Gå til innhold

Dårlig gjort å ikke si ifra at jeg skal slutte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper du slipper å forholde deg til dette bemanningsbyrået i ny jobb, de høres uproffe ut. Jeg ville også fått inn formell oppsigelse i dag mens det er februar tilfelle de begynner å tulle med prøveperiode og datoer der osv og finner på at du feks må jobbe lenger pga de fikk oppsigelsen i mars. Leverer du i dag har du alt på det rene uannsett.

Anonymkode: 7b7d8...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør også øve litt på å skille følelser og prat ut fra prosesser i arbeidslivet. Det er viktig med tydlig kommunikasjon, vær klar på hva du skal gjøre, ikke vær redd for å gi beskjed om noe som skal skje pga du ikke vil såre andre osv. Det er greit å gjøre ting skriftlig fordi da er det tydlig og man har historikken. Og oppsigelser og slikt må gjøres formelt, ikke bare "si ifra" om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

- Send umiddelbart formell oppsigelse til bemanningsbyrået. De bare surrer, ikke hør på dem.

- Informer sjefen din der du jobber nå at du har sagt opp i bemanningsbyrået og at du derfor kommer til å gå ut av stillingen snart. Du kan si at du ønsker å informere personlig men at byrået sikkert tar kontakt om det formelle. Si at dere må ta en prat om overlevering av oppgaver og hva dere gjør med prosjektet og sluttdato, og foreslå derfor et møte om det neste uke. Hold mailen kort og ikke forklar masse, det er byråets jobb. Da blir sjefen informert og du har åpnet for personlig samtale feks på mandag der dere kan prate om praktisk gjennomføring av at du slutter. 

- IKKE HA DÅRLIG SAMVITTIGHET. De har satt seg selv i en vanskelig situasjon. Forsøk å børst det av deg, du skal uannsett slutte og det blir ikke noe lettere av at du utsetter eller overtenker. Det beste for dem er at de får beskjed så snart som mulig så de kan forholde seg til det og gjøre det de trenger. De har nok opplevd at folk slutter før og det kommer til å gå HELT FINT for dem selv om det sikkert er kjipt. 

Takk for gode tips :) Jeg kommer til å levere oppsigelsen til bemanningsbyrået, men lederen min i byrået ønsket at jeg avklarte med sjefen i bedriften når jeg skulle slutte først. Det jeg sliter med nå er om jeg bare skal sende en kort infomativ mail til sjefen i bedriften og si at jeg har sagt opp. Dersom jeg skal si opp face to face må jeg vente til mandag, og dagene av oppsigelsestiden går...

Samvittigheta ja, den er dårlig selv om jeg forstår at jeg ikke bør ha det. Må vel bare riste det av meg.

Anonymkode: f6395...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er hverken bemanningsbyrået eller firmaet du jobber for sin feil. Dette er direkte din feil og hvordan du kommuniserer. Det virker som du har løse tråder både i kommunikasjonen med de og din fremtidige arbeidsgiver.

Det kan være en idé å lære seg å kommunisere i klartekst. Hadde ikke ansatt en vinglepetter, for det er slik du fremstår selv om du ikke er slik. Du sender et brev skriftlig til bemanningsbyrået og spiller med åpne kort der du er pr i dag. Husk at ta med dato og oppsigelsestid. Deretter kan du snakke med din neste arbeidsgiver om når du er ledig for oppdrag. 

Anonymkode: caf4a...ea6

Jeg skulle ønske at jeg klarte å kommunisere i mer klartekst ja, og dette er helt klart noe jeg må jobbe med. Jeg er konfliktsky og vil ikke skape bry for noen andre. Jeg er ikke akkurat den som går hardest i gangene, og har ofte problemer med å si meg uenig eller si ifra, så jeg bør helt klart bli bedre på dette.

Når det gjelder den nye arbeidsgiveren min, sa de at de ville ha meg med på laget så fort som mulig, men de hadde selvfølgelig forståelse for at jeg har oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cordelia skrev (36 minutter siden):

Skriv en mail da. Riv av plasteret.

Må vel det. Ikke særlig profesjonelt, men det får så være... 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for gode tips :) Jeg kommer til å levere oppsigelsen til bemanningsbyrået, men lederen min i byrået ønsket at jeg avklarte med sjefen i bedriften når jeg skulle slutte først. Det jeg sliter med nå er om jeg bare skal sende en kort infomativ mail til sjefen i bedriften og si at jeg har sagt opp. Dersom jeg skal si opp face to face må jeg vente til mandag, og dagene av oppsigelsestiden går...

Samvittigheta ja, den er dårlig selv om jeg forstår at jeg ikke bør ha det. Må vel bare riste det av meg.

Hvorfor tror du at du må si opp face to face? Oppsigelse skal være skriftlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Håper du slipper å forholde deg til dette bemanningsbyrået i ny jobb, de høres uproffe ut. Jeg ville også fått inn formell oppsigelse i dag mens det er februar tilfelle de begynner å tulle med prøveperiode og datoer der osv og finner på at du feks må jobbe lenger pga de fikk oppsigelsen i mars. Leverer du i dag har du alt på det rene uannsett.

Ja det håper jeg også! Heldigvis er den nye jobben min ikke gjennom bemanningsbyrå. Jeg er enda i prøveperiode så oppsigelsen er 14 dager uavhengig av dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk 😊 denne fremgangsmetoden virker veldig logisk for meg, jeg vil jo gjerne ikke etterlate dem i en vanskelig situasjon, og jobber selvfølgelig de 14 dagene hvis de ønsker det. Jeg har også tenkt at de har tatt en stor risiko med å velge meg, men de har vel hatt en tanke om at jeg kom til å være der i mange år. Og det setter jo meg også i en litt vanskelig situasjon nå som jeg har fått et annet jobbtilbud, føler jo på at jeg svikter dem. Tror det er det jeg sliter mest med, og derfor gruer jeg meg så veldig til å ringe sjefen å si det.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Jeg har tidligere blitt ufrivillig dratt inn i sjefens/eierens følelsesliv vedrørende bedriften(babyen hans) selv, og det skal aldri skje igjen. Når man blir så involvert forsvinner det profesjonelle fra relasjonen og det blir vanskelig å skille følelsesliv fra rettigheter og plikter. Du blir enklere å utnytte. Sånn skal det ikke være.

Du skylder dem ingenting. Du har utført arbeid mot betaling, du har gjort opp for deg. Du skal ikke gi noe mer. Så hold følelsene utenfor, gi en klar og kort beskjed. Ikke noe "skulle ønske" eller "det er beklagelig". Du skal slutte fordi det er best for deg. Jeg måtte selv forberede en tale om hvor tøft det var å si opp fordi sjefen forventet det. Jeg løy så det rann av meg og fikk "reddet" referansen. Følte jeg solgte verdigheten min til djevelen.

Du skylder dem ikke å bli lengre for å starte dette prosjektet. Hvis du sier opp nå er det 14 arbeidsdager igjen. Om de vil ha deg lengre (eller vil ha deg ut tidligere) må DE ta initiativ til det, og gjøre en avtale med deg. Du skal ikke starte denne prosessen med å stille deg til disposisjon og bøye deg baklengs. Du sier opp i dag, og sier ikke noe om forlenget/forkortet oppsigelsestid før noen andre tar initiativ til det. Hvis du fremstår som du har dårlig samvittighet vil de få bekreftet at du har gjort noe "feil". Det har du jo ikke gjort. 

Anonymkode: 17580...6d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du bør også øve litt på å skille følelser og prat ut fra prosesser i arbeidslivet. Det er viktig med tydlig kommunikasjon, vær klar på hva du skal gjøre, ikke vær redd for å gi beskjed om noe som skal skje pga du ikke vil såre andre osv. Det er greit å gjøre ting skriftlig fordi da er det tydlig og man har historikken. Og oppsigelser og slikt må gjøres formelt, ikke bare "si ifra" om. 

Dette er spot on 😂 jeg er alt for dårlig på det, og er nok en følelsesperson, og veldig redd for å både gi beskjed om ting og å gå inn i diskusjoner. Det er vel derfor det er lettere for meg å ty til å gjøre ting skriftlig, for da kan jeg formulere meg slik at det ikke blir misforståelser og uenigheter. Jeg har oppsigelsen ferdig skrevet og klar til levering, spørsmålet nå er om jeg skal gi sjefen en heads up før jeg sender den til bemanningsbyrået. Jeg har jo allerede snakket med dem, så det vil ikke komme som noen overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tror du at du må si opp face to face? Oppsigelse skal være skriftlig. 

Nei jeg vet ikke, har hørt at det er vanlig å gi beskjed i person før selve oppsigelsesbrevet blir levert/sendt. Men det funker kanskje ikke sånn. Jeg har aldri sagt opp før, og all kotyme rundt dette er helt nytt for meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg vet ikke, har hørt at det er vanlig å gi beskjed i person før selve oppsigelsesbrevet blir levert/sendt. Men det funker kanskje ikke sånn. Jeg har aldri sagt opp før, og all kotyme rundt dette er helt nytt for meg 😅

Du skal ikke gjøre som lederen i bemanningsbyrået sier. Han mener du nærmest skal «spørre» sjefen der du er utleid når det passer for dem at du slutter. Det er FEIL! Det er klart at for han er det gunstig at du blir lenger mulig (han får jo betalt for deg!) og da kan han som bemanningsbyrå gi litt ekstra «servise» på bekostning av deg som ansatt.

Send formelt signert oppsigelse til bemanningsbyrået I DAG. Evnt. Legg med den andre sjefen som kopi, også skriver du «sender som avtalt herved min skriftlige oppsigelse, legger også til X.X som kopi». i følge kontrakt er jeg da ferdig med oppsigelsestid x..x dato. Ønsker å takke for denne perioden, det har vært spennende og lærerikt». 

Du kan også fremme ønske om å avslutte før oppsigelsestiden er over.

Og ikke vær nervøs og ikke lag så mye styr, for arbeidsgiver er du erstattbar, de leier bare inn noen ny, så ikke la de spille på følelsene dine. 

Gratulerer med ny jobb og lykke til! :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt sier du opp til byrået, men voksne mennesker som har jobbet sammen med andre i en periode og har et forhold til dem bør si ifra selv at de skal slutte og muligens takke for samarbeidet eller noe sånt hvis det har vært bra. Det er vanlig høflighet å ikke bare forsvinne. Jeg skjønner at du synes det er ubehagelig, men jeg har sagt opp noen ganger og jeg har aldri hatt en ubehagelig opplevelse. En OK sjef skjønner at folk skifter jobb, spesielt folk som ikke er fast ansatt. 

Anonymkode: 14658...83e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I "verstefall" risikerer du at sjefen kommer med at nei dette har dere ikke pratet om om dere tar det face-to-face. Send mail, alt skal være skriftlig. Så fort du får svar derfra sender du det til bemanningsbyrået. Høres ut som om de skjønner at de har driti seg ut med å kun gi deg 14 dagers oppsighelsesfrist, og er litt på flata når det gjelder å ha en ny kandidat.

Anonymkode: 7fe8b...1b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina

Må vel det. Ikke særlig profesjonelt, men det får så være... 😂

Jo, det er profesjonelt - oppsigelser skal være skriftlig.

Som sagt;

Du får ikke en lang og personlig beskjed den dagen du sies opp/mister eller får endringsoppsigelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (17 minutter siden):

Du skal ikke gjøre som lederen i bemanningsbyrået sier. Han mener du nærmest skal «spørre» sjefen der du er utleid når det passer for dem at du slutter. Det er FEIL! Det er klart at for han er det gunstig at du blir lenger mulig (han får jo betalt for deg!) og da kan han som bemanningsbyrå gi litt ekstra «servise» på bekostning av deg som ansatt.

Send formelt signert oppsigelse til bemanningsbyrået I DAG. Evnt. Legg med den andre sjefen som kopi, også skriver du «sender som avtalt herved min skriftlige oppsigelse, legger også til X.X som kopi». i følge kontrakt er jeg da ferdig med oppsigelsestid x..x dato. Ønsker å takke for denne perioden, det har vært spennende og lærerikt». 

Du kan også fremme ønske om å avslutte før oppsigelsestiden er over.

Og ikke vær nervøs og ikke lag så mye styr, for arbeidsgiver er du erstattbar, de leier bare inn noen ny, så ikke la de spille på følelsene dine. 

Gratulerer med ny jobb og lykke til! :) 

Takk for det, og takk for godt svar :)

Det var litt denne følelsen jeg også satt med etter vi var ferdige å snakke, for opprinnelig er oppstartsdatoen min i den nye jobben 1.april, men de sa også at dersom jeg kunne tiltre tidligere eller med en gang, var det enda bedre. Det er vel derfor sjefen i bemanningsbyrået mente at jeg skulle snakke med sjefen angående når jeg skulle avtre, spesielt siden det er et nytt stort prosjekt på gang som de sannsynligvis trenger min bistand til. Ikke det at jeg har jobbet der lenge nok til å ha noen spesielle ferdigheter i forbindelse med det, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Jeg har tidligere blitt ufrivillig dratt inn i sjefens/eierens følelsesliv vedrørende bedriften(babyen hans) selv, og det skal aldri skje igjen. Når man blir så involvert forsvinner det profesjonelle fra relasjonen og det blir vanskelig å skille følelsesliv fra rettigheter og plikter. Du blir enklere å utnytte. Sånn skal det ikke være.

Du skylder dem ingenting. Du har utført arbeid mot betaling, du har gjort opp for deg. Du skal ikke gi noe mer. Så hold følelsene utenfor, gi en klar og kort beskjed. Ikke noe "skulle ønske" eller "det er beklagelig". Du skal slutte fordi det er best for deg. Jeg måtte selv forberede en tale om hvor tøft det var å si opp fordi sjefen forventet det. Jeg løy så det rann av meg og fikk "reddet" referansen. Følte jeg solgte verdigheten min til djevelen.

Du skylder dem ikke å bli lengre for å starte dette prosjektet. Hvis du sier opp nå er det 14 arbeidsdager igjen. Om de vil ha deg lengre (eller vil ha deg ut tidligere) må DE ta initiativ til det, og gjøre en avtale med deg. Du skal ikke starte denne prosessen med å stille deg til disposisjon og bøye deg baklengs. Du sier opp i dag, og sier ikke noe om forlenget/forkortet oppsigelsestid før noen andre tar initiativ til det. Hvis du fremstår som du har dårlig samvittighet vil de få bekreftet at du har gjort noe "feil". Det har du jo ikke gjort. 

Anonymkode: 17580...6d7

Takk for veldig godt svar :) dette fikk meg til å tenke. Jeg kan jo ikke la alt dette påvirke meg når jeg har en mye mer interessant og passende jobb som ligger å venter på meg. Jeg må nok tøffe meg litt opp og få dette gjennomført, først som sist. Jeg er vel bare litt forsikt og beskjeden av meg, jeg liker ikke å skape bry for andre 😬

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som sagt sier du opp til byrået, men voksne mennesker som har jobbet sammen med andre i en periode og har et forhold til dem bør si ifra selv at de skal slutte og muligens takke for samarbeidet eller noe sånt hvis det har vært bra. Det er vanlig høflighet å ikke bare forsvinne. Jeg skjønner at du synes det er ubehagelig, men jeg har sagt opp noen ganger og jeg har aldri hatt en ubehagelig opplevelse. En OK sjef skjønner at folk skifter jobb, spesielt folk som ikke er fast ansatt. 

Anonymkode: 14658...83e

Ja, det tenker jeg også er vanlig. Er vel bare redd for en ubehagelig opplevelse siden jeg bailer rett før prosjektstart. Er fast ansatt, men jobbtilbudet jeg har fått er mer attraktivt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I "verstefall" risikerer du at sjefen kommer med at nei dette har dere ikke pratet om om dere tar det face-to-face. Send mail, alt skal være skriftlig. Så fort du får svar derfra sender du det til bemanningsbyrået. Høres ut som om de skjønner at de har driti seg ut med å kun gi deg 14 dagers oppsighelsesfrist, og er litt på flata når det gjelder å ha en ny kandidat.

Anonymkode: 7fe8b...1b7

Sant det. For meg virker det litt som at bemanningsbyrået vil hale ut tida med å få meg til å snakke med sjefen før jeg sender oppsigelsesbrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (2 timer siden):

Jo, det er profesjonelt - oppsigelser skal være skriftlig.

Som sagt;

Du får ikke en lang og personlig beskjed den dagen du sies opp/mister eller får endringsoppsigelse :) 

Til og med når man ikke har gitt en liten heads up på forhånd..? Det er vel vanlig å feks få varsel om oppsigelse fra arbeidsgiver før selve oppsigelsen, trodde det var det samme andre veien, at arbeidsgiver får en varsel før selve oppsigelsesbrevet dumper nedi innboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til og med når man ikke har gitt en liten heads up på forhånd..? Det er vel vanlig å feks få varsel om oppsigelse fra arbeidsgiver før selve oppsigelsen, trodde det var det samme andre veien, at arbeidsgiver får en varsel før selve oppsigelsesbrevet dumper nedi innboksen.

Herlighet, send nå den oppsigelsen da! 

Også kan du sende leder i bedriften en e-post etterpå med at du ønsker å informere om at du har sagt opp ditt stillingsforhold i BemanningsPartner AS, og dermed vil fratre stillingen xx dato. Legg til at du regner med at BemanningsPartner AS vil ta kontakt angående det formelle, men at du likevel ville gi beskjed direkte. 

I selve oppsigelsen til bemanningsbyrået skriver du bare: «Jeg sier herved opp min stilling som XX. Siden jeg har 14 dagers oppsigelsestid blir fratredelsesdato XX. Mvh Navn Navnesen». 

Anonymkode: 3ed5d...f5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...