AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #21 Del Skrevet 24. februar 2021 Mjessa skrev (1 minutt siden): Jeg får helt angst av det her. Jeg kritiserer ikke deg, men altså. Her tror folk altså på at hvis man spiser for lite så legger man på seg eller går ikke ned i vekt. Det strider jo mot alle thermodynamiske lover. Men det er også de samme personene som tror på fatburners, herbalife, og lavkarbo uten tanke for at JO DET ER FAKTISK KALORIENE DU TAR INN SOM TELLER. Spiser du for lite så slår kroppen av sexlysten og slutter å gro hår og sprekker negler og sånn. Den sitter ikke og kramper på fettlaget. Og jada hva de kaloriene er teller også litt, men antallet kalorier inn vs antallet kalorier ut er og blir alfa og omega. Det er vel mye det samme som jeg sier? Anonymkode: 78457...9d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #22 Del Skrevet 24. februar 2021 Mjessa skrev (Akkurat nå): Jeg får helt angst av det her. Jeg kritiserer ikke deg, men altså. Her tror folk altså på at hvis man spiser for lite så legger man på seg eller går ikke ned i vekt. Det strider jo mot alle thermodynamiske lover. Men det er også de samme personene som tror på fatburners, herbalife, og lavkarbo uten tanke for at JO DET ER FAKTISK KALORIENE DU TAR INN SOM TELLER. Spiser du for lite så slår kroppen av sexlysten og slutter å gro hår og sprekker negler og sånn. Den sitter ikke og kramper på fettlaget. Og jada hva de kaloriene er teller også litt, men antallet kalorier inn vs antallet kalorier ut er og blir alfa og omega. Enig med deg. Krisemodusen min ble slått på etter en måneds tid med minimalt inntak av mat (mindre enn hva det er lov nevne her). Da hadde jeg allerede gått ned 15 kilo, og først når det ikke var stort mer å ta av så begynte jeg fryse, miste hår på hodet, gro mer hår på huden, få lavere puls, miste menstruasjon osv. Da sluttet jeg også gå ned i vekt selvom jeg ikke bgynte spise. DET er hva krisemodus er. 2 uker i moderat underskudd, uten andre symptomer er ikke krisemodus. Anonymkode: 183f3...599 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #23 Del Skrevet 24. februar 2021 Tenker også, som flere skriver her, at det kanskje er det «sunne» som kan være en forklaring. Sunn mat er jo selvsagt bra for kroppen, men mye av det er energitett og gir mye kalorier - og nettopp færre kalorier er jo tingen for vektnedgang.. Anonymkode: c6271...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #24 Del Skrevet 24. februar 2021 Det er det som kan være fallgruvene ved å "ta fri fra slanking" i helgen. Dersom jeg er flink i ukedagene og spiser 1600 kcal hver dag, men spiser 2500 kcal på lørdag og 2300 på søndag, så er gjennomsnittet mitt for høyt til at jeg går ned i vekt. Anonymkode: d7538...4be 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #25 Del Skrevet 24. februar 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, de mener at på magisk vis skrur kroppen ned forbrenningen. Altså som en 60 watt lyspære går til 40 watt. Det de lar være å snakke om, er hvilke funksjoner kroppen stanser opp eller stenger ned:-) Anonymkode: 78457...9d1 Forbrenningen er ikke konstant. Avhengig av hvor stort energiunderskuddet er, og hvor lenge, vil kroppen skru ned på spontan bevegelse, du blir trøttere, kan miste sexlyst og menstruasjon osv. Derfor kan det lønne seg å "spise seg opp" noen ganger i løpet av en slankekur. Hvis kroppen ikke hadde justert forbrenningen ganske mye både opp og ned på egenhånd, ville alle vært enten overvektige eller undervektige, for det er ingen som har så stålkontroll på inntak og forbrenning at de bevisst kan klare å holde inntaket nøyaktig i henhold til forbruket. Normalt sett vil appetitten styre inntaket så du får i deg det du trenger, hverken mer eller mindre. Men hvis du spiser mye dritt, spiser når du ikke er sulten, sover for lite, har sykdommer som påvirker insulin eller andre hormoner osv osv, vil kroppens naturlige vektkontroll komme ut av balanse. Anonymkode: 73382...65e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 24. februar 2021 #26 Del Skrevet 24. februar 2021 Hmm... en pose maarud salt og pepper er 1250 kcal. Et helt dagsbudsjett med kalorier. En 200 g sjokolade er 1100 kcal. Nok et dagsbudsjett med kalorier. Hadde du virkelig ligget i underskudd så hadde du gått ned i vekt. Det er noe du overser. Men feks lifesum som jeg tok en kjapp titt på, trekker fra kalorier forbrent på trening. Sånn funker ikke verden. Trener du og får 500 kcal i pluss så går du ikke i null ved å høvle innpå en stor sjokolade. Budsjett er budsjett. Er 1400 budsjettet så er det 1400 som skal spises. En skal trene bra mye for å trenge ekstra og likevel gå ned i vekt. Hvis feks jeg skulle hatt 1400 pr dag og så tilgodesett meg selv med ekstra kalorier for kalorier forbrent på aktivitet så kunne jeg ifølge lifesum spist 3000 kcal. Det funker selvsagt ikke med mindre man vil gå OPP i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #27 Del Skrevet 24. februar 2021 50 minutter siden, Mjessa said: Og jada hva de kaloriene er teller også litt, men antallet kalorier inn vs antallet kalorier ut er og blir alfa og omega. Kalorier er den minst nyttige måten å måle mat på. Det er greit for å vurdere hvor mye drittmat (sukker) du kan tillate deg, men mat består av næringsstoffer, ikke kalorier. Man måler mengden kalorier ved å bokstavelig talt brenne maten i en ovn, og det er ikke det som skjer i kroppen (det er delvis gyldig for sukker, som er ren energi og ikke kan brukes som annet enn energi i kroppen). Dette er det gjort studier på, og man kan overfore mennesker med enormt mye rent protein uten at det lagres som fett, selv om forbrenningsovnen vil si at det er massevis av kalorier. Kroppen behandler forskjellige næringsstoffer forskjellig, og påvirkes forskjellig av dem. Det stemmer at vektoppgang krever kalorioverskudd og slanking underskudd, men det stemmer ikke at maten er "laget av" kalorier slik at du kan måle det i nærheten av nøyaktig. Anonymkode: 73382...65e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #28 Del Skrevet 24. februar 2021 Problemet ditt er jo at du ikke vet om du er i underskudd. Du er ikke det,da. Du må regne på det. Søke opp hvor mye kalorier det er i absolutt alt du spiser, også det du steker ting med og melkeskvetten(e) du har i kaffen eventuelt. Sunn mat som f.eks advokado og laks skal du ikke ha mye av før det bikker over Anonymkode: 0a578...945 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #29 Del Skrevet 24. februar 2021 5 minutter siden, theTitanic said: Hmm... en pose maarud salt og pepper er 1250 kcal. Et helt dagsbudsjett med kalorier. En 200 g sjokolade er 1100 kcal. Nok et dagsbudsjett med kalorier. Godt eksempel. Sjokolade består mest av sukker, som kroppen enten forbrenner eller lagrer. Andre næringsstoffer som fett og protein har ikke en fullt så enkel skjebne i kroppen: det vil først og fremst gå til å bygge eller vedlikeholde muskelvev og andre celler, bl.a. er hjernen og nervesystemet bygget opp av bl.a fett. Mens karbohydrater kan kun brukes som energi. Derfor er det i beste fall unøyaktig å sammenligne kaloriverdien av egg og slikkepinner. Anonymkode: 73382...65e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #30 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg bestemte meg for ca 7-8 uker siden å ta tak i helsen min. Jeg har siden da ligget i et kaloriunderskudd omtrent hver dag, utenom lørdager. Jeg har begynt å jogge og går turer, likevel skjer ikke mye med vekten, heller ikke kroppsmålene. Hva skjer? Hva gjør jeg feil? Kan det være swoosh effekten? Anonymkode: f5df2...4b5 Kjenner du på noen som helst sultfølelse utover dagen? Kroppen signaliserer at den har fått for lite mat når du kjenner at du er sulten. Da brenner den kalorier, og du burde helst føle deg sulten 1 - 2 ganger om dagen. Når du skal legge deg, og fra 12 - 3 om dagen er typisk da man kan kjenne på denne følelsen, og det verste du gjør er å stilne den. Kjenner du ikke på sult? Da vil du ikke miste vekt heller, og du spiser altså mer enn du tror. Jeg vet det er surt å lese det, for "hun forstår jo ikke hvor hardt jeg har jobbet og logget!" men jo jeg gjør det! Jeg har vært på akkurat samme sted, og vet hvordan det føles. Er på egen vekttapstur, og kjenner at det ofte siger i magen. Når det gjør det, nekter jeg meg selv mat. Det kan være at siden du spiser sunt, så unner du deg mer? Sukkerfrie desserter, bananer, yoghurt og annet er klassiske eksempler på "kjedespising" som ødelegger for vekta. Verst av alt, så tenker vi ikke på det en gang. Anonymkode: 4185c...2c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #31 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig med deg. Krisemodusen min ble slått på etter en måneds tid med minimalt inntak av mat (mindre enn hva det er lov nevne her). Da hadde jeg allerede gått ned 15 kilo, og først når det ikke var stort mer å ta av så begynte jeg fryse, miste hår på hodet, gro mer hår på huden, få lavere puls, miste menstruasjon osv. Da sluttet jeg også gå ned i vekt selvom jeg ikke bgynte spise. DET er hva krisemodus er. 2 uker i moderat underskudd, uten andre symptomer er ikke krisemodus. Anonymkode: 183f3...599 Du trenger ikke nevne mengde av hensyn til reglementet, men hvilke produkter spiste du? Fastet du? Anonymkode: 4185c...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #32 Del Skrevet 24. februar 2021 Du sier du er i underskudd, da regner jeg med du teller kalorier? hvor mye er du i underskudd i ukedagene, og hvor mye skeier du ut i helgene? Der har du nok svaret. Hvis ikke er det på tide med en tur til legen. Jeg har selv PCOS og det merkes at det tar lengre tid å gå ned, men det går nedover. Jeg har tidligere telt kalorier, men trives bedre med periodisk faste (og sultfølelsen). Anonymkode: f3ffb...69e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #33 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner du på noen som helst sultfølelse utover dagen? Kroppen signaliserer at den har fått for lite mat når du kjenner at du er sulten. Da brenner den kalorier, og du burde helst føle deg sulten 1 - 2 ganger om dagen. Når du skal legge deg, og fra 12 - 3 om dagen er typisk da man kan kjenne på denne følelsen, og det verste du gjør er å stilne den. Kjenner du ikke på sult? Da vil du ikke miste vekt heller, og du spiser altså mer enn du tror. Jeg vet det er surt å lese det, for "hun forstår jo ikke hvor hardt jeg har jobbet og logget!" men jo jeg gjør det! Jeg har vært på akkurat samme sted, og vet hvordan det føles. Er på egen vekttapstur, og kjenner at det ofte siger i magen. Når det gjør det, nekter jeg meg selv mat. Det kan være at siden du spiser sunt, så unner du deg mer? Sukkerfrie desserter, bananer, yoghurt og annet er klassiske eksempler på "kjedespising" som ødelegger for vekta. Verst av alt, så tenker vi ikke på det en gang. Anonymkode: 4185c...2c2 Ikke helt riktig. Man skal ikke nekte seg selv mat når man er sulten. Å gå ned i vekt trenger ikke å bety å sulte. Det kommer selvsagt ann på hva du stilner sulten med og hvor mye du tar av det. Det er viktig å vite hva som er nok og å fordele kaloriene jevnt utover det antall måltider du har behov for. Selv har jeg behov for 4-5 måltider. Liker ikke å føle sult. Noe som. Ikke skjer noe særlig ved å spise ofte, riktig og lite. Riktig er jo veldig viktig ellers blir mengden mat for liten. Anonymkode: dfbe3...17d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartfugl Skrevet 24. februar 2021 #34 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, jeg bestemte meg for ca 7-8 uker siden å ta tak i helsen min. Jeg har siden da ligget i et kaloriunderskudd omtrent hver dag, utenom lørdager. Jeg har begynt å jogge og går turer, likevel skjer ikke mye med vekten, heller ikke kroppsmålene. Hva skjer? Hva gjør jeg feil? Kan det være swoosh effekten? Anonymkode: f5df2...4b5 Hvor mye ligger du i underskudd? Hvordan kommer du frem til hvor mange kalorier du får i deg? Veier du maten? Drikker du kalorier? Du sier det ikke har skjedd mye med vekten, men noe har skjedd? Hvor mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #35 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ikke helt riktig. Man skal ikke nekte seg selv mat når man er sulten. Å gå ned i vekt trenger ikke å bety å sulte. Det kommer selvsagt ann på hva du stilner sulten med og hvor mye du tar av det. Det er viktig å vite hva som er nok og å fordele kaloriene jevnt utover det antall måltider du har behov for. Selv har jeg behov for 4-5 måltider. Liker ikke å føle sult. Noe som. Ikke skjer noe særlig ved å spise ofte, riktig og lite. Riktig er jo veldig viktig ellers blir mengden mat for liten. Anonymkode: dfbe3...17d Jeg er enig med deg i at man ikke er nødt til å føle på sult for å gå ned i vekt, men dette med antall måltider er veldig individuelt. Noen trenger mange måltider for å holde blodsukkeret i sjakk, mens andre klarer seg på få. Kosthold er veldig individuelt når det kommer til komfort, og det er kanskje det viktigste når det kommer til endring av livsstil og også varig vektnedgang. Noen faster, noen spiser 6 måltider om dagen, noen foretrekker høyfett, noen foretrekker høyprotein og noen foretrekker høyfiber/ høykarbo. Det er mange tilpasninger til kosthold som er individuelle, men den som er best for ett individ er ikke nødvendigvis den «sunneste» i følge forskning. Forskning på individuelt nivå viser at matmønsteret du klarer å følge (uten helsekonsekvenser) er best for deg, forskning på et samfunnsnivå har størst tro på middelhavsdietten. Allikevel hjelper det lite å følge sistnevnte om man ikke trives med den. Anonymkode: afa53...400 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 25. februar 2021 #36 Del Skrevet 25. februar 2021 Så trist å lese trådstarter. Du har nok dårlig forbrenning. Rammer veldig ofte kvinner. Det du kan gjøre , er å trene vekter. På den måten bygger du muskler og forbrenner mer. Gjør det samtidig som du mosjonere og spiser lite karbohydrater. Da skal du se du får ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #37 Del Skrevet 25. februar 2021 snurk skrev (12 timer siden): Har du regnet ut hvor manga kalorier du skal ha pr dag for ønsket vektnedgang? Anbefaler deg å bruke Myfitnesspal og legg inn absolutt all mat du spiser. Mange får seg et sjokk over hvor mye kalorier det er ting på tross av de ellers regnes som sunne. For moderat vektnedgang bør du ligge på et underskudd på 500 kcal. Dette gjorde jeg og fikk meg et lite sjokk 😅 Jeg hadde en periode jeg spiste (i mine øyne) normalt. Ikke masse godteri og kaker eller brus, men knekkebrød og brød med pålegg, middager som ikke var takeaway osv. Jeg plottet alt inn i en uke uten å endre vanene mine. De to salami skivene eller de tre skjeene med pesto gir mye kalorier alene om man ønsker underskudd. Anonymkode: 0c694...785 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #38 Del Skrevet 25. februar 2021 Mjessa skrev (12 timer siden): Nei. Fangene under andre verdenskrig la ikke på seg når de ble sultet. Krisemodus eksisterer ikke. Mindre energiinntak enn forbrukt energiinntak = vektnedgang. Hvis ikke sparebluss/krisemodus hadde eksistert, hadde ikke krigsfanger eller anorektikere levd i mer enn et halvt års tid på minimalt med mat. Det som skjer når man går i sparebluss er at fordøyelsen vil gå tregere, temperaturreguleringen vil være mindre effektiv (mange begynner å fryse). Etter hvert vil man også begynne tære på muskulatur, vil man være mer utsatt for sykdom, stoffskiftet settes ned, og det endokrine systemet fungerer ikke optimalt. Ved for lite energi over lengre tid, vil kroppen rasjonere energien dit den behøves mest. Sparebluss betyr ikke at alt stopper opp, og at man legger på seg dersom man spiser for lite (slik mange tror) men at det vil være lettere å ligge i energibalanse når man tror man egentlig har et energiunderskudd fordi kroppens endokrine system og sympatiske nervesystem er satt i energibesparende modus. Dette innlegget ble skrevet for mange år siden, men det er like aktuelt i dag. Sitat Hvileforbrenningen går ned ved et for stort energiunderskudd, fordi kroppen går i sparebluss. Det betyr ikke at den holder på fettet, men at den reduserer effekten på alle systemer som ikke er nødvendige for å være i live, og at den går inn i en energibesparende modus. En konsekvens av at hvileforbrenningen reduseres er at man må veldig langt ned i energiinntak for å gå i underskudd. La meg ta et eksempel. "Anne" har en vanlig hvileforbrenning på ca 1300 kcal, og hun forbrenner med daglig aktivitet ca 500-700 kcal i tillegg til dette. Normalt sett kan "Anne" spise 1500 kcal om dagen, og fremdeles være i nok energiunderskudd til å gå ned 300-500 g i uken. På sparebluss har "Anne" en hvileforbrenning på i underkant av 800 kcal, og forbrenner fremdeles 500-700 kcal på daglig aktivitet. Her vil "Anne" være i energibalanse, eller kanskje til og med ha et energioverskudd, om hun spiser 1500 kcal om dagen, og hun vil enten ikke gå ned i vekt, eller legge på seg. Og med sparebluss mener jeg altså: - redusert aktivitet i sympatisk nervesystem som gir redusert metabolsk aktivitet (varmeproduksjon) i lever, hjerte, nyrene, bukspyttkjertelen og brunt fett. (5) - forandring i skjoldbruskkjertelens metabolisme - lavere insulinutskillelse for å spare glukose - reduserte fettlager reduserer varmeproduksjon (6) - tap av fettfri masse som er meget metabolsk aktiv (muskler, indre organer) - genetiske forskjeller i hvordan vi reagerer på energiunderskudd https://www.trening.no/kosthold/hvileforbrenning-en-innforing/ Anonymkode: 33b97...320 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #39 Del Skrevet 25. februar 2021 Da er du nok som meg, TS. Jeg gikk inn for å gjøre noe med helsen min, og lastet ned Lifesum-appen. Brukte kalorikalkulatoren til iform.no, og fant ut at jeg skulle ha i meg 1071 kalorier for å gå ned 8 kg på 12 uker. Jeg begynte i tillegg å trimme/trene. Absolutt alt ble lagt inn i appen, og jeg skeiet ikke ut i helgene en gang, her var det stramt regime. Hele veien lå jeg på akkurat det jeg skulle. Etter et halvt år hadde ikke vekta rikket seg ett eneste gram.... Så da sjekket jeg andre muligheter, og ble tipset om lavkarbo av en venninne. Jeg la om kostholdet til et slags lavkarbo-kosthold, men ikke veldig strengt (prøvde å holde meg under 100 gram karbohydrater om dagen). I løpet av 12 uker hadde jeg gått ned 12 kg, og der er jeg fortsatt i dag; 8 år senere. Ved å gå over på lavkarbo la jeg rett og slett om livsstilen, og spiser nok i dag heller ikke noe særlig mer enn 100 gram karbo om dagen, men det er ikke noe jeg "sliter" med å følge. Brød, potet, pasta og snop spiser jeg ikke, og lever veldig godt med det 🙂 Vil råde deg til i hvert fall å gi lavkarbo en sjanse. Lykke til 🙂 Anonymkode: c9d25...bbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #40 Del Skrevet 25. februar 2021 For å være sikker på at du er i underskudd må du først regne ut hvor stort underskudd du trenger - og så logge alt du spiser. Altså veie det på en kjøkkenvekt og logge det i en app. Feks My Fitness Pal. Men ikke bruk den til å finne kaloriene for deg, den er unøyaktig på akkurat det, og den vil også at du skal "spise tilbake" det du har brent på trening, noe som ikke er så lurt fordi treningsapper overvurderer hvor mye man brenner, og om du bruker en bra kalkulator vil du ha trening estimert inn i kaloriinntaket. Det er mye skjulte kalorier i ting, og så lenge du ikke veier det, er det kompelett umulig å vite om du faktisk er i underskudd. Forskning på dette viser at selv folk som er proffe i fitnessbransjen undervurderer hvor mye de spiser om de bare anslår. Og det med ganske mye også. Jeg teller makroer, så det er litt mer avansert enn kalorier, men du kan likevel bruke denne kalkluatoren og så bare stoppe før utregning av makroer: https://iifymwomen.org/calculators/macro-calculator/ Sist jeg brukte den fungerte ikke metrics-utregningen, så bruk lbs. Det går ikke an (med mindre man har en genetisk sykdom eller noe, og selv da skal det mye til) å ikke gå ned i vekt om man spiser i underskudd. Man må også spise i et underskudd man kan leve med. Bedre å gå ned sakte enn å ikke greie å holde på lenge. Anbefaler også (om du mentalt syns det er ok) å veie seg hver dag. Da ser du gjennomsnittet. Vekt går opp og ned og endrer seg over kort tid på grunn av mange faktorer, som man kan lese om feks her: https://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/gatt-opp-i-vekt-over-natta-6957066 Så om du veier deg hver dag og plusser sammen alle dagene og deler på sju kan du se om du faktisk har gått ned den uka eller ikke. Masse lykke til! Anonymkode: d2296...30d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå