Thomasine Skrevet 21. august 2005 #1 Skrevet 21. august 2005 Nå har jeg tråla Internett etter en festkake - sjokoladekake! Har blitt bedt om å lage en sjokoladekake i bryllupet jeg skal i, men finner ikke en jeg virkelig har lyst til å lage... Vil ha en som ser fin ut og som selvfølgelig er saftig og god!! Testet ut denne i går: http://www.kakemonsen.no/default.asp?stl=l&p=& men dette ble mere en konfektkake - tung!! Etter masse mat og desserter og mange andre kaker vil jeg ha en luftigere variant!! Kom med oppskrifter og gjerne bilder!!
Nella Skrevet 21. august 2005 #2 Skrevet 21. august 2005 Her er en amerikansk som blir veldig god. Devil Food Cake 5 dl hvetemel 8 ss kakao 1 ts salt 1 1/2 ts natron (brukte bakepulver ejg, litt mer bare, 2ts) 8 ss usaltet smør 2 1/2 dl sukker 1 ts vaniljeekstrakt 3 eggeplommer 3 dl kaldt vann 3 eggehviter 2 dl sukker -Forvarm ovnen til 175 grader. -Rør mel, kakao,salt, natron godt sammen i en bolle --->sett tilside. -Ha fettet i en annen bolle og miks godt i 1 min med el mikser. -Ha i 2 1/2 dl sukker og vaniljeekstrakt og miks 2 min til -Tilsett en og en eggeplomme under miksing. Miks så 1 min mellom hver. -Hell litt av melblandingen i fettet og litt vann--->miks godt hele tiden. -Gjør dette til alt mel/vann er mikset sammen med fettet. -Pisk eggehvitene i annen bolle til de begynner å stivne. Tilsett så litt og litt av de 2dl sukker og pisk til fullt volum. -Skjær eggehviteblandingen inn i kakedeigen. -Ha den ferdige kake deigen i 2 stk 22-24cm former og stek i ca 35 min, sjekk med kakestikke. -TA kakene ut av ovnen og avkjøl i formca 15 min. -Ta de ut av forma og avkjøl helt. -Del hver av kakene i 2 så du får 4 deler. Ha glasur i mellom og dekk hele kaka med glasur tilslutt. Chocolate Cream Frosting: 200 g philadelphia ost, romtemp 250g usaltet smør, romtemp 1/3 ts salt 1 1/2 ys vaniljeessens 300 g (evnt litt mer) melis Kakao (3 store ss gir lys glasur, eller ha i mere) Miks ost og smør sammen med el mikser, skal bli luftig. Ha i melis litt etter litt til glasuren blir søt nok. Bland tilslutt kakao i til glasuren blir jevn Ha over og imellom lagene. Kun lagd den en gang og det ser litt mye greier ut, men det var egentlig enkelt og greit. Glasuren blir kjempegod og smaker ikke ost Siden det er to bunner blir kaka høy, skikkelig amerikansk standard og når du har lys krem og skjærer i den ser det fint ut for kaka blir ganske mørk. Pynt med det du vil. Jeg hadde bare revet mørk sjokolade over og fikk masse skryt for kaka Bilde Et lag ekstra og lysere krem må du forestille deg
Gjest Gjesta Skrevet 21. august 2005 #3 Skrevet 21. august 2005 -Ha fettet i en annen bolle og miks godt i 1 min med el mikser. ....mix med hva da...?
Brunhilde Skrevet 21. august 2005 #4 Skrevet 21. august 2005 ....mix med hva da...? ← -Ha fettet i en annen bolle og miks godt i 1 min med el mikser. -Ha i 2 1/2 dl sukker og vaniljeekstrakt og miks 2 min til -Tilsett en og en eggeplomme under miksing. Miks så 1 min mellom hver. ← Leste du hele oppskriften? Kanskje det burde stå "rør godt" eller "visp", men med litt godvilje hadde ikke jeg problemer med å forstå det...
Arkana Skrevet 21. august 2005 #5 Skrevet 21. august 2005 Nigella's Chocolate Fudge Cake 400 g hvetemel 250 g sukker 100 g brunt sukker 50 g kakao 2 ts bakepulver 1 ts natron ½ ts salt 3 egg 1,4 dl rømme 1 ss vaniljeekstrakt 175 g smør, smeltet og avkjølt 1,25 dl solsikkeolje 3 dl kaldt vann 175 g mørk sjokolade 250 g smør 275 g melis 1 ss vaniljeekstrakt Bland mel, sukker, kakao, bakepulver, natron og salt i en bolle. Visp egg, rømme og vaniljeekstrakt sammen og bland i det tørre vekselvis med smør og olje vispet sammen. Visp så inn vann. Fordel i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i 50-55 minutter. La avkjøles i formen 15 minutter før de hvelves over på rist. Smelt sjokoladen og avkjøl litt. Visp smør og melis lett og luftig og rør inn vaniljeekstrakt og sjokolade. Legg kakebunnene sammen med sjokoladekrem mellom og smør resten oppå og rundt kaken.
Gjest Gjesta Skrevet 21. august 2005 #6 Skrevet 21. august 2005 Leste du hele oppskriften? Kanskje det burde stå "rør godt" eller "visp", men med litt godvilje hadde ikke jeg problemer med å forstå det... ← Ja jeg leste hele, men skjønte ikke poenget med å mikse smør alene i ett minutt. Det står da vitterlig at man skal mikse to minutter til når man har i sukker og vanilje.
Brunhilde Skrevet 21. august 2005 #7 Skrevet 21. august 2005 Ja jeg leste hele, men skjønte ikke poenget med å mikse smør alene i ett minutt. Det står da vitterlig at man skal mikse to minutter til når man har i sukker og vanilje. ← Helt enig - men kaken er amerikansk, kanskje det er slik de gjør det "over there"?
Gjest Gjesta Skrevet 21. august 2005 #8 Skrevet 21. august 2005 Kanskje de tror de pisker kaloriene ut av fettet.....?
Nella Skrevet 21. august 2005 #9 Skrevet 21. august 2005 El mikser = elektrisk mikser Det er for å få smøret litt luftigere før du har i sukkeret. Hadde man kunnet piske ut litt kalorier hadde det egentlig vært supert da
Thomasine Skrevet 21. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2005 Nella: den kaken så helt fantastisk ut og god ut også!! Passer helt ypperlig!! Hvordan er den å skjære når den er så høy?! Faller alt fra hverandre og så har man en "haug med kake" på asjetten... Forringer ikke smaken, men vil jo gjerne at det skal se pent ut også!! Tror jeg tester ut denne!! Arkana: Denne høres god ut også!! Skal nok prøve denne også...
Nella Skrevet 21. august 2005 #11 Skrevet 21. august 2005 Det gikk egentlig veldig greit. Det er ganske mye glasur så det holder alt sammen og bunnene skal jo ikke fuktes med noe. Brukte vanlig kniv her og det gikk veldig bra. Hel kake på askjetten. Kaka var veldig god dagen derpå også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå