AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Del Skrevet 24. februar 2021 Har ei datter på 15 år som har en kjæreste som bor langt unna. De har møttes i ferier osv, men kun på dagtid. Nå lurer hun på om han kan få komme en helg i påsken. Hun har samværshelg med faren den helga. Jeg sa at hvis de var her måtte de sove på forskjellige rom, men at det vi skulle diskutere dette senere. Hos faren har de kun et soverom til overs, så jeg sa at han får heller sove på sofaen da. Faren mener de skal få lov å sove på samme rom, og jeg er helt uenig. Vi har et godt forhold til datteren, hun er veldig ærlig og sier ting som det er. Hun sier hun ikke er interessert i å ha sex og at det er uaktuelt, så vi trengte ikke være redd for det. Men så stoler jeg ikke helt på at kjæresten har samme holdning.. Han har akkurat fylt 16 år, og har fått tillatelse fra forelderene til å komme på besøk om det var greit for oss. Åååå, jeg hater å være tenåringsmor! Har en på 18 som ikke har vært i et forhold enda, så har liksom ikke måtte ta slike avgjørelser før. Hjelp meg her vær så snill.... Anonymkode: 34142...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Del Skrevet 24. februar 2021 Er da helt vanlig at 15 åringer har sex? Ser ikke helt problemet😅 Anonymkode: ac7a1...e52 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Del Skrevet 24. februar 2021 Stol på datteren din du. Hun er uansett hos far, og da er det hans regler som gjelder. Anonymkode: c5e53...e65 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 24. februar 2021 #4 Del Skrevet 24. februar 2021 Jeg hadde aldri godtatt at de skulle sove på samme rom. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er da helt vanlig at 15 åringer har sex? Ser ikke helt problemet😅 Anonymkode: ac7a1...e52 Hehe, ja, jeg vet jo selv hvordan jeg var.. Kremt. Men nå er det jo plutselig min datter det er snakk om, som plutselig har blitt så "voksen".. Er det bare jeg som overreagerer? Blir usikker på meg selv, det er ikke lett! Anonymkode: 34142...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Del Skrevet 24. februar 2021 Jeg forstår dilemmaet ditt. Men vi har alle vært 15-16 år, vil de ha sex så får de til det uavhengig om de «sover» på forskjellige rom. Her ville jeg heller sikret meg med at datteren bruker prevensjon. Anonymkode: 0bd0b...e2c 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Del Skrevet 24. februar 2021 Det er rart at man ikke tenker på dette de 15 årene en har hatt på seg... Anonymkode: ce9f7...fc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår dilemmaet ditt. Men vi har alle vært 15-16 år, vil de ha sex så får de til det uavhengig om de «sover» på forskjellige rom. Her ville jeg heller sikret meg med at datteren bruker prevensjon. Anonymkode: 0bd0b...e2c Helt enig i denne! Vil de ha sex, har de sex uavhengig om de sover på samme rom eller ikke. Så det viktigste her er å sørge for prevensjon. Anonymkode: 45a33...956 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 24. februar 2021 #9 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe, ja, jeg vet jo selv hvordan jeg var.. Kremt. Men nå er det jo plutselig min datter det er snakk om, som plutselig har blitt så "voksen".. Er det bare jeg som overreagerer? Blir usikker på meg selv, det er ikke lett! Anonymkode: 34142...e86 Å legge opp til at en 15-åring skal ha et sexliv, hadde vært helt uaktuelt for meg. Å være foreldre innebærer å måtte ta upopulære avgjørelser, når det trengs. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Del Skrevet 24. februar 2021 Det er jo veldig forskjellig fra person til person. Når jeg var 15 hadde jeg verken fått mensen eller kysset en gutt før... hadde ikke sex før jeg var 18, hvorpå det ikke ble komfortabelt før jeg var 20. Skjønner at det der er en vanskelig situasjon! Moren min hadde ikke latt meg ha en gutt på overnatting verken da eller nå. Men hun vet jo at jeg treffer gutter uansett.. jeg tenker at du kan aldri styre om jenta de har sex, eller når hun begynner med dette, men det er helt innafor å sette en grense hjemme hos deg/hos faren. Anonymkode: f6103...73e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Del Skrevet 24. februar 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Å legge opp til at en 15-åring skal ha et sexliv, hadde vært helt uaktuelt for meg. Å være foreldre innebærer å måtte ta upopulære avgjørelser, når det trengs. Helt enig. Først og fremst skal du beskytte datteren din som fortsatt er mindreårig. Hva hun gjør ellers har du ikke kontroll over men i ditt hus kan man sette grenser. Anonymkode: e4ff6...0e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Del Skrevet 24. februar 2021 Det spiller ingen rolle om de sover sammen eller ikke, stor sjanse for sex uansett.. Anonymkode: 86e4a...242 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har ei datter på 15 år som har en kjæreste som bor langt unna. De har møttes i ferier osv, men kun på dagtid. Nå lurer hun på om han kan få komme en helg i påsken. Hun har samværshelg med faren den helga. Jeg sa at hvis de var her måtte de sove på forskjellige rom, men at det vi skulle diskutere dette senere. Hos faren har de kun et soverom til overs, så jeg sa at han får heller sove på sofaen da. Faren mener de skal få lov å sove på samme rom, og jeg er helt uenig. Vi har et godt forhold til datteren, hun er veldig ærlig og sier ting som det er. Hun sier hun ikke er interessert i å ha sex og at det er uaktuelt, så vi trengte ikke være redd for det. Men så stoler jeg ikke helt på at kjæresten har samme holdning.. Han har akkurat fylt 16 år, og har fått tillatelse fra forelderene til å komme på besøk om det var greit for oss. Åååå, jeg hater å være tenåringsmor! Har en på 18 som ikke har vært i et forhold enda, så har liksom ikke måtte ta slike avgjørelser før. Hjelp meg her vær så snill.... Anonymkode: 34142...e86 Ha! Er du redd for at de skal ha sex? Da vil ikke en vegg og to dører hindre akkurat dét. De kan ha sex i bilen, på et toalett, hos ham, over videochat (ikke det samme, men...), så det er et ganske patetisk forsøk i denne alderen å prøve å forhindre det. Hadde forstått det om de var 13 - 14, men nå er det for sent å gjøre sånt. De finner en måte om de virkelig vil! I tillegg til det, så gjør du ikke annet en å sette ideer i hodet på dem ved å si at "Nei, kjedelige mamma vil absolutt IKKE at dere skal ha sex"! Da ber du om det. Jeg synes at tiden er moden for å stole på datteren din, og heller snakke om prevensjon. Ta dem begge ordentlig i nakkeskinnet og ha en SKIKKELIG flau mamma-prat før de legger seg - da får de så røde ører at du forhindrer det om de planla noe, mest sannsynlig. Husk at datteren din snart er 16 år gammel - da kan hun ha så mye sex hun vil. Det er nå opp til deg å skape en assosiasjon til sex: - Mor som ikke støtter eller ønsker at datter skal ha sex. - Eller mor som støtter og veileder innenfor sex. Jeg vet hvem jeg valgte, men det er positive og negative sider med begge valgene. Tenk inni deg og vit at for datteren din betyr avgjørelsen veldig mye på grunn av symbolikken, selv om at for deg kan det være "en annen stein kastet". Anonymkode: 8b3d3...884 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Del Skrevet 24. februar 2021 Jeg tenker bare at 15 år er veldig ungt og hadde ikke latt datteren min ha en kjæreste på overnatting. Det er en alder hvor begge er veldig umodne, de kommer garantert til å være fremmed for hverandre om et par år fordi mennesker kommer og går i den alderen, og for å være ærlig så synes jeg ikke man burde oppfordre 15 årige jenter til å ha kjærester i det hele tatt.. dess tidligere man starter, dess kjappere opplever man kjærlighetssorg, svik, dårlig selvtillit, osv. Verste konsekvens er jo at man blir gravid. Hvordan kan to 15 åringer ha kontroll på at det ikke skjer? Og de har mest sannsynlig ingen inntekt, så de kan ikke bare gå å kjøpe en angrepille dagen etterpå når de har gjort noe dumt. Og hva med kjønnssykdommer? Ikke så lett når man er 15 år og flau, og ikke har råd til anonym lege på nett for 500 kr, og man må gå til legen og få medisin for klamydia. Snakker av erfaring.... Men samtidig kan man ikke styre barna. Så jeg vet ikke, ts. Ville iallefall forsikret datteren om at hun kan snakke med deg om alt og fokusert på å ha et veldig åpent forhold med henne, i og med at det er på en måte det du kan tilby.. resten må hun bare prøve og feile på egen hånd. Anonymkode: f6103...