Gå til innhold

4 timers skoleeksamen omgjort til hjemmeeksamen pga covid - kilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snart eksamen. Opprinnelig en 4 timers skoleeksamen som er omgjort til hjemmeeksamen. Med alle hjelpemidler må vi referere til kilder. Og det er ok. Bruker apa stilen, og i arbeidskrav og innleveringer har jeg referert slik: Hansen (2015, s 45) mener bla bla bla bla bla.... (Hansen, 2015)

Men er det krav til å gjengi sidetall også på eksamen? 4 timer går raskt, og å kryssjekke kilder tar i utgangspunktet tid. Skal jeg være etterrettelig også med sidetallene vil jeg slite! Innen de 4 timene skal oppgaven være skrevet i et eget dokument og levert i pdf-format. Så må være klar til innlevering senest 10 min før fristen, i tilfelle noe går galt. Noen som vet? 

Anonymkode: 24b53...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lese det pensumet du makter å komme over, ta eksamensnotater (for lettere å navigere i stoffet under eksamen) og skrive ferdig alle tenkelige kilder på forhånd i et typ word-dokument. Så fletter du inn de aktuelle kildene og skriver inn sidetall (som du noterer ned underveis) før du leverer. Krever mye forarbeid. 

Anonymkode: b2f42...1b4

Skrevet

Jeg har ikke svaret på spørsmålet ditt, men du trenger ikke referere til Hansen (2015) to ganger i samme setning. I ditt eksempel ville jeg fjernet siste referansen.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må lese det pensumet du makter å komme over, ta eksamensnotater (for lettere å navigere i stoffet under eksamen) og skrive ferdig alle tenkelige kilder på forhånd i et typ word-dokument. Så fletter du inn de aktuelle kildene og skriver inn sidetall (som du noterer ned underveis) før du leverer. Krever mye forarbeid. 

Anonymkode: b2f42...1b4

Har gjort alle forarbeider, skrevet kildelisten og en oversikt over alle forfattere. Men om jeg må referere til 15 ulike sidetall i et ressonement vil det ta tid. Jeg kan stoffet, men må bruke tid på å finne ut hvilket sidetall de ulike frasene kommer fra.

Skrevet
L'amie skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke svaret på spørsmålet ditt, men du trenger ikke referere til Hansen (2015) to ganger i samme setning. I ditt eksempel ville jeg fjernet siste referansen.

Jeg må jo det for å skille kildene mine fra mine egne tanker/ressonementer/kommentarer til fagstoffet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg må jo det for å skille kildene mine fra mine egne tanker/ressonementer/kommentarer til fagstoffet. 

Skriver du egne tanker/ressonementer/kommentarer i samme setning som du siterer kilden? 

• Liker 1
Skrevet

Vet du i det hele tatt hvordan man skal referere med apa-stilen? For i beskrivelsen så står det rimelig utførlig at vi skal referere både før og etter. Hvilken kildehenvisning tror du inneholder kun en setning? 
Men takk for ditt svar.

Skrevet

Gjør klar generisk referanse for alle de ulike typene i apa fagartikler, nettsider og  bøker osv. Så klipp og lim og endre for hver enkelt referanse sidetall. Bøker osv . referanse på forhånd slik at du kun trenger å  erstatte sidetall  for alle bøker  så langer du en liste for de viktigste begrepene med sidetall.  Må gjøres forhånd med låst pc så klart, hvis ulåst så er det bare å lage en Mal.  Skal oppgaven levers i format eller skal du skrive direkte inn en låst webportal?

Skrevet
Fiznik skrev (2 minutter siden):

Gjør klar generisk referanse for alle de ulike typene i apa fagartikler, nettsider og  bøker osv. Så klipp og lim og endre for hver enkelt referanse sidetall. Bøker osv . referanse på forhånd slik at du kun trenger å  erstatte sidetall  for alle bøker  så langer du en liste for de viktigste begrepene med sidetall.  Må gjøres forhånd med låst pc så klart, hvis ulåst så er det bare å lage en Mal.  Skal oppgaven levers i format eller skal du skrive direkte inn en låst webportal?

Skal levere den i pdf-format, skrevet i eget tekstprogram som skal lastes opp og leveres innen et visst klokkeslett på nettet. Skriver ikke i en web-portal nei.

Skrevet

du MÅ ikke refere til sidetall, men det kan være en fordel for å gjøre det mer oversiktlig. Hvis du feks. skal gå tilbake å endre på noe er det greit å se hvilken side du hentet setningen/teksten fra.

Men som det ble nevnt over her så er det unødvendig å refere til forfatter både på starten av en setning og på slutten. Du trenger bare å refere en gang.

"Hansen (2016) skriver at jorden er flat, og at eplekaker smaker best på søndager."

"Jorden er flat og eplekaker smaker best på søndager (Hansen, 2016)."

• Liker 3
Skrevet

Bare spør læreren din :)

Anonymkode: 428f9...e0b

Skrevet

Da er det bare å sette i gang med å lage ulike  maler samt en oversikt over sentrale begreper med tilhørende med sidetall  for eksamen.  Gjerne ta utgangspunkt i tidligere eksamens oppgaver hvis du har tilgang på dem. 

Skrevet

Du trenger ikke å referere til sidetall med mindre det er et direkte sitat. Ved parafrasering er det nok å gjøre det som Celaeno skriver over her. Husk at det er egne regler for direkte sitat (over og under 3 setninger), og at bør merke deg hvordan dette kan gjøres på en ryddig måte. Anbefaler deg å bruke www.sokogskriv.no eller www.kildekompasset.no.

Anonymkode: 5e27b...232

• Liker 2
Skrevet

Vi slapp å lage kildeliste på en sånn kort hjemmeeksamen, fordi det ville tatt for lang tid under eksamen. Har du sjekket med foreleser om det trengs? Selv om du lager klar referanseliste på forhånd og har egen oversikt, så er det jo mange som ikke har gjort det og de taper jo kjempemye tid om de ikke har gjort det klar på forhånd. Blir overrasket om dette forventes på en 4-timers eksamen. 24/48-timers er noe annet.

Anonymkode: 057ca...9ce

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vet du i det hele tatt hvordan man skal referere med apa-stilen? For i beskrivelsen så står det rimelig utførlig at vi skal referere både før og etter. Hvilken kildehenvisning tror du inneholder kun en setning? 
Men takk for ditt svar.

Antar du henviser til mitt svar, og ja, jeg vet hvordan man referer til kilder. Det gjør jeg daglig. Reglene for kildehenvisninger kan være forvirrende i starten, men etter hvert kommer man inn i det. 

Jeg klarer ikke helt se for meg hva slags setning som krever henvisning til samme kilde flere ganger. Kom gjerne med et eksempel (men ikke fra besvarelsen din), hvis du vil ha hjelp. Jeg støtter forøvrig Celaneaos kommentar over her. 

Hvis jeg henviser til ėn kilde i et helt avsnitt, eller til flere kilder som jeg diskuterer i samme avsnitt, så ville jeg lagt ved kildehenvisningen flere ganger. Det blir noe annet.

EDIT: For å svare på det siste spørsmålet ditt: Det er rimelig vanlig, særlig i forskningsartikler, å sitere en kilde i utelukkende en setning uten å utbrodere mer fra den kilden. Det er særlig aktuelt i introduksjonen eller metodedelen. 

Endret av L'amie
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men takk for ditt svar.

Nei, Det er ikke riktig. Ref. Kildekompasset.no

Anonymkode: 4c1a8...0af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men takk for ditt svar.

Man skal bare referere en gang, ikke både i starten og på slutten. Man må ikke ha sidetall. Jeg har skrevet master i apa-stilen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan stoffet, men må bruke tid på å finne ut hvilket sidetall de ulike frasene kommer fra.

Et tips, mens du skriver notater, lag små sidetalls-referanser mens du leser pensum gjennom semesteret i notatboka di. 

Anonymkode: 3833c...5fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man skal bare referere en gang, ikke både i starten og på slutten. Man må ikke ha sidetall. Jeg har skrevet master i apa-stilen. 

Et tips, mens du skriver notater, lag små sidetalls-referanser mens du leser pensum gjennom semesteret i notatboka di. 

Anonymkode: 3833c...5fd

Deg hjelper ikke at man har skrevet i apa tidligere, det finnes ulike apa stiler. Det ts burde gjøre er å høre med skolen sin. Det praktiserer ulikt fra eksamen til eksamen. Hjelper lite hva folk her tror. Og dessuten skal feks. APA7 ha sidetall ved referanser i teksten. 

Anonymkode: e6c92...414

Skrevet

Om hjemmeeksamen har samme antall timer som en vanlig skoleeksamen, så skal den legges opp litt sånn at man ikke trenger å bruke så mye kilder. Nettopp pga. det du sier med tidsproblemet, man rekker ikke å bruke kilder på en god måte når man bare har 4 timer på seg. Med unntak av helt elementære modeller og teorier som er veldig store deler av pensum. Så det er nok best å droppe sånne korte referanser som egentlig ikke har særskilt stor betydning i drøftingen eller konklusjonen av oppgaven.

Skrevet

På mitt studie trenger vi ikke å oppgi kilder når hjemmeeksamen er såpass kort. Det hadde bare blitt stress om vi måtte gjøre det. Studerer forresten på NTNU. 

Anonymkode: cc298...26f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...