Gå til innhold

Jeg går jo ikke ned i vekt:(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bestemte meg for ca 7-8 uker siden å ta tak i helsen min. Jeg har siden da ligget i et kaloriunderskudd omtrent hver dag, utenom lørdager. Jeg har begynt å jogge og går turer, likevel skjer ikke mye med vekten, heller ikke kroppsmålene. Hva skjer? Hva gjør jeg feil? Kan det være swoosh effekten?

Anonymkode: f5df2...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mye spiser du på lørdager?

Anonymkode: afa53...400

Går gjerne på cafe, og kjøper noe digg der, eller sjokolade/chips, på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjessa skrev (5 minutter siden):

Det er fordi du ikke ligger i underskudd. 

Skjønner ikke hvordan jeg ikke kan være i underskudd, spiser jo MYE mindre og sunnere enn før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går gjerne på cafe, og kjøper noe digg der, eller sjokolade/chips, på kvelden

Da har du mest sannsynlig stappet i deg mer enn underskuddet du har hatt hele uka. Derfor går du i null. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har du mest sannsynlig stappet i deg mer enn underskuddet du har hatt hele uka. Derfor går du i null. 

Hva vil det si? Kan du forklare dypere?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vil det si? Kan du forklare dypere?:)

😂

Anonymkode: 78457...9d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på noen faste medisiner? Det er flere medisiner som har vektoppgang som bivirkning og gjør det tilnærmet umulig å gå ned. I tillegg kan det være hormoner etc. Om du er helt sikker i sin sak og etterhvert prøv en god stund kan det være greit å ta en sjekk hos legen :)

jeg er på medisiner og det er et marerittet. 

Anonymkode: efda5...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller du faktisk kalorier, og vet at du er i underskudd? Eller bare tror du  at du ligger i underskudd? For det er mange skjulte kalorier som folk ikke regner med, som stekesmøret/oljen i stekepannen. 

Anonymkode: 7eebf...9c7

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser snop og sjokolade på en lørdag så kan hende du har inntar mer enn du tror i kalorier der. Derfor går du ikke ned

Anonymkode: 77bb5...f8c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mindre og mye sunnere trenger ikke å bety mindre kalorier. En neve nøtter og en neve smågodt inneholder gjerne like mye kalorier, selvom nøtter er mye sunnere. 
Hva spiser du i løpet av en dag?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du regnet ut hvor manga kalorier du skal ha pr dag for ønsket vektnedgang? Anbefaler deg å bruke Myfitnesspal og legg inn absolutt all mat du spiser. Mange får seg et sjokk over hvor mye kalorier det er ting på tross av de ellers regnes som sunne. For moderat vektnedgang bør du ligge på et underskudd på 500 kcal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan jeg ikke kan være i underskudd, spiser jo MYE mindre og sunnere enn før

Går du ned i vekt = underskudd. Går du ikke ned i vekt = ikke underskudd. 

Sannsynligvis er totaliteten din i uka over det du tror du spiser. Eller så har du PCOS. 

Anbefaler å veie og logge absolutt alt som puttes i munnen i 2 uker. Får noen aha-opplevelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teardrop skrev (7 minutter siden):

Du spiser ikke nok så kroppen har gått i krisemodus, eller noe sånt.

Nei.

Fangene under andre verdenskrig la ikke på seg når de ble sultet. Krisemodus eksisterer ikke. Mindre energiinntak enn forbrukt energiinntak = vektnedgang. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mjessa skrev (2 minutter siden):

Nei.

Fangene under andre verdenskrig la ikke på seg når de ble sultet. Krisemodus eksisterer ikke. Mindre energiinntak enn forbrukt energiinntak = vektnedgang. 

Jo, de mener at på magisk vis skrur kroppen ned forbrenningen. Altså som en 60 watt lyspære går til 40 watt.

Det de lar være å snakke om, er hvilke funksjoner kroppen stanser opp eller stenger ned:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, de mener at på magisk vis skrur kroppen ned forbrenningen. Altså som en 60 watt lyspære går til 40 watt.

Det de lar være å snakke om, er hvilke funksjoner kroppen stanser opp eller stenger ned:-)

Jeg får helt angst av det her. Jeg kritiserer ikke deg, men altså. Her tror folk altså på at hvis man spiser for lite så legger man på seg eller går ikke ned i vekt. Det strider jo mot alle thermodynamiske lover. Men det er også de samme personene som tror på fatburners, herbalife, og lavkarbo uten tanke for at JO DET ER FAKTISK KALORIENE DU TAR INN SOM TELLER.
Spiser du for lite så slår kroppen av sexlysten og slutter å gro hår og sprekker negler og sånn. Den sitter ikke og kramper på fettlaget.

Og jada hva de kaloriene er teller også litt, men antallet kalorier inn vs antallet kalorier ut er og blir alfa og omega. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om du har veid all mat og regnet ut kaloriene. For sunn mat er ikke nødvendigvis lite kalorier. Mange får seg en stor aha opplevelse av å telle kalorier i sunn mat.

Anonymkode: 80c3a...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...