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Del Skrevet 24. februar 2021 helt ærlig, du kan ikke styre henne. Men jeg er enig, det er dumt å legge til rette for sex i så ung alder, så jeg forstår at du ikke vil de skal få sove på samme rom, og det er jeg helt enig i. prøv å snakk med datteren din om det. jeg var mye seksuell aktiv i den alderen, fordi moren min lot meg gjøre hva jeg ville. jeg ble voldtatt flere ganger og sliter psykisk nå i voksen alder, mye av det jeg sliter med er pga hendelsene som skjedde. Anonymkode: 6e334...e92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #16 Del Skrevet 24. februar 2021 Hadde en kjæreste som den alderen som fikk en gang lov til å overnatte og sa selv til foreldrene mine at jeg ikke ville ha sex eller var klar for det. Løpet av natten følte jeg meg veldig presset til å ha sex og angrer enda på at han fikk lov å overnatte. Trodde jeg kunne håndtere det, men jeg tok feil.. Hjemme skal føles trygt og etter det gjorde det ikke lengre. Bare en tanke. Anonymkode: ee8bb...6cc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 24. februar 2021 #17 Del Skrevet 24. februar 2021 Personlig så syns jeg at det er tidlig å ha sex når man er 15 år. I den alderen så hadde jeg en drøss med kjærester. Noen måneder der, og noen måneder her. Skulle jeg hatt sex med kjærestene mine i den alderen, så hadde listen blitt lang. Hjemme så var det ikke et tema engang om å ha kjærester på overnatting. For det var totalt uaktuelt. Og det er jeg glad for:) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #18 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er jo veldig forskjellig fra person til person. Når jeg var 15 hadde jeg verken fått mensen eller kysset en gutt før... hadde ikke sex før jeg var 18, hvorpå det ikke ble komfortabelt før jeg var 20. Skjønner at det der er en vanskelig situasjon! Moren min hadde ikke latt meg ha en gutt på overnatting verken da eller nå. Men hun vet jo at jeg treffer gutter uansett.. jeg tenker at du kan aldri styre om jenta de har sex, eller når hun begynner med dette, men det er helt innafor å sette en grense hjemme hos deg/hos faren. Anonymkode: f6103...73e Du er over 20 og moren din lar deg ikke ha gutter på overnatting?😂🙈 Anonymkode: 4e1ff...65a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Del Skrevet 24. februar 2021 Hadde heller kuttet av meg høyrearmen enn å si ja til det. Anonymkode: 58d29...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 24. februar 2021 #20 Del Skrevet 24. februar 2021 Har ei på 15 selv. "Heldigvis" er det ingen kjæreste i bildet, men jeg skjønner godt dilemmaet ditt, TS! Jeg tror jeg hadde sagt ja til besøk, men overnatting på forskjellig rom. Man kan ikke hindre dem i å ha sex, og det er forsåvidt ikke ønsket mitt heller, dersom det oppriktig er ønsket fra begge parter. "Problemet" er at det er fort gjort å føle press i en overnattingssituasjon. Kanskje klarer den av dem som evt innerst ikke vil å stå imot, men kanskje ikke. Og jeg vil heller være litt kjip mamma en stund til enn å sette dem i en situasjon de egentlig ikke er klar for. Det er du som kjenner datteren din. Her er 15-åringen kjent for å si meningene sine, stå opp for og forsvare andre og ikke bli med på "tull". Men jeg har vært ung selv og vet at det ikke alltid er så enkelt. Greit med det man evt kan utsette av ubehagelige ting... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå