AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Er gravid noen dager over termin og var på vekstestimering idag hvor baby er regnet ca 4000gram. Har pakket klær i str 50 men blir dette for lite? Trengte du større str i klær på sykehuset, hva veide baby da isåfall?😊 Anonymkode: 4d8d1...41e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Min erfaring er at det er mer lengde enn vekt som påvirker klesstr. Anonymkode: c8b7a...fb2 3
ididi Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Vi hadde bare str. 56 med nummer én. Klærne var nok egentlig for store for vår på 4,1 kg, men det gjorde ingenting. Nyfødte løper jo ikke akkurat rundt uansett, så om bodyen er litt vid og må brettes opp en gang på ermene, spiller ingen rolle. Det går helt sikkert fint med 50 også. Kanskje ikke i mange ukene, men dere vil absolutt ikke trenge å ta med en naken baby hjem. Mitt råd er å pakke (hvis dere har): en ullpysj med føtter (str. 50 og/eller 56). Alternativt en ullbody og en ullstrømpebukse en lue, gjerne fleksibel i stoffet slik at den passer til flere hodestørrelser et ullpledd to bokser tørrservietter (Klutene og papiret på noen sykehus er superharde. Tørrservietter er supre både til å tørke flytende bæsj og gulp.) noen store, superbehagelige topper til deg selv - helst som er så løse at du bare kan dra dem ned under puppen (mer behagelig enn å dra opp hele toppen, og mer behagelig enn ammetopper som også skal holde ting pent på plass når man er ute blant folk. På barsel er komfort det eneste som betyr noe.) noen store, bomullstruser du ikke bryr deg særlig om, men som er behagelige å ha på (mer behagelig enn nettingtrusene du får på sykehuset) én bh som du kan takle å ha på når du går og henter deg mat blant folk (resten av tida er det mer behagelig å la dem henge fritt - så får også babyen lukte seg fram til deg når som helst) to gravid-slacke-bukser (magen blir mindre, men forsvinner ikke det øyeblikket ungen kommer ut. I tillegg har du sannsynligvis vondt og er sliten. Igjen: komfort, komfort, komfort.) mobil mobillader øretelefoner til mobilen, bok, blader, Kindle etc. til tida fram til aktiv fødsel - hvis du trenger noe mer underholdning enn mobilen. (Kan også hende du bare vil sove eller ikke gjøre noe mellom riene - også om du blir satt i gang sånn som jeg ble.) snacks du liker og som ikke krever kjøleskap (er ikke nødvendigvis alltid noen der til å hente mat til deg) stor vannflaske (sykehusvannglass er latterlig små) diverse hårstrikker hvis du har langt hår toalettsaker (tannbørste, tannpasta, sjampo&balsam, fuktighetskrem, leppepomade.) skikkelig kamera (hvis du bruker sånt ) De har klær til den nyfødte på sykehuset, så dere trenger ikke noe før til hjemreisen, og med mindre dere skal ta offentlig transport og har en lengre reise, så holder rett sett med klær helt fint, og det trenger ikke å passe perfekt heller. Jeg tenkte masse på dette før nummer 1, men innså da vi skulle hjem at all grublingen ikke hadde vært til noen nytte. Vi bare tok på henne en pysj, en lue og la pleddet over henne i bilsetet - som vi satte inn i den foroppvarmede bilen. (Lillejenta ble født i slutten av oktober.) Jeg kommer til å pakke det på lista over denne gangen - med termin om 2,5 uker.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #4 Skrevet 25. februar 2021 Det kommer litt an på kroppsform og lenge, men min baby var gjennomsnittlig både tung og lang. Str 50 var ganske stor på han i starten. Vi pakket med både str 50 og 56 for sikkerhets skyld, men brukte ikke 56. Anonymkode: b6b50...c59
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #5 Skrevet 25. februar 2021 Mine jenter var rundt 3,5 kg og 50 cm da de ble født, og størrelse 50 var nesten for stort de første ukene. Så 4 kg og rundt 50 cm burde passe inn i størrelse 50 i et par uker, iallefall. Anonymkode: 0f194...019
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 23 hours ago, ididi said: Vi hadde bare str. 56 med nummer én. Klærne var nok egentlig for store for vår på 4,1 kg, men det gjorde ingenting. Nyfødte løper jo ikke akkurat rundt uansett, så om bodyen er litt vid og må brettes opp en gang på ermene, spiller ingen rolle. Det går helt sikkert fint med 50 også. Kanskje ikke i mange ukene, men dere vil absolutt ikke trenge å ta med en naken baby hjem. Mitt råd er å pakke (hvis dere har): en ullpysj med føtter (str. 50 og/eller 56). Alternativt en ullbody og en ullstrømpebukse en lue, gjerne fleksibel i stoffet slik at den passer til flere hodestørrelser et ullpledd to bokser tørrservietter (Klutene og papiret på noen sykehus er superharde. Tørrservietter er supre både til å tørke flytende bæsj og gulp.) noen store, superbehagelige topper til deg selv - helst som er så løse at du bare kan dra dem ned under puppen (mer behagelig enn å dra opp hele toppen, og mer behagelig enn ammetopper som også skal holde ting pent på plass når man er ute blant folk. På barsel er komfort det eneste som betyr noe.) noen store, bomullstruser du ikke bryr deg særlig om, men som er behagelige å ha på (mer behagelig enn nettingtrusene du får på sykehuset) én bh som du kan takle å ha på når du går og henter deg mat blant folk (resten av tida er det mer behagelig å la dem henge fritt - så får også babyen lukte seg fram til deg når som helst) to gravid-slacke-bukser (magen blir mindre, men forsvinner ikke det øyeblikket ungen kommer ut. I tillegg har du sannsynligvis vondt og er sliten. Igjen: komfort, komfort, komfort.) mobil mobillader øretelefoner til mobilen, bok, blader, Kindle etc. til tida fram til aktiv fødsel - hvis du trenger noe mer underholdning enn mobilen. (Kan også hende du bare vil sove eller ikke gjøre noe mellom riene - også om du blir satt i gang sånn som jeg ble.) snacks du liker og som ikke krever kjøleskap (er ikke nødvendigvis alltid noen der til å hente mat til deg) stor vannflaske (sykehusvannglass er latterlig små) diverse hårstrikker hvis du har langt hår toalettsaker (tannbørste, tannpasta, sjampo&balsam, fuktighetskrem, leppepomade.) skikkelig kamera (hvis du bruker sånt ) De har klær til den nyfødte på sykehuset, så dere trenger ikke noe før til hjemreisen, og med mindre dere skal ta offentlig transport og har en lengre reise, så holder rett sett med klær helt fint, og det trenger ikke å passe perfekt heller. Jeg tenkte masse på dette før nummer 1, men innså da vi skulle hjem at all grublingen ikke hadde vært til noen nytte. Vi bare tok på henne en pysj, en lue og la pleddet over henne i bilsetet - som vi satte inn i den foroppvarmede bilen. (Lillejenta ble født i slutten av oktober.) Jeg kommer til å pakke det på lista over denne gangen - med termin om 2,5 uker. Det spørs hvor du ligger. AbC har ikke Anonymkode: e1b28...293
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 Mine var over 4,2 kg og passet 50 ved fødsel. Anonymkode: e1b28...293
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Det går mer på lengde enn vekt. Jeg har ei på tre uker og ei på to år; hun på to år var 50 cm og 3745 gram da hun ble født. Strl 50 passet henne omtrent perfekt, var bare bittelitt for stort, og hun kunne bruke 50 i nesten to måneder før det var for smått (ikke heldresser, men enkeltplagg som bodyer og bukser). Hun på tre uker var 47 cm lang og 3020 gram da hun ble født, og hun svømte i strl 50. Hun har nå den samme vekta som storesøsterens fødselsvekt, og nå er strl 50 fint for henne. Jeg ville tatt med noen plagg i strl 56 også, veldig kjedelig hvis alt du har med er for smått, selv om strl 50 nok vil passe fint Anonymkode: abe16...0ae
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går mer på lengde enn vekt. Jeg har ei på tre uker og ei på to år; hun på to år var 50 cm og 3745 gram da hun ble født. Strl 50 passet henne omtrent perfekt, var bare bittelitt for stort, og hun kunne bruke 50 i nesten to måneder før det var for smått (ikke heldresser, men enkeltplagg som bodyer og bukser). Hun på tre uker var 47 cm lang og 3020 gram da hun ble født, og hun svømte i strl 50. Hun har nå den samme vekta som storesøsterens fødselsvekt, og nå er strl 50 fint for henne. Jeg ville tatt med noen plagg i strl 56 også, veldig kjedelig hvis alt du har med er for smått, selv om strl 50 nok vil passe fint Anonymkode: abe16...0ae Skrev feil, hun på to år var 3475 gram, ikke 3745 Anonymkode: abe16...0ae
IkkeStudentLenger Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 Vi brukte 50 i noen uker , var 49cm og 3665 gram.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Som de andre sier, det handler om lengden også. Men 50 passer nok som oftest greit nok på sykehuset. Den yngste her var nesten 4 kg og 53 cm, og vi kunne brukt 56 fra start. Men 50 passet det også, og de første ukene brukte vi det vi hadde liggende i 50 etter storesøster, bare for å ha brukt det (storesøster var 48 cm ved fødsel, og brukte 50 lenge). Anonymkode: dbd40...1d6
Kassiopeia8 Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 Vi brukte stort sett 56. Men anbefaler bodyer fra Lindex. Om du har noen i Str 50 så har de to rader med knapper, slik de passer selv om de er lengre enn 50 cm også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå