AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Jeg har vært ansatt i en bedrift gjennom et bemanningsbyrå i noen måneder. Jobben har vært helt ok, ikke helt som jeg håpet på men. Jobben er startgropa med et nytt stort prosjekt som jeg skal være hovedansvarlig for, med en stor kunde som gleder seg til å bli kjent med meg. Nylig fikk jeg et annet jobbtilbud, og tok kontakt med sjefen min i bemanningsbyrået for å si at jeg hadde fått et nytt tilbud og at jeg kom til å takke ja. Han satte opp et møte om noen dager for å snakke. I mellomtiden har jeg vært på jobb ute i bedriften, og det er tydelig at de ikke har fått beskjeden om at jeg skal slutte, og jeg tør ikke si noe før jeg har snakka med sjefen i bemanningsbyrået. De planlegger og snart går det nye prosjektet i gang. Dette prosjektet har vært tiltenkt meg lenge, men jeg har ikke gløden til å bli glad for det, da jeg ikke liker innholdet i jobben noe særlig. Sliter med dårlig samvittighet og gruer meg til å slippe bomba om at jeg skal slutte og begynne i ny jobb. Er det dårlig gjort av meg å gå "undercover" på denne måten? Jeg er jo ansatt gjennom bemanningsbyrået og de er min arbeidsgiver. Derfor gikk jeg til dem først. Er det unaturlig? Anonymkode: f6395...649
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 TS her igjen... Jeg føler jeg har rotet til denne oppsigelsesprosessen unødvendig mye og er redd de skal bli skikkelig sinte i bedriften jeg er utleid til. De ansatte meg med håp om at jeg skulle bli værende etter prøveperioden og i mange år, som de sa. Kjenner jeg gruer meg skikkelig til møtet og trenger noen gode råd... Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: f6395...649
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Jeg hadde ringt sjefen, informert om forventningene du møter, og tipset om at det beste for bemanningsbyrået er at du/h*n gir beskjed snarest. De vil jo være avhengig av å ha et godt forhold til kunden i fortsettelsen, så tenker dette er vinn-vinn for alle tre parter. Uten at du verken går bak ryggen på kunden eller bemanningsbyrået. Er imidlertid sjefen vanskelig ville jeg latt det ligge, og tenkt det var deres ansvar. Anonymkode: c7406...623 16
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 For det første misforstår du bruken av ordet undercover. Jeg vil anbefale å be om å få snakke med bemanningsbyrået tidligere. Har du allerede takket ja til det nye tilbudet? Isåfall er jo valget uansett tatt. Anonymkode: ee46a...3d9 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Du skylder ikke selskapet noe som helst, de har valgt å ansette deg gjennom et bemanningsbyrå. Da mister de «privilegiet» til å få denne informasjonen med en gang. Vent til du har snakket med bemanningsbyrået og bli enige sammen med dem hvordan dere informerer kunden. Det er mer ilojalt å informere kunden før bemanningsbyrået. Men - har du sagt formelt opp? Husk at oppsigelse bør sendes skriftlig og dateres. Anonymkode: 838b1...a7e 16
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde ringt sjefen, informert om forventningene du møter, og tipset om at det beste for bemanningsbyrået er at du/h*n gir beskjed snarest. De vil jo være avhengig av å ha et godt forhold til kunden i fortsettelsen, så tenker dette er vinn-vinn for alle tre parter. Uten at du verken går bak ryggen på kunden eller bemanningsbyrået. Er imidlertid sjefen vanskelig ville jeg latt det ligge, og tenkt det var deres ansvar. Anonymkode: c7406...623 Sjefen i bedriften er ganske vanskelig ja. Eller, en douche er vel retter sagt. Tror nok han blir fly forbanna for at jeg skal forlate hans hjertebarn (bedriften)... AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For det første misforstår du bruken av ordet undercover. Jeg vil anbefale å be om å få snakke med bemanningsbyrået tidligere. Har du allerede takket ja til det nye tilbudet? Isåfall er jo valget uansett tatt. Anonymkode: ee46a...3d9 Haha, ja jeg gjorde nok det gikk litt fort i svingene her, og i mangel på bedre ord ble det sånn, hehe. Det er tre dager fra jeg sa ifra til møtet skal være, virket som de ikke hadde tid før det. Jeg har takket ja til det nye tilbudet ja. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du skylder ikke selskapet noe som helst, de har valgt å ansette deg gjennom et bemanningsbyrå. Da mister de «privilegiet» til å få denne informasjonen med en gang. Vent til du har snakket med bemanningsbyrået og bli enige sammen med dem hvordan dere informerer kunden. Det er mer ilojalt å informere kunden før bemanningsbyrået. Men - har du sagt formelt opp? Husk at oppsigelse bør sendes skriftlig og dateres. Anonymkode: 838b1...a7e Sant det, slik tenker jeg også. Det er bemanningsbyrået jeg formelt sett er ansatt hos, og utleid til bedriften jeg jobber i. Så for meg ble det naturlig å gi bemanningsbyrået beskjed først. Jeg har sendt en mail til min leder hos bemanningsbyrået med beskjed om at jeg ønsket å si opp og hvordan jeg skulle gå frem for å levere oppsigelsen (mail, post, oppmøte osv) og fikk da en møteinnkalling tilbake. Så jeg vet ikke om jeg "formelt" har sagt opp, men ønsker jo å få denne offesielt levert så fort som mulig... Anonymkode: f6395...649
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 For å si opp sender du en e-post med tekst ala: «Jeg sier herved opp min stilling som xx.» og daterer og signerer. Gjør det med en gang slik at oppsigelsestiden din ikke drøyer unødvendig lenge. Anonymkode: 3ed5d...f5d 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 TS her igjen... Sjefen min i bemanningsbyrået ønsker at jeg tar kontakt med sjefen i bedriften jeg jobber i, og gir beskjed om at jeg vil slutte. Vi må i fellesskap finne en sluttdato for meg, før jeg formelt kan levere selve oppsigelsen til bemanningsbyrået 🤔 Anonymkode: f6395...649 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her igjen... Sjefen min i bemanningsbyrået ønsker at jeg tar kontakt med sjefen i bedriften jeg jobber i, og gir beskjed om at jeg vil slutte. Vi må i fellesskap finne en sluttdato for meg, før jeg formelt kan levere selve oppsigelsen til bemanningsbyrået 🤔 Anonymkode: f6395...649 Nei nei nei og nei. Du er ansatt i bemanningsbyrået og sender oppsigelse på e-post til din leder der i dag. Ikke la de holde på deg unødvendig lenge med pjatt om ditt og datt som liksom må gjøres «før du kan levere oppsigelse», da drøyer jo oppsigelsestiden din enda lenger! Jeg antar at ny arbeidsgiver ikke har noe ønske om å vente unødvendig lenge på at du skal tiltre ny jobb. Når du har sendt oppsigelse til bemanningsbyrået, hvor du er ansatt, så kan du fortelle lederen på arbeidsstedet at du har sagt opp din stilling, at du har X måneders oppsigelsestid og dermed vil fratre f.o.m. X dato. Dersom du er åpen for å gå før så kan du nevne at du kan fratre tidligere dersom det er ønskelig for bedriften. Anonymkode: 3ed5d...f5d 16
Kristin70 Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: TS her igjen... Sjefen min i bemanningsbyrået ønsker at jeg tar kontakt med sjefen i bedriften jeg jobber i, og gir beskjed om at jeg vil slutte. Vi må i fellesskap finne en sluttdato for meg, før jeg formelt kan levere selve oppsigelsen til bemanningsbyrået 🤔 Anonymkode: f6395...649 Du må sende en formell oppsigelse, skriv gjerne et brev som du signerer og sender i posten. Skann brevet og legg en skannet versjon av oppsigelsen ved en e-post til bemanningsbyået. "Vedlagt følger for god ordens skyld en kopi av oppsigelse sendt i posten i dag". Da starter oppsigelsestiden din å løpe fra 1. mars, hvis du venter til over helga, starter oppsigelsestiden 1. april. Det kan tenkes at du har andre frister i din kontrakt, men du kan uansett si opp før bemanningsbyråret og arbeidsstedet har blitt enige. Hvis du ønsker å gå så tidlig som mulig fra jobben din kan du også skrive dette inn i oppsigelsen. Jeg skrev at jeg ba arbeidsgiver om å furdere om jeg kunne fratre før avtalebestemt tidspunkt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei nei nei og nei. Du er ansatt i bemanningsbyrået og sender oppsigelse på e-post til din leder der i dag. Ikke la de holde på deg unødvendig lenge med pjatt om ditt og datt som liksom må gjøres «før du kan levere oppsigelse», da drøyer jo oppsigelsestiden din enda lenger! Jeg antar at ny arbeidsgiver ikke har noe ønske om å vente unødvendig lenge på at du skal tiltre ny jobb. Når du har sendt oppsigelse til bemanningsbyrået, hvor du er ansatt, så kan du fortelle lederen på arbeidsstedet at du har sagt opp din stilling, at du har X måneders oppsigelsestid og dermed vil fratre f.o.m. X dato. Dersom du er åpen for å gå før så kan du nevne at du kan fratre tidligere dersom det er ønskelig for bedriften. Anonymkode: 3ed5d...f5d Ja, de har jo drøyd det noen dager allerede. Den nye arbeidsgiveren min vil gjerne ha meg så fort som mulig, men i og med at jeg har 14 dagers oppsigelsestid må jeg finne ut sammen med sjefen om det er vits at jeg er der i det hele tatt. Jeg vet ikke om de vil ha meg der når prosjektet starter, siden jeg uansett vil fordufte etter 14 dager... Anonymkode: f6395...649 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Kristin70 skrev (54 minutter siden): Du må sende en formell oppsigelse, skriv gjerne et brev som du signerer og sender i posten. Skann brevet og legg en skannet versjon av oppsigelsen ved en e-post til bemanningsbyået. "Vedlagt følger for god ordens skyld en kopi av oppsigelse sendt i posten i dag". Da starter oppsigelsestiden din å løpe fra 1. mars, hvis du venter til over helga, starter oppsigelsestiden 1. april. Det kan tenkes at du har andre frister i din kontrakt, men du kan uansett si opp før bemanningsbyråret og arbeidsstedet har blitt enige. Hvis du ønsker å gå så tidlig som mulig fra jobben din kan du også skrive dette inn i oppsigelsen. Jeg skrev at jeg ba arbeidsgiver om å furdere om jeg kunne fratre før avtalebestemt tidspunkt. Jeg ønsker jo egentlig å gå så fort som mulig ja, da jeg er ønsket i den nye jobben og har lyst til å bli ferdig i den nåværende. Men i og med at de står midt i starten av et prosjekt og kanskje vil ha vanskeligheter med å finne noen med min kompetanse på så kort varsel, så må jeg kanskje tilby meg å starte prosjektet før jeg slutter. Men kan jeg levere oppsigelsen før jeg i det hele tatt har snakka med sjefen på jobben hvor jeg er utleid? Jeg synes dette er skikkelig vanskelig og tungt... Anonymkode: f6395...649
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, de har jo drøyd det noen dager allerede. Den nye arbeidsgiveren min vil gjerne ha meg så fort som mulig, men i og med at jeg har 14 dagers oppsigelsestid må jeg finne ut sammen med sjefen om det er vits at jeg er der i det hele tatt. Jeg vet ikke om de vil ha meg der når prosjektet starter, siden jeg uansett vil fordufte etter 14 dager... Anonymkode: f6395...649 Du må uansett levere skriftlig oppsigelse, så ikke drøy det lenger enn nødvendig. Så lever oppsigelsen, så ta en prat med lederen din om når de tenker at det er optimalt at du fratrer stillingen, senest innen oppsigelsestiden er over. Anonymkode: 3ed5d...f5d 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ønsker jo egentlig å gå så fort som mulig ja, da jeg er ønsket i den nye jobben og har lyst til å bli ferdig i den nåværende. Men i og med at de står midt i starten av et prosjekt og kanskje vil ha vanskeligheter med å finne noen med min kompetanse på så kort varsel, så må jeg kanskje tilby meg å starte prosjektet før jeg slutter. Men kan jeg levere oppsigelsen før jeg i det hele tatt har snakka med sjefen på jobben hvor jeg er utleid? Jeg synes dette er skikkelig vanskelig og tungt... Anonymkode: f6395...649 JA! Lever oppsigelse i dag. Anonymkode: 3ed5d...f5d 5
Synne-Marie Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker jo egentlig å gå så fort som mulig ja, da jeg er ønsket i den nye jobben og har lyst til å bli ferdig i den nåværende. Men i og med at de står midt i starten av et prosjekt og kanskje vil ha vanskeligheter med å finne noen med min kompetanse på så kort varsel, så må jeg kanskje tilby meg å starte prosjektet før jeg slutter. Men kan jeg levere oppsigelsen før jeg i det hele tatt har snakka med sjefen på jobben hvor jeg er utleid? Jeg synes dette er skikkelig vanskelig og tungt... Anonymkode: f6395...649 Du har ikke noe ansettelsesforhold i bedriften du er innleid. Du skal dermed ikke avtale noe med sjefen der, bare send oppsigelse til byrået du er ansatt i. Det er så klart enklere for dem at du fikser opp her, men det er ikke din jobb eller ditt problem. De får lønna for å koordinere utleie av arbeidskraft, så det er vel ikke urimelig at det er de som skal gjøre den jobben? 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 Herregud så sinnsykt nervøs jeg plutselig er for å ringe sjefen og fortelle det... Han på bemanningsbyrået mente at det ble mest ryddig dersom jeg sa ifra selv, siden jeg har mest kjennskap til både arbeidsstedet og prosjektet som skal starte, og at dersom jeg sa ifra selv ville ikke noe informasjon komme frem feil. Jeg hadde håpet at han skulle ta den biten, så nå er jeg kjempenervøs for å slippe bomba 😱 Anonymkode: f6395...649
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #17 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du må uansett levere skriftlig oppsigelse, så ikke drøy det lenger enn nødvendig. Så lever oppsigelsen, så ta en prat med lederen din om når de tenker at det er optimalt at du fratrer stillingen, senest innen oppsigelsestiden er over. Anonymkode: 3ed5d...f5d AnonymBruker skrev (13 minutter siden): JA! Lever oppsigelse i dag. Anonymkode: 3ed5d...f5d Men kan jeg bare sende oppsigelsesbrev til sjefen i bedriften uten å gi noe forvarsel til han? Bemanningsbyrået vet det jo. Anonymkode: f6395...649
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #18 Skrevet 25. februar 2021 Synne-Marie skrev (9 minutter siden): Du har ikke noe ansettelsesforhold i bedriften du er innleid. Du skal dermed ikke avtale noe med sjefen der, bare send oppsigelse til byrået du er ansatt i. Det er så klart enklere for dem at du fikser opp her, men det er ikke din jobb eller ditt problem. De får lønna for å koordinere utleie av arbeidskraft, så det er vel ikke urimelig at det er de som skal gjøre den jobben? Ja du har jo rett der. Vet ikke hvorfor han mente det ble best at jeg sa ifra selv, mente det var ryddigere. Men jeg har jo ikke noe lyst til det, skulle ønske han kunne formidle beskjeden også kunne vi tatt det derifra sammen alle tre. Jeg har jo gitt beskjed til den som offesielt er min arbeidsgiver (bemanningsbyrået), så man skulle jo tro at det var deres oppgave å ta dette videre til de jeg er utleid til. Anonymkode: f6395...649
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #19 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her igjen... Sjefen min i bemanningsbyrået ønsker at jeg tar kontakt med sjefen i bedriften jeg jobber i, og gir beskjed om at jeg vil slutte. Vi må i fellesskap finne en sluttdato for meg, før jeg formelt kan levere selve oppsigelsen til bemanningsbyrået 🤔 Anonymkode: f6395...649 Bare husk at om du venter til mandag, så må du vente ekstra lenge. Sier du opp etter første mars, så begynner oppsigelsestiden å løpe 1. April. Sier du opp nå før første, så begynner den å løpe fra 1. Mars. Anonymkode: 6a5dc...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #20 Skrevet 25. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her igjen... Sjefen min i bemanningsbyrået ønsker at jeg tar kontakt med sjefen i bedriften jeg jobber i, og gir beskjed om at jeg vil slutte. Vi må i fellesskap finne en sluttdato for meg, før jeg formelt kan levere selve oppsigelsen til bemanningsbyrået 🤔 Anonymkode: f6395...649 Det der er tull. Det er bemanningsbyrået som skal ta ansvar for å opplyse og du kan formelt levere oppsigelsen med en gang. Han kan ikke nekte å ta imot den. Han er ikke presidenten eller militærsjefen akkurat og ser ut til å ha sett for mye film. Lover skal følges. Anonymkode: 805e3...8f5 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå