18fcb...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hmm.. En tankevekker, veldig bra skrevet. Vekta mi har limt seg fast og vil ikke bort, jeg er er prakteksempel på sunnheten selv i ukedagene, men skeier ut én dag, kun lørdagen men da spiser jeg boller til frokost, pannekaker eller annet til lunsj, indisk til middag og en halv sjokoladeplate og chips til kvelds 😂 jeg veier 60 kilo og har aldri vært ekstremt overvektig men jeg føler at jeg "tar igjen" på lørdager, ikke fordi jeg har så lyst men fordi jeg forbinder det med glede. 

Mat er følelser. Og god mat er glede, trøst, fellesskap ++. Det er en mentalitet vi har. Når jeg tar noe snop så tenker jeg på hva som virkelig er verd det. Og det er kun 1 snopting, + øl/vin som er verd det. Ergo finnes bare tre muligheter til kalorisynder. Dine lørdager blir veldig ødeleggende da.

Om vi tenker penger istedenfor kalorier, og du har en vane med å småshoppe hver dag og summen utgjør 5000 i uka, men du tar deg sammen og begynner å shoppe bare på lørdager. Føler deg flink. Shopper bare lørdager. For 5000 kr.    Så har du brukt like mye penger og ikke spart noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (31 minutter siden):

Mat er følelser. Og god mat er glede, trøst, fellesskap ++. Det er en mentalitet vi har. Når jeg tar noe snop så tenker jeg på hva som virkelig er verd det. Og det er kun 1 snopting, + øl/vin som er verd det. Ergo finnes bare tre muligheter til kalorisynder. Dine lørdager blir veldig ødeleggende da.

Om vi tenker penger istedenfor kalorier, og du har en vane med å småshoppe hver dag og summen utgjør 5000 i uka, men du tar deg sammen og begynner å shoppe bare på lørdager. Føler deg flink. Shopper bare lørdager. For 5000 kr.    Så har du brukt like mye penger og ikke spart noe. 

Sant det, derfor tok jeg en rute melkesjokolade i går og tenker å ta meg kun én stratos bar på lørdagen. Så holder jeg frokost, lunsj og middag sunt og kan kun ha én ting som kos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sant det, derfor tok jeg en rute melkesjokolade i går og tenker å ta meg kun én stratos bar på lørdagen. Så holder jeg frokost, lunsj og middag sunt og kan kun ha én ting som kos. 

Husk at sunt kan være godt. Både lifesum appen og om du følger bama på Instagram har mange gode bilder av sunne, gode ting å lage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...