AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Har gjeld som har gått til namsmannen, og kunne tenke meg og gå i dialog der. Men, en jeg gikk på skole med skriver brevene jeg får derfra. Føler det veldig pinlig og skulle forholde meg til den personen. Lurer derfor på om jeg kan be om at saken min flyttes over til et annet distrikt? Selv om jeg har gjeld og rotet det til, så har jeg vel krav på personvern? Anonymkode: d31d1...5fe
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Vedkommende har nok taushetsplikt så jeg ser ikke problemet. Er bare å ta kontakt. Anonymkode: b68c1...c98
TBergh Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Hei. Annet namsmannskontor. Ja du kan be om det som kalles et settenamsmannskontor, men du må selvfølgelig oppgi grunnen. Ring namsmannen og snakk med han/henne om saken og hvordan du eventuelt kan gjøre dette kan løses. Gjeld – rot og personvern. Ja selvfølgelig er du beskyttet av personvernet. Saken din er underlagt lovpålagt taushetsplikt. Jeg skjønner ditt ståsted, meget godt. Tidligere skolebekjent. Du skriver: «Men, en jeg gikk på skole med skriver brevene jeg får derfra.» Dette betyr, slik jeg forstår det, at din tidligere skolebekjent allerede er kjent med din gjeldssituasjon. Så ditt problem ligger i å møte vedkommende ansikt til ansikt. Min anbefaling er følgende. Først vil jeg ønske deg velkommen i Norges desidert største klubb. Du er ikke den første og vil garantert ikke bli den siste. Basert på mer enn 25 – tjuefem års erfaring som gjeldsrådgiver har jeg møtt mange som gruer seg for å fortelle om sine gjeldsproblemer. Men når de først har fortalt om sine gjeldsproblemer til venner og familie har de kun møtt forståelse og hjelp. Så nå kommer min anbefaling. Hvis din skolebekjent kommer med «spydigheter eller andre kommentarer» du ikke liker, f.eks. «jasså du har gjeldsproblemer du» alt avhengig av tonefallet, eller noe lignende, svarer du ganske enkelt: «Ja, og…» underforstått hvor vil denne skolebekjente med den eller de kommentaren/e. Eller du kan si at «ja dette er jammen godt å endelig bli medlem av Norges største klubb, litt dyrt, men skitt au, det er verd pengene», eller noe lignende. Jeg tror ikke du skal «true han/henne» med «død og fordervelse» og anmeldelse om brudd på lovpålagt taushetsplikt, men ta det rolig. Eventuelle drittkommentarer er kun ment for å «fyre opp deg». Så ikke «spill rett inn i armene på vedkommende» Forhold deg rolig. Hvis du synes at samtalen med vedkommende er full av spydige kommentarer e.l. bør du notere ned samtalen rette etter at den er over. Ikke vent. Jo lengre du venter jo mindre husker du. Det å notere ned etter en samtale, kalles notoritet. Hvis du kun har en samtale, og du anmelder vedkommende for brudd på taushetsplikten, etter denne ene samtalen, kan vedkommende påstå at du overreagerer med bakgrunn i din situasjon, og at du har misforstått hva som ble sagt. Men, og det er lett for meg å si, eventuelle kommentarer fra vedkommende sier mer om vedkommende enn om deg. Med dette mener jeg at vedkommende må trekke deg ned i søla til seg selv, for å kunne heve seg selv opp på bekostning av andres ulykke er noen stakkarslige personer. Håper dette gir litt innspill og gir deg noen alternativer til hvordan du bør håndtere situasjonen. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vedkommende har nok taushetsplikt så jeg ser ikke problemet. Er bare å ta kontakt. Anonymkode: b68c1...c98 Joda, vet at vedkommende har taushetsplikt, men jeg føler meg så vanvittig liten og dum. Sliter også psykisk, går i traumebehandling, noe som tar alt av energi og overskudd. Jeg klarer rett og slett ikke mer problemer, men vet at dette må tas tak i. Har ikke vært syk i så mange år, men klarte å opparbeide meg denne gjelden i startfasen av sykdommen. Jeg tror det var min måte å takle livet på når jeg begynte å bli syk, men ikke skjønte det. Jeg skammer meg så forferdelig over denne gjelden at jeg ikke har turt å nevne det for psykologen min. TBergh skrev (10 minutter siden): Hei. Annet namsmannskontor. Ja du kan be om det som kalles et settenamsmannskontor, men du må selvfølgelig oppgi grunnen. Ring namsmannen og snakk med han/henne om saken og hvordan du eventuelt kan gjøre dette kan løses. Gjeld – rot og personvern. Ja selvfølgelig er du beskyttet av personvernet. Saken din er underlagt lovpålagt taushetsplikt. Jeg skjønner ditt ståsted, meget godt. Tidligere skolebekjent. Du skriver: «Men, en jeg gikk på skole med skriver brevene jeg får derfra.» Dette betyr, slik jeg forstår det, at din tidligere skolebekjent allerede er kjent med din gjeldssituasjon. Så ditt problem ligger i å møte vedkommende ansikt til ansikt. Min anbefaling er følgende. Først vil jeg ønske deg velkommen i Norges desidert største klubb. Du er ikke den første og vil garantert ikke bli den siste. Basert på mer enn 25 – tjuefem års erfaring som gjeldsrådgiver har jeg møtt mange som gruer seg for å fortelle om sine gjeldsproblemer. Men når de først har fortalt om sine gjeldsproblemer til venner og familie har de kun møtt forståelse og hjelp. Så nå kommer min anbefaling. Hvis din skolebekjent kommer med «spydigheter eller andre kommentarer» du ikke liker, f.eks. «jasså du har gjeldsproblemer du» alt avhengig av tonefallet, eller noe lignende, svarer du ganske enkelt: «Ja, og…» underforstått hvor vil denne skolebekjente med den eller de kommentaren/e. Eller du kan si at «ja dette er jammen godt å endelig bli medlem av Norges største klubb, litt dyrt, men skitt au, det er verd pengene», eller noe lignende. Jeg tror ikke du skal «true han/henne» med «død og fordervelse» og anmeldelse om brudd på lovpålagt taushetsplikt, men ta det rolig. Eventuelle drittkommentarer er kun ment for å «fyre opp deg». Så ikke «spill rett inn i armene på vedkommende» Forhold deg rolig. Hvis du synes at samtalen med vedkommende er full av spydige kommentarer e.l. bør du notere ned samtalen rette etter at den er over. Ikke vent. Jo lengre du venter jo mindre husker du. Det å notere ned etter en samtale, kalles notoritet. Hvis du kun har en samtale, og du anmelder vedkommende for brudd på taushetsplikten, etter denne ene samtalen, kan vedkommende påstå at du overreagerer med bakgrunn i din situasjon, og at du har misforstått hva som ble sagt. Men, og det er lett for meg å si, eventuelle kommentarer fra vedkommende sier mer om vedkommende enn om deg. Med dette mener jeg at vedkommende må trekke deg ned i søla til seg selv, for å kunne heve seg selv opp på bekostning av andres ulykke er noen stakkarslige personer. Håper dette gir litt innspill og gir deg noen alternativer til hvordan du bør håndtere situasjonen. Med vennlig hilsen TBergh Takk for langt og utfyllende svar. Du har rett i at jeg har problemer med å møte denne personen ansikt til ansikt. Jeg ble grovt mobbet i oppveksten, så selv om personen ikke var med på mobbingen, så har jeg problemer med å både møte og forholde meg til de jeg gikk på skolen med. Samtidig som jeg er så skamfull og føler meg så liten og dum i forhold til gjelden min. I det store bildet så vet jeg at jeg ikke har så mye gjeld. Kanskje rundt 150.000,- Men det er veldig mye for meg som går på AAP. Jeg kunne bl.a tenkt meg å høre med de om de kunne oppheve panten de har tatt i bilen min sånn at jeg kan selge den å betale ev overskudd på gjeld. Jeg tror ikke jeg får solgt bilen med heftelser annet enn billån. Har lån på bilen som selvsagt må betales først, men ved å selge den så vil jeg kanskje få betalt litt gjeld + at jeg får mindre utgifter - noe som gjør at jeg også får betalt ned mer. Jeg bor på landet og er avhengig av bil til jobb, behandling, butikk osv, men det er ikke sikkert at jeg kommer tilbake i arbeidslivet igjen og ihvertfall ikke på noen år. Har jobbet i over 30 år. Ts Anonymkode: d31d1...5fe
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Jeg har tidligere jobbet med de som sitter på namskontoret for distriktet vårt. Og de treffer på kjentsfolk i sakene sine veldig ofte. Dette er dagligdags for dem, og ikke noe de tenker på. På kontoret her sa de ifra hvis det var noen de kjente, slik at en annen saksbehandler tok saken. Dette er fordi de vet at mange synes det er svært skamfullt å havne hos Namsmann og prøver å skåne 'kundene' mest mulig for å treffe på gamle kjenninger. Du er nå medlem av en stor klubb. De på kontoret har sett de fleste komme innom på et eller annet tidspunkt. Og de mer irriterte på gribbete inkassobyråer som prøver å profittere på andres økonomi uten å ta mennesklige hensyn. Namskontoret har helt klart regler å følge, men de er mer mennesklige enn inkassobyråene. Anonymkode: 1e37c...ad2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå