Gå til innhold

Bruke opp syltetøy i fryseren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en god del hjemmelaget syltetøy i fryseren (solbær). Jeg må bruke det opp, pga plass/flytting.

Tips til hva jeg kan bruke solbærsyltetøy til, gjerne sånn at jeg kan få brukt en del av det!  I bakst, i smoothie? ...

Skrevet

Smuldrepai?🤔 Kanskje sammen med annen frukt, hva passer til solbær?

Anonymkode: d6526...d00

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lån denne boka på biblioteket og sett i gang. Det er utrolig mye godt man kan lage med solbær. :)  

Blant mine favoritter er solbærtrøfler, muffins med solbærfyll, smuldrepai og bæreddik som kan brukes i ulike sauser, særlig til storfe og vilt. 

Edit: jeg leste hovedinnlegget litt fort og tenkte ikke på at solbærene dine var syltet. Da går solbæreddik ut, men kakene kan lages. Hvis du skulle ha nedfryste bær kan du lage eddik. 

Endret av Ullvott
Skrevet

Hvis du vil ha et veldig enkelt forslag, foreslår jeg at du gir bort et glass syltetøy i påskegave til venner og slekt. Jeg hadde blitt umåtelig glad for det. Og da får du også fordelen at du slipper å bake og styre, men blir raskt og enkelt kvitt noen glass. 

Anonymkode: 7d1e6...ec3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du vil ha et veldig enkelt forslag, foreslår jeg at du gir bort et glass syltetøy i påskegave til venner og slekt. Jeg hadde blitt umåtelig glad for det. Og da får du også fordelen at du slipper å bake og styre, men blir raskt og enkelt kvitt noen glass. 

Må innrømme at jeg kaster slikt, med mindre det kommer fra mor/svigermor.

Jeg stoler ikke på andres kjøkkenhygiene. 

Anonymkode: b19a0...d7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må innrømme at jeg kaster slikt, med mindre det kommer fra mor/svigermor.

Jeg stoler ikke på andres kjøkkenhygiene. 

Virkelig? Du ville jo sett det hvis det var kommet ulumskheter i syltetøyet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mer tanken på hvilken kjøkkenhygiene andre kan ha. Kall det sært, men vet mange gjør det likt, og har høy terskel for å ta i mot hjemmelaget fra folk de ikke har et nært forhold til. 

Alle får jo gjøre som de vil. Men tenker det er greit å vite at mange gjør det slik før man begynner å gi bort syltetøyglass til alt og alle. 

Skrevet

Jeg hadde også satt pris på et glass syltetøy, spesiet solbærsyltetøy som er noe av det beste jeg vet.

Du kan lage rabarbrakake med solbær i stedet for rabarbra. Jeg har brukt blåbær og det ble kjempegodt! :)

Skrevet

Kanskje jeg rett og slett bare skal begynne å spise mer av det 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kaster også slikt med mindre det kommer fra mamma eller svigermor. Det er utrolig hvor grisete enkelte er. 

Anonymkode: 17493...571

Skrevet

- Flapjacks med solbærsyltetøy: https://www.bbcgoodfood.com/user/5772896/recipe/blackcurrant-flapjacks

- Boller med syltetøy i svingene, evt toppet med kremostglasur: https://spiselandslaget.com/2020/07/24/jordbaersnurrer-med-kremostglasur/. De fleste oppskrifter har bringebær, blåbær eller som i lenken jordbær, men ingenting i veien for å bruke solbærsyltetøy.

- Og ikke minst: kanelknuter med vaniljekrem og solbær: https://www.nrk.no/mat/kanelknuter-med-vaniljekrem-og-solbaer-1.14178696 Dette laget jeg en variant av i forbindelse med fastelavn, og det er virkelig kjempegodt. Men man blir kvitt mer solbærsyltetøy med de to andre forslagene mine.

Anonymkode: 8ab3a...b52

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...