Gå til innhold

Har du noen gode tips når det kommer til egen/andres sikkerhet? Brann, ulykker, tunnelulykker osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å innimellom gå gjennom min egen "beredskapsplan" hvis noe uforutsett skulle skjedd. Det blir jo ikke noe voldsom øvelse, men jeg prøver å tenke gjennom i hodet hva som ville vært lurt / ikke lurt å gjøre osv. Litt for å være litt mer forberedt enn å aldri ha tenkt tanken. Jeg har vært på et par førstehjelpskurs opp gjennom, kurs i forbindelse med bilulykker da jeg skulle kjøre opp ol. Har også kurs via brann på arbeidsplassen. Men det er jo ganske begrenset hva disse kursene går ut på og man lærer. F.eks så jeg filmen "Tunnelen" da den kom og det var jo ganske nytt for meg. Selv om det er liten sjanse for at man opplever noe slikt så kan det være greit å være forberedt. Skal man bli i bilen? Begynne å gå ut? Hvis det oppstår kø skal man gå lengre inn for å se om noen trenger hjelp (f.eks hvis man er helsearbeider selv), eller skal man tenke på egen sikkerhet å bli der man er (så lenge man ikke ser ulykken selvsagt og er nær)?

Kanskje noen har linker, filmer, eller har lært hva man bør gjøre i ulike situasjoner?

Det jeg selv har gjort til nå er å sjekke røykvarslere jevnlig. Jeg har et brannslukningsapparat mellom stue og kjøkken, også har jeg en liten spray til elektriske installasjoner på kjøkkenet. Har kjøpt et tredje apparat jeg tenker å ha like utenfor soveromsdøren. Har også vaskerom like ved. Passer på å ikke sette på vaskemaskin, oppvaskmaskin osv når vi skal legge oss/sover. Jeg har også en hund og to katter. Har et gammelt bånd liggende på soverommet (hunden sover på gulvet) slik at det lett kan tas på om vi må ut fort.  Kattene kan slippes ut, ellers har jeg også katteburet stående på rommet, men det varier om de sover der. Har også førstehjelpsskrin osv. i bilen og sjekker at dette er på plass når vi skal på lengre turer. 

Ellers prøver jeg å tenke på sikkerhet når vi er ute å reiser. F.eks sjekker røykvarslere på hytter, ser at brannslukningsapparat er intakt, finner nærmeste rømningsvei når vi er på hotell, finner nærmeste skap med vester hvis vi er på ferge, følger alltid med når det demonstreres på fly osv. Man kan aldri bli ferdig utlært! 

Er det noen ting dere tenker på som kanskje ikke folk flest gjør? Tips som kan være greit for andre å vite om? F.eks husker jeg da jeg en periode red, at dersom det skulle oppstå en situasjon hvor hestene ble redd og måtte ut (f.eks brann), så kan man ta over f.eks et håndkle over øynene deres. Da ser de ikke og vil kanskje være lettere å føre med seg ut. Men jeg vet ikke om det fungerer IRL da. 

Anonymkode: a95fd...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det skjer en ulykke i en tunnel og du ikke har dekning, kan du ta ut et brannslukkingsapparat fra stativene som står i mange tunneler. Da varsles brannvesenet automatisk og vet hvor det skjer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har begynt å lese denne: 

image.png.28d539f656dd957a7bdb822cf79e01db.png

Jeg har bare lest litt av den og den er på salg nå. Anbefaler den selv om jeg ikke er ferdig.

Anonymkode: 7c33d...6b2

Skrevet

Jeg rydder alltid rømningsveiene før vi legger oss. Må vi ut i en fart skal jeg søren meg hvertfall ikke snuble i sko på gangen eller tråkke på en lekebil i farten....

Skrevet
Sykepleierinnen skrev (22 timer siden):

Jeg rydder alltid rømningsveiene før vi legger oss. Må vi ut i en fart skal jeg søren meg hvertfall ikke snuble i sko på gangen eller tråkke på en lekebil i farten....

Bra motivasjon for å få ryddet også!

Anonymkode: a95fd...8f0

Skrevet
linsejesus skrev (23 timer siden):

Hvis det skjer en ulykke i en tunnel og du ikke har dekning, kan du ta ut et brannslukkingsapparat fra stativene som står i mange tunneler. Da varsles brannvesenet automatisk og vet hvor det skjer.

Eller om du finner en av de telefonene som er montert i tunnellen. Ta av røret og snakk med veitrafikksentralen, de vet akkurat hvor telefonen du snakker i er hen. 

Anonymkode: a832c...e74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...