Gjest Melk Skrevet 20. august 2005 #1 Skrevet 20. august 2005 Hvor ofte bør man luke i blomsterbed for å holde det ved like? Hva er minstemålet mht antall ganger?
Nella Skrevet 20. august 2005 #2 Skrevet 20. august 2005 Nå har ikke jeg så stort bedd da, men pleier bare å dra opp om jeg ser noe når jeg går forbi. Tusler jo forbi der hver dag og da holder det seg greit ved like uten å være pes med å sette av tid til luking som egentlig ikke er så gøy. Tror ikke det er noe minste antall, kommer ann på jord, regn, sol hvor fort det vokser og hvor mye det blir.
Gjest Revenka Skrevet 21. august 2005 #4 Skrevet 21. august 2005 Jeg vet ikke hvor ofte man bør luke, vi har pleid å luke når det er noe å ta. Men hvis du plages veldig bør du dekke til med plast og kun la de plantene du har plantet komme frem over plasten, og eventuelt dekke til med dekkbark slik at plasten ikke synes. Da vil du ikke få noe ugress. I fjor luket jeg etter behov . Vi plages med noe ugress som sprer seg over hele bedet, med røtter som vokser bortover og får planter her og der. I år har jeg ikke vært så flink og da jeg kom hjem fra 2 ukers ferie hadde naboen luket hele bedet vårt. I tillegg til ugress var de døde stemorsblomstene også fjernet som jeg hadde utsatt til ferien men ikke nådde å ta. Det så riktig så pent ut, men noe flaut at naboen hadde gjort det.
Usikker Skrevet 21. august 2005 #5 Skrevet 21. august 2005 Jeg luker når det er ugress der jeg............ noen ganger 10 ganger i løpet av sommeren - andre ganger èn. Avhenger av været det. Regn og varmt - da vokser fort fort fort................. Klimaet har jo også noe å si - hvor du bor i landet. Om blomsterbedet er på nord- eller sørsiden av huset ditt. Type jord................. Er nok ikke noe fasitsvar her heller.
Fakse Skrevet 21. august 2005 #6 Skrevet 21. august 2005 Du har fått det beste svaret man kan få, for det lureste er å luke litt etterhvert sånn at man tar tar ugressplantene når de er små. Da er vel svaret noe sånn som at man bør luke 50 ganger, men 5 minutter hver gang. En gang eller to på en sommer kan selvfølgelig også fungere, men da er det en stor jobb, og man forstyrrer de plantene som skal være i bedet fordi man drar opp så store røtter.
Gjest Leola Skrevet 21. august 2005 #7 Skrevet 21. august 2005 Mitt beste råd mot luking er å bruke bark. Jeg har så og si aldri ugress i bedene mine lenger.
Gjest Melk Skrevet 21. august 2005 #8 Skrevet 21. august 2005 Bark er desverre ikke et alternativ for oss. Selv kan jeg null og niks om slikt, og er så redd for å luke feil, dvs dra opp ting som egentlig skal være der (ikke vi som har plantet). Jeg liker ikke å luke, og har lyst til å gjøre det minst mulig. Men å ta lit av gangen høres jo lurt ut. Vet egentlig ikke hvordan man gjør det heller. Tar man en sånn "stikkesak" og bikker litt på jorden slik at røttene lettere kommer opp når man drar?
Gjest Madeline Skrevet 21. august 2005 #9 Skrevet 21. august 2005 Jeg luker gjerne flere ganger i uka. Da tar jeg ugresset mens det er lite og enkelt og ta opp. Dessuten går det fort. Det er bedre å bruke noen minutter et par ganger i uka enn å ta et skippertak en gang i blandt. Får ugresset tid til å vokse seg stort, så er det også mye vanskeligere å få fjernet alle røttene. Resultatet da blir bare at ugresset vokser opp igjen med en gang. Du kan gjerne bruke et egnet redskap for å fjerne ugresset. Da er det mye lettere å fjerne hele rota. Til slutt en kommentar til bruk av dekkbark. Skal du holde ugresset ute holder det ikke bare med bark. Ugresst klarer å vokse gjennom barken selv om problemet kan bli noe mindre. Du må ha barkduk under for å slippe ugresset. Husk også på at det må gjødsles mer når en bruker bark pga. at barken bruker gjødsel når det brytes ned.
Snuppelure Skrevet 21. august 2005 #10 Skrevet 21. august 2005 Trikset er å innordne beddene sine slik at luking ikke er noe tema Husk at i naturen ser du sjelden bar jord. Har du bar jord er det altids noe som finne rpå å vokse der. Så hvorfor ikke plante noe der selv. Jeg luker når jeg setter i stand hagen om våren, og det er det. Jeg har store frodig bedd, med masse blomster.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #11 Skrevet 21. august 2005 Trikset er å innordne beddene sine slik at luking ikke er noe tema Husk at i naturen ser du sjelden bar jord. Har du bar jord er det altids noe som finne rpå å vokse der. Så hvorfor ikke plante noe der selv. Jeg luker når jeg setter i stand hagen om våren, og det er det. Jeg har store frodig bedd, med masse blomster. ← bedet til oss er ganske stort. Foreløbig er det bare lange planter. Ligner på tuja... Skal plante mere, men jeg har ikke tid til å luke så mye. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke ugressdreper på ugresset uten å ødelegge det som er plantet?
Snuppelure Skrevet 3. september 2005 #12 Skrevet 3. september 2005 Det jeg lurer på er om jeg kan bruke ugressdreper på ugresset uten å ødelegge det som er plantet? ← NEI Det kan du desverre ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå