Gå til innhold

Tidlig middag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er par i 30-årene, uten barn. Nå som vi har hjemmekontor begynner vi ofte på middagen 15:30 og spiser 16. Til vanlig spiser vi kanskje nærmere 16:30-17. I helgene blir det 17-18, så ikke så veldig sent da heller.

Vi kjenner ingen andre som spiser tidlig middag, og det er litt problematisk å bli bedt på middag i 20-tiden, for vi blir ikke mette av brød når det egentlig er middagstid, og er utsultet når vi blir servert hos andre. 

Grunnen for oss er nok at vi står opp tidlig, spiser tidlig lunsj, og er ganske skrubbsultne når klokka er 16. Og det er veldig deilig å være ferdig med middag før 17. Masse tid til å gå tur, drive med hobbyer, og ha god tid på kvelden.

Skal sies at vi sjelden handler på ukedager, så vi har ikke noe stress med mathandling. 

Dere som spiser senere, hva syns dere er fordelene med sen middag?

Anonymkode: 22e3f...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedfordelen er at vi ikke trenger stresse med middag det øyeblikket vi er ferdige på jobb. Deilig å bare roe ned en stund og finne på noe sammen før vi starter middagslaging. Har aldri forstått dere som på død og liv skal sette over grytene det øyeblikket foten er innenfor døra. 

Skjønner forresten ikke helt hva du mener med at du ikke blir mett på brød til middagstid. Du må ha en veldig merkelig kropp som blir mett av brød kl 7, men ikke kl 16. Kroppen din kan selvfølgelig ikke klokka så det handler nok mest om vrang vilje. 

Anonymkode: dd960...a2d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et barnløst barn i 30-årene. 

Vi spiser normalt middag i 19-21 tiden. Men vi spiser ikke brødmat, og det er egentlig ikke så stor forskjell på lunsj og middag hos oss. I dag har vi for eksempel spist veggiskake med egg og salat til lunsj, og torsk med polenta til middag. (og eggmuffins til frokost) Så hadde virkelig ikke klart å være sulten igjen til kl 16 etter frokost og middag. 

Så det høres jo egentlig ut som om dere ikke spiser sunt og næringsrikt gjennom dagen? Mistenker at dere spiser urimelig mye til middag i forhold til andre måltider, i stedet for å fordele matinntaket? 

Anonymkode: be32d...f06

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt bedt på middag kl 20. jeg tror jeg hadde fått sjokk. For meg høres dere veldig normale ut. 

Anonymkode: ca874...e4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere høres helt normale ut.

Middag i 19-21-tiden ville aldri funket for oss på hverdager. Vi er også et barnløst par. Riktignok over 40 år gamle, men vi har aldri spist så sent til vanlig. Vi er oppe klokka 6 på morgenen, har lunsj i 11-tiden og er mer enn klare for middag når vi er kommet hjem fra jobb. Dermed blir middagen gjerne i 16-17-tiden. Siden vi er i seng før kl 22 vil vi helst ikke være "middagsmette" ved leggetid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner forresten ikke helt hva du mener med at du ikke blir mett på brød til middagstid. Du må ha en veldig merkelig kropp som blir mett av brød kl 7, men ikke kl 16. Kroppen din kan selvfølgelig ikke klokka så det handler nok mest om vrang vilje. 

Anonymkode: dd960...a2d

Men kroppen har jo en døgnrytme? Jeg våkner stort sett av meg selv samme tidspunkt, ukedag som helg. Og jeg er sulten når jeg våkner og spiser frokost samme tidspunkt (spiser noe senere i helgene da). Så kroppen min er vant til å få middag rundt 16-17, og da er 19-20 veldig mye senere. Jeg har jo mange ganger prøvd å spise brød hvis jeg skal ut og spise middag senere, men jeg blir aldri mett lenger enn en times tid.

Anonymkode: 22e3f...9a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde også tidlig middag før vi fikk barn. Om vi skal bort spiser vi kanskje en tidlig lett middag, så rekker vi å bli sultne igjen.

Anonymkode: e6e8c...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser mellom kl 19 - 20. Spiser frokost kl 7-7.30, lunsj kl 12. en kopp kaffe og kanskje en brødskive, en yoghurt eller noe frukt ved 17-tiden. 
Vi står opp kl 6, eller samboeren er ofte oppe kl 5. Løper en tur før dusj og frokost. Så er det jobb. Men vi spiser oftest varm mat til lunsj, ikke så mye brødmat. 

Anonymkode: 4bd43...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet?

Spis en litt større lunsj og/eller ta noe lett ca når dere pleier å ha middag. Så blir middagen dere er invitert på heller kveldsmåltidet den dagen.

Anonymkode: dc3c4...b48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid spist middag umiddelbart etter jobb, ca 16.00. Både før og etter vi fikk barn. 
Vi foretrekker å bli ferdige med middag slik at vi får ryddet og har tid igjen til trening, hobbier, treffe venner for en kaffe/pils uten å måtte bruke 250 kr på å spise ute.

Spiser ofte et lite måltid i 20-tiden som kesam og bær eller et par knekkebrød. Blir vi invitert på sen middag bytter vi om litt og spiser gjerne et ostesmørbrød eller omelett kl 16 for å holde ut.

Anonymkode: 881c0...9d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr middag? Jo, midt på dagen.  Som midnatt betyr midt på natten. Og i tidligere tider spiste man altså middag midt på dagen.  Spesielt på bygder der man drev gårder og hadde tungt fysisk arbeid.  De trengte mye mat og spiste oftere og mer enn slappe byfolk. Frokost, duggurds, non, middag, eftas og kvelds.   At "middag" i dag spises klokka 19-20 sier litt.

Anonymkode: e1a57...025

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr middag? Jo, midt på dagen.  Som midnatt betyr midt på natten. Og i tidligere tider spiste man altså middag midt på dagen.  Spesielt på bygder der man drev gårder og hadde tungt fysisk arbeid.  De trengte mye mat og spiste oftere og mer enn slappe byfolk. Frokost, duggurds, non, middag, eftas og kvelds.   At "middag" i dag spises klokka 19-20 sier litt.

Anonymkode: e1a57...025

Husker mine besteforeldre, som var bønder, snakket om dette.

Men du bommer litt. Midt på dagen, ja. Men - det vil si middag i 12-tiden, et kraftig måltid etter å ha vært oppe og jobbet hardt siden klokka 5. 

Så jeg ser ikke hvorfor dette sier noe om hvor riktig det er å spise i 16-17 tiden? 

Vi spiser altså 19-21, og har det utmerket godt med det.

Anonymkode: be32d...f06

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser ca. Kl. 21, men det er ikke dagens hovedmåltid for det spiser vi ca. Kl. 13-14.

Tror nok det som skaper problemer for deg, TS, er at du spiser for lite til lunsj. Hvis du bare spiser en liten brødskive til lunsj er det ikke rart du blir sulten igjen etter få timer. Spis heller et ordentlig måltid, så holder du koken i mange timer. 

Anonymkode: a9784...184

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser tidlig middag. For meg er middag dagens tyngste måltid og jeg liker ikke å spise det  sent på kvelden.

Anonymkode: fcd3f...39b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser middag kl 18-19. Spiser lunsj kl 12 og tar et glass Biola/frukt/nøtter på ettermiddagen. Ingen frokost.

Anonymkode: e5af9...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spise noe som metter mer da. Brød er mye luft. En skål havregrøt metter bedre, så holder du til du skal bort på middag. Men om du spiser kl 16 og igjen kl 20 så er det faktisk 4 timer mellom, så det er ikke rart at du trenger et ordentlig måltid mellom lunch og middag. 

Anonymkode: 11f7f...aee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser også middag en gang mellom 16 og 18, alt etter hvor lang tid den tar å lage.

Å bli invitert på middag kl 20 høres sent ut, det er ikke vanlig i min krets, da er ca 18 det seneste for mat "inkludert" :)

Men du får heller spise noe annet, f.eks havregrøt eller en omelett etter jobb som metter litt mer :) 

Anonymkode: 5f40d...8fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser middag når jeg er sulten. Spørs når på dagen jeg blir det så jeg varierer en del. Men spiser som oftest middag ett sted rundt klokka 16-18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det varmt måltid både i 16 tiden og på kvelden. Kveldsmåltidet er hovedmåltid. 

Det ble sen middag da ungene var rundt 10 år, på grunn av diverse treninger. Min mann er dessuten fra annet land der to måltider varmmat er standard. 

Anonymkode: b7487...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...