Gå til innhold

Kan jeg åpne AS og gi det bort ganske fort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har en vanskelig fortid, men har lagt det bak seg nå. Han har en drøm om å starte AS, men har fått avslag på bedriftskonto hos alle bankene han har prøvd til nå (mistenker at det er på grunn av betalingsanmerkninger). Det er vondt å se han møte på motgang igjen og igjen, og jeg har 100% troen på at bedriften blir suksessfull. Som en siste utvei har jeg tenkt at jeg kan opprette bedriftskontoen i mitt navn og gi bort alle aksjene til han ganske raskt etter på.  Er det problematisk å gi bort aksjer på noen måte? Kan det ha noen konsekvenser for meg skattemessig el.? Er det noen begrensing på når jeg evt. kan gi bort aksjene?

Anonymkode: 25b5d...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen får avslag på å opprette en debet bedriftskonto. Det gjør man jo i hvilken som helst nettbank døgnet rundt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Man "åpner" ikke et AS ved å opprette bedriftskonto i en bank.

For å danne et AS må man skyte inn kr. 30 000,- i aksjekapital og registrere ASet i Brønnøysundregistrene. 

Jeg håper din samboer har mer peiling på dette enn du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (45 minutter siden):

Ingen får avslag på å opprette en debet bedriftskonto. Det gjør man jo i hvilken som helst nettbank døgnet rundt.

På nyopprettet aksjeselskap trenger man en annen type konto, og siden man ikke får organisasjonsnummeret før kontoen er i orden blir det litt vanskeligere. 

Vi har sett på muligheten ved å kjøpe et slik hylleselskap, men han ringte banken og de sa det var samme prosedyre for å åpne konto da som ved nyopprettet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På nyopprettet aksjeselskap trenger man en annen type konto, og siden man ikke får organisasjonsnummeret før kontoen er i orden blir det litt vanskeligere. 

Vi har sett på muligheten ved å kjøpe et slik hylleselskap, men han ringte banken og de sa det var samme prosedyre for å åpne konto da som ved nyopprettet....

Nei, det er ikke vanskeligere og det er samme konto. Den er bare låst frem til organisasjonsnummeret er på plass. Bankene gjør dette 100 ganger om dagen og de bryr seg ikke om betalingsanmerkninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når konkursryttere får stifte nye as bør fyren dinklare å få stifte sitt første. her er noe galt som ikke er rett😆

Anonymkode: 2fe94...d8a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke vanskeligere og det er samme konto. Den er bare låst frem til organisasjonsnummeret er på plass. Bankene gjør dette 100 ganger om dagen og de bryr seg ikke om betalingsanmerkninger.

På den siste banken han søkte på (dnb) måtte han sende inn kontoutskrifter for de siste 3 månedene, og dette var svaret han fikk: 

"Hei, 

Viser til mottatt søknad om bedriftskundeforhold. 
DNB er forpliktet til å gjennomføre kundetiltak før etablering av et nytt kundeforhold, slik at vi kjenner kundene våre og forstår deres bruk av bankens tjenester. Dersom tilfredsstillende kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan vi etter hvitvaskingsloven 21 heller ikke etablere kundeforholdet. 

Etter en samlet vurdering av de opplysningene vi har mottatt, kan vi ikke gjennomføre tilfredsstillende kundetiltak og må derfor avslå søknaden."

Vi har svar at han er arbeidsledig for øyeblikket og at han har lånt penger av meg til å åpne bedriften, så håper det hjelper på den hvitvaskingsbiten. 

Dersom det ikke hjelper blir siste mulighet at jeg åpner firmaet og gir det til han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

når konkursryttere får stifte nye as bør fyren dinklare å få stifte sitt første. her er noe galt som ikke er rett😆

Vi hadde heller ikke forventet at det skulle bli så vanskelig... Noen av bankene har sagt at avslaget var pga. tidligere betalingsanmerkninger, men den siste banken sa de avslo pga. hvitvaskingsloven 21...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke starte med å åpne et enkeltmannsforetak? 

Da slipper du å gå inn med 30.000kr, men det må også registreres i Brønnøysundregisteret. 

Anonymkode: 4f96e...90a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Hvorfor må du gi det bort, kan du ikke være med i det suksessfulle AS`et? Du eier og han driver. 

Da har du også oversikt på det han gjør. Etter et par år med suksess, kan du selge aksjene til ham og få tilbake din investering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare start bedriften du da vel. Så kan han være ansatt.  Ingen grunn til å gi bort AS' et. Han kan jo eventuelt kjøpe deg ut av det  ettersom bedriften tjener penger. 

Anonymkode: ed510...2b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (7 minutter siden):

Hvorfor må du gi det bort, kan du ikke være med i det suksessfulle AS`et? Du eier og han driver. 

Da har du også oversikt på det han gjør. Etter et par år med suksess, kan du selge aksjene til ham og få tilbake din investering. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare start bedriften du da vel. Så kan han være ansatt.  Ingen grunn til å gi bort AS' et. Han kan jo eventuelt kjøpe deg ut av det  ettersom bedriften tjener penger. 

Anonymkode: ed510...2b5

Dette er hans drøm, og jeg vil at det skal være kun hans (om han vil selge aksjer senere gjør ikke det meg noe), men jeg vil ikke blande meg i hans drøm. Vil ikke være som moren hans.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er hans drøm, og jeg vil at det skal være kun hans (om han vil selge aksjer senere gjør ikke det meg noe), men jeg vil ikke blande meg i hans drøm. Vil ikke være som moren hans.😄

du kan være passiv eier uten å blande deg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

du kan være passiv eier uten å blande deg. 

Joda, i verste fall hadde det jo blitt sånn, men jeg synes det er riktig at han eier hele selskapet fra starten av. Det hadde vel kanskje ikke vært så ille å gjort dette i starten for så å gi det bort til han litt senere, synes bare han fortjener gleden av å ha åpnet sitt eget firma, i stedet for å være "ansatt hos samboeren". 

Han synes nok ikke det er nødvendig og eie alt fra starten av, men jeg har ikke tid til å blande meg inni det om det krever noe fra meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men håper du setter deg inn i konsekvensene av mislighold, om du skal være med. sender han ikke aksjonærregisteroppgave innen 31.01 løper det dagbøter. samme med manglende mva, a-mld(hvis ansatte) mm.

det er mye å passe på i et as, og selv om dere har regnskapsfører er alt til syvende og sist eiers ansvar.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi hadde heller ikke forventet at det skulle bli så vanskelig... Noen av bankene har sagt at avslaget var pga. tidligere betalingsanmerkninger, men den siste banken sa de avslo pga. hvitvaskingsloven 21...

Det vil si at kundetiltak ikke kan gjennomføres. Sagt på en annen måte - han klarer ikke å legitimere seg selv. Dette er egentlig så alvorlig at banken plikter å undersøke videre, og rapportere vedkommende. 

Hva slags type er det du har rotet deg bort i her? 

Anonymkode: 5cd4f...d25

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. ville ikke vurdert ENK. Her ryker personlig formue om det går rett vest. altså er huset ditt alt du har, kan det i verste fall ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...