Gå til innhold

Svindel-epost ofte etter å ha vært i kontakt med bank, posten osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får innimellom svindel-epost. Det som er rart er qt jeg får dette fra ulike selskap jeg feks nettopp har vært i kontakt med. Feks posten, banken og amazon. Jeg er veldig obs og skjønner raskt det er svindel. Men siden dette skjer nesten utelukkende samtidig/kort tid etter jeg har vært i kontakt med feks banken, betyr det at eposten min er på avveie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muligheter:

• E-posten din er på avveie, bytt passord og aktiver tofaktor gjennom app/SMS så stopper du alt.
  • Datamaskinen din er hacket. Hvem vet, ikke sant?
  • Du ligger i en e-post liste for å sende spam til deg etter at noen ble hacket, du vil alltid få spam målrettet mot deg siden kriminelle selger disse mellom seg
  • Selskapet du har kontaktet er hacket og de forsyner seg med kundeinformasjon fortløpende, jeg vil si dette er usannsynlig.

Min mor er lettlurt og får f.eks. spørreundersøkelse fra COOP med mulighet til å vinne noe. Men heldigvis er hun smart nok til å huske det jeg sa med å aldri gi dine private opplysninger opp til en nettside uansett hvor troverdig den er, for konto hos dem har hun fra før og de vet allerede informasjonen, de trenger den ikke på nytt.

Anonymkode: 23dc6...3c9

Skrevet

Sånne svindlere sender vel ut meldinger til haugesvis av mennesker, hele forbanna tiden. 

med all den kommunikasjonen som foregår mellom folk og etater som for eksempel banken eller posten. så blir det relativt enkelt for sånne svindlere å sende meldinger til noen som tilfeldigvis har vært i kontakt med enten banken eller posten i det siste.           

Anonymkode: ad12a...154

Skrevet (endret)

Jeg har akkurat fått hentemelding om to pakker på Posten på sms. Og i dag kom det, tilfeldig nok, en epost som tilsynelatende utga seg for å være fra posten. Jeg måtte bare betale 31 kroner i manglende frakt, så ville alt ordne seg. Bare trykk på denne linken her og gi oss alle kortopplysningene dine m.m, så vil du få pakken straks.......! :fnise:

Sletter sånne med en gang selvfølgelig, men jeg morer meg litt med å lese de og forundrer meg over at folk faktisk går på sånt. Hver dag. Den dagen folk ikke lenger lar seg lure, slutter de å sende dem, og finner på noe annet. Lønnsomme forbrytelser og svindler stopper de naturligvis ikke med.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...