AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 hei barnet skal etterhvert i barnehage, og jeg er urolig for at noen utenom oss foreldre eller tanten til barnet kommer å henter det uten at de har lov. ser flere barnehager har skjema for hvem som har lov å hente barnet, og resten som ikke er skrevet opp har ikke barnehagen lov å sende barnet med. har noen folk som overhodet ikke liker meg (les gal eks, psykopat) som gjør meg usikker, men det blir man uansett... er det praksis i ALLE barnehager at foreldrene skriver under på hvem som har LOV å hente barnet? Barnehagen her har ikke mer enn 10 barn, så blir usikker om de ikke følger reglene til andre, den er offentlig hilsen hysterisk mor Anonymkode: 38a79...f72
Bokdamen Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 De barnehagene jeg kjenner til har det, men dersom dette er en reell bekymring hos deg ville jeg bare tatt det opp med barnehagen med mindre du får et skjema. «Vi bare at x og z henter utenom oss, ingen får hente barnet uten at vi har gitt beskjed om det» 18
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Bokdamen skrev (1 minutt siden): De barnehagene jeg kjenner til har det, men dersom dette er en reell bekymring hos deg ville jeg bare tatt det opp med barnehagen med mindre du får et skjema. «Vi bare at x og z henter utenom oss, ingen får hente barnet uten at vi har gitt beskjed om det» Ok, hadde trodd dette skulle være praksis i alle barnehager uansett størrelse på tanke med kidnappinger e.l redd mitt tullete hode kommer til å glemme å si noe Anonymkode: 38a79...f72
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Det er vel bare hyggelig om noen (kjente eller ukjente) gidder å hente barnet for deg? Ser ikke problemet Anonymkode: 08917...45c 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Har hatt barn i 3 forskjellige barnehager (2 private og 1 offentlig) og 1 sfo, og alle steder måtte vi skrive opp hvem som hadde lov til å hente barnet utenom oss foreldre. Samt hvem de kunne ringe til hvis de ikke fikk tak i oss. Om barnet skulle bli med noen hjem eller bli hentet av noen andre som ikke stod på lista, så måtte vi gi beskjed på forhånd. I bhg ved levering, og på SFO ved å sende med lapp med underskrift på morgenen. Anonymkode: 0007e...58d 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 I begge barnehagene vi har hatt barn i var dette standard. Skrev under og fylte ut navn på de som kunne hente. Vi har barnefar i utlandet, noe barnehage visste, og de spurte om at HVIS han skulle dukke opp, kunne han da hente barnet vårt? Joda, hvis han klarer å løsrive seg fra jobb og reise til Norge måtte han GJERNE avlaste meg en dag. Men alle situasjoner med barnefar er ikke så bekymringsløs som vår. Hun ene som jobbet der fortalte om en fæl episode fra hjemlandet (USA) hvor hun hadde utdannet seg og hatt praksis. Stygg barnefordelingssak hvor mor hadde full omsorg for barnet, men far som hadde blitt fradømt samvær hadde hentet barnet. Det gikk heldigvis bra med barnet, men hun i barnehagen hadde fått en skikkelig støkk i brudd på rutiner. Rettsak hvor barnehage måtte vitne osv. Tror ikke de er mindre strenge her i Norge. Spesielt hvis du har en samtale med avdeligen om situasjonen skal dette bli tatt på alvor. Anonymkode: 1f9a7...352 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Har jobbet i fem forskjellige barnehager i over 20 år, og har aldri hatt noe sånt skjema. Reglene er enkle: vi leverer ikke barnet ut til noen andre enn foreldrene hvis vi ikke har fått en beskjed om det er noen andre som skal hente. Anonymkode: 63058...6ed 12
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 Jeg jobber i barnehage. Her ringer vi foreldrene hvis det kommer noen andre å henter uten at vi har fått beskjed. Anonymkode: 77d62...3b0 10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): hei barnet skal etterhvert i barnehage, og jeg er urolig for at noen utenom oss foreldre eller tanten til barnet kommer å henter det uten at de har lov. ser flere barnehager har skjema for hvem som har lov å hente barnet, og resten som ikke er skrevet opp har ikke barnehagen lov å sende barnet med. har noen folk som overhodet ikke liker meg (les gal eks, psykopat) som gjør meg usikker, men det blir man uansett... er det praksis i ALLE barnehager at foreldrene skriver under på hvem som har LOV å hente barnet? Barnehagen her har ikke mer enn 10 barn, så blir usikker om de ikke følger reglene til andre, den er offentlig hilsen hysterisk mor Anonymkode: 38a79...f72 Hvem skulle hentet barnet i så fall? Eller mener du en random kidnapper som planlegger å ta med seg et barn fra en barnehage? Anonymkode: 01bbc...91b 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Jeg skulle hente fetteren min engang, for tanta mi fikk en tlf og stoppet utenfor døra til BH. Hun sa bare gå inn du og gjør ham klar, dama som jobba der lot meg ikke engang ta på ham. Hun hadde han på hofta si, og jeg sa at tanta sto utenfor. Men ikke søren. En annen gang skulle jeg hente niesen min, søsteren min var i den andre avdelingen for å hente broren. Jeg skulle bare gjøre henne klar og samle sakene siden det var fredag. Niesen min hoppet glad bort til meg og ropte tante. Den ansatte var ganske streng og lot oss ikke gå før søsteren min kom opp. Du kan være trygg på at ingen stjeler barnet ditt. Anonymkode: ea426...bf9 19
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er vel bare hyggelig om noen (kjente eller ukjente) gidder å hente barnet for deg? Ser ikke problemet Anonymkode: 08917...45c Hørt om kidnapping? Anonymkode: 24d40...1a2 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 Alle barnehager og SFO-er har strenge regler om hvordan man gjør det med henting. Dette pga. av nettopp de grunner du oppramser; at ikke hvem som helst skal komme å kunne ta med seg barnet. Det er foreldre til barn som er dømt for diverse lovbrudd og som ikke har samværsrett f.eks., det er venner og familie som av spesifikke årsaker ikke skal kunne ha samvær med barn, osv. Alle mennesker har ikke reint mel i posen, dessverre. Det er også strenge krav til personvern, hvilke bilder man kan legge ut av barna på nett, hvordan info man kan henge opp på veggene. Det skal i teorien ikke være mulig å finne ut av i hvilken barnehage et barn går. Det er sjeldent at grusomme ting som dette skjer, men de reglene eksisterer fordi det har skjedd. Praksisen i de fleste barnehager er at du skriver opp hvem som kan hente barnet ditt, og kun de menneskene får hente. Dersom noen andre skal hente barnet må beskjeden komme fra deg om den dagen det gjelder. - Hilsen barnehageansatt Anonymkode: b6d9c...efc 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 I barnehagen jeg jobber i er vi veldig strenge på dette. Foreldrene har kanskje blitt litt oppgitt noen ganger, men vi tar INGEN sjanser. Foreldrene skriver opp på liste hvem som kan hente, og de må skrive beskjed om det er noen andre som skal hente. Noen ganger har de glemt å si ifra at bestemor henter og jeg skjønner det er litt styr når de da ikke får med barnet, men må vente på at vi har kontaktet foreldre for å sjekke at det stemmer. Kanskje er foreldrene opptatt og vi får ikke tak i de med engang, men det er nå tross alt bedre enn at vi skulle sendt barnet med noen som absolutt ikke skal ha kontakt med barnet. Anonymkode: 9c8a7...91d 7
Fru Uperfekt Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Jeg er vant til at det er en liste, ble innført rundt 2k. Skal barna hjem med f.eks en annen i bh så skal bh ha skriftlig beskjed om dette samme om andre enn de som normalt henter. Mao må mine barn ikke lenger gi beskjed om jeg henter der vi har barn samtidig men i andre SFO/bh må de.
Slitenmamma Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 I vår barnehage sier jeg ifra på sms hvis besteforeldre henter. I forje uke skulle min onkel hente ungen, da ringte jeg til bh og sa ifra ig fikk og snakke med ungen om hvem som hentet han. De har vel sagt ifra at det ikke er så farlig om vi glemmer å si ifra om besteforeldre henter fordi de er der såpass ofte så personalet kjenner dem.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 Her har vi liste. Det er kun én person utenom meg og pappaen som får hente, og utenom det gir vi beskjed. En gsng måtte personen på lista hente, så vi ringte dem og gav beskjed, og at de skulle gi beskjed til barnet vårt. Jeg håper og tror at de ansatte hadde nektet noen andre å ta med barnet vårt, uten at de var "klarert", uansett hvor kjente og nære disse personene var. Anonymkode: e04ec...b28
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #17 Skrevet 24. februar 2021 Jeg har kun erfaring fra "den andre siden". Som en som plutselig henter et barn uten å stå på noen liste. Jeg har hentet søskens, svigersøskens og venninners barn. Det må meldes til barnehagen i forkant. Alltid når jeg sier hvem jeg skal hente så er svaret noe i retning av "åja, du er tanta/venninna til xxx"? I tillegg følger de godt med på hvordan barnet reagerer på meg. Så mitt inntrykk er i alle fall at de har god kontroll Anonymkode: 92ad0...5be 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 58 minutter siden, AnonymBruker said: Hørt om kidnapping? Anonymkode: 24d40...1a2 Aldri hørt om noen som har blitt kidnappa fra en barnehage, nei Anonymkode: f1e7d...3eb 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 Vanlig med lister, og informer om eventuelle farer Anonymkode: 2eb82...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #20 Skrevet 24. februar 2021 I teorien så er det kun foreldre og dei som står på lista om får hente i barnehagen her. Men når eg tenker etter, så har besteforeldrene aldri blitt bedt om å legitimere seg. Dei faste kjenner så klart meg og foreldrene mine, men når det er ein ukjent vikar som er der på slutten av dagen, så har besteforeldre fått hente utan problem. Rart at at det ikkje er bedre kontroll på dette. Anonymkode: 67e4e...b13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå