Gå til innhold

Er dette normal sykepleiepraksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er førsteårsstudent på sykepleien, og har praksis på sykehjem. Har nå vært der snart 2 uker, og har ikke vært med kontaktsykepleierne 1 gang. Er dette normalt? Skjønner ikke hvordan de skal vurdere oss når de ikke går med oss?? Dessuten er de på jobb, men da gjør de administrative oppgaver. Vi har egt bare gått med helsefagarbeidere.

Anonymkode: 53666...a91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Dessverre ja. Det er et kjempeproblem. 

Skrevet

Det er normalt, men slett ikke OK. Kontakt praksisveileder ved skolen din ASAP. Hvis hun ikke bryr seg, kontakt NSF student. 

Anonymkode: b6434...039

• Liker 12
Skrevet
Lama_Drama skrev (1 minutt siden):

Dessverre ja. Det er et kjempeproblem. 

Synes det er veldig rart? Har snakka med andre, og de går med sykepleierne sine hver vakt?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er normalt, men slett ikke OK. Kontakt praksisveileder ved skolen din ASAP. Hvis hun ikke bryr seg, kontakt NSF student. 

Takk for tips! Jeg tror jeg skal gjøre det!

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er veldig rart? Har snakka med andre, og de går med sykepleierne sine hver vakt?

Da er de heldige.

Skrevet
Lama_Drama skrev (1 minutt siden):

Da er de heldige.

Hvordan kan veileder vurdere dersom de ikke ser hva vi gjør?

Skrevet

Du kontakter skolen og legger frem problemstillingen der, evt kan du jo spørre på praksisplassen hvorfor dere ikke få gå med kontaktsykepleier. Men du, det er ikke "bare" å gå med helsefagarbeidere i første praksis på sykehjem. Helsefagarbeiderne kan lære deg mye om stell og pleie, og det er du garantert ikke god på fra før av, og det er viktig å kunne. benytt anledningen til å lære det du kan. 

Anonymkode: e3bb4...f26

• Liker 13
Skrevet

Jeg er sykepleier på sykehjem og har nettopp hatt student i praksis. Hos oss må sykepleierne stelle pasienter og til og med rydde på kjøkkenet. Vi gjør ALT, er helt potet. Men det varierer nok fra sted til sted. 

Anonymkode: d4607...8c8

• Liker 3
Skrevet

Veldig spesielt at du ikke har gått noe med dem, men å gå mye med fagarbeidere er helt normalt. Praksis førsteåret handler om grunnleggende sykepleie, som helsefagarbeidere og hjelpepleiere er utrolig dyktige på. Men vil tro du får gå med veilederne etter hvert, så de selv får se hva du kan (selv om de garantert prater med de du går i pleie med). 

• Liker 4
Skrevet

Du kontakter skolen og legger frem problemstillingen der, evt kan du jo spørre på praksisplassen hvorfor dere ikke få gå med kontaktsykepleier. Men du, det er ikke "bare" å gå med helsefagarbeidere i første praksis på sykehjem. Helsefagarbeiderne kan lære deg mye om stell og pleie, og det er du garantert ikke god på fra før av, og det er viktig å kunne. benytt anledningen til å lære det du kan. 

De er flinke på stell, ingen tvil om det! Men problemet er at veileder ikke er tilstede, og det synes jeg er rart.

• Liker 6
Skrevet

Åååå, ikke dra i gang nok en «hjelpepleiere kan gjøre nesten akkurat det samme som sykepleiere»- debatt! Hjelpepleiere har ingen kompetanse i å evaluere studenter, enn så flinke de er til å stelle. 

• Liker 5
Skrevet
pia mater skrev (1 minutt siden):

Veldig spesielt at du ikke har gått noe med dem, men å gå mye med fagarbeidere er helt normalt. Praksis førsteåret handler om grunnleggende sykepleie, som helsefagarbeidere og hjelpepleiere er utrolig dyktige på. Men vil tro du får gå med veilederne etter hvert, så de selv får se hva du kan (selv om de garantert prater med de du går i pleie med). 

Håper det..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åååå, ikke dra i gang nok en «hjelpepleiere kan gjøre nesten akkurat det samme som sykepleiere»- debatt! Hjelpepleiere har ingen kompetanse i å evaluere studenter, enn så flinke de er til å stelle. 

Er det jeg også tenker..

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelpepleierne jeg jobber med, med mange års erfaring, tror jeg nok har både mer kompetanse og erfaring med å evaluere studenter enn jeg som nyutdannet sykepleier som blir pushet på en student. 

• Liker 6
Skrevet
pia mater skrev (2 minutter siden):

Hjelpepleierne jeg jobber med, med mange års erfaring, tror jeg nok har både mer kompetanse og erfaring med å evaluere studenter enn jeg som nyutdannet sykepleier som blir pushet på en student. 

Og DER var ballet åpnet! Jeg trekker meg ut herfra nå, orker ikke seks siders diskusjon om hvem som er flinkest, best, jobber hardest, tjener dårligst og er best likt av pasientene. TS: Som jeg sa, kontakt skolen. De fleste er rimelig klare på at dere skal gå med sykepleiere.  Og hvis ikke skolen er klar på det, så er iallfall NSF krystallklare. Lykke til! 

• Liker 4
Skrevet

Er du dum 039#?Hvordan tror du lærlinger blir vurdert? Av sykepleiere? Hvem evaluerer fagprøver/eksamener? Også fagarbeidere. Selv om du syns helsefagarbeidere er en gjeng inkompetente tullinger - betyr ikke at de faktisk er det. Det kan til og med hende at de er smartere enn deg. 

Men jeg skjønner frustrasjonen, TS. Desverre det slik at er sykepleiere mest inne med administrasjon, og helsefagarbeidere er mest ute hos pasientene. Det betyr dog ikke at det er OK, hadde tatt det opp med studiested/leder på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 4d1c9...983

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og DER var ballet åpnet! Jeg trekker meg ut herfra nå, orker ikke seks siders diskusjon om hvem som er flinkest, best, jobber hardest, tjener dårligst og er best likt av pasientene. TS: Som jeg sa, kontakt skolen. De fleste er rimelig klare på at dere skal gå med sykepleiere.  Og hvis ikke skolen er klar på det, så er iallfall NSF krystallklare. Lykke til! 

Jeg holder nå på å formulere en mail til praksislærer ved studiestedet mitt. Tar det nok videre med NSF dersom det ikke ordner seg!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er du dum 039#?Hvordan tror du lærlinger blir vurdert? Av sykepleiere? Hvem evaluerer fagprøver/eksamener? Også fagarbeidere. Selv om du syns helsefagarbeidere er en gjeng inkompetente tullinger - betyr ikke at de faktisk er det. Det kan til og med hende at de er smartere enn deg. 

Men jeg skjønner frustrasjonen, TS. Desverre det slik at er sykepleiere mest inne med administrasjon, og helsefagarbeidere er mest ute hos pasientene. Det betyr dog ikke at det er OK, hadde tatt det opp med studiested/leder på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 4d1c9...983

Det skal jeg gjøre! Helsefagarbeidere er ikke en gjeng med tullinger, jeg blir rørt av å se jobben de gjør, og noen ganger skulle man trodd at de eldste kunne like mye, om ikke mer, enn sykepleierne selv! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...