AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Vi er en familie på 3 barn og 2 voksne med BMI på litt over snittet. Ingen er sykelig overvektige, men både jeg og mannen og to av barna kunne ha hatt godt av et litt magrere kosthold for å gå ned litt i vekt. Problemet er at et av barna/ungdommene våre har slitt med anoreksi i snart 2 år nå, og vi har måtte ha hatt et kosthold med hel-meieriprodukter, ikke-lettprodukter og fettrike påleggsorter. Både for vektøkning og "normalisering" av vanlig mat for barnet med anoreksi. Vi gikk i familieterapi da barnet var på sitt sykeste og fikk da beskjed om å innføre et slikt kosthold. Dette har gjort at hele familien har gått opp i vekt, også vi fire "friske" som i utgangspunktet egentlig skulle gått ned i vekt. Barnet med anoreksi er ikke lenger undervektig, men ikke langt unna. Barnet er heller ikke friskt psykisk og går fortsatt i terapi. Innføring av et magrere kosthold hjemme ville ikke vært bra for barnet, men for de 2 andre barna vil det ikke være bra å gå opp mer i vekt nå. Synes dette er en vanskelig problemstilling, og skulle gjerne hatt noen råd.. Anonymkode: 06d6d...8b9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Kanskje du kan prøve en lavkarbo diett? Dette inkluderer da mer fettrike og ikke-lett produkter, fordi du må kompensere for karbohydratene du ikke får i deg. Et sunt lavkarbo-kosthold består ikke av masse bacon og bøttevis med rømme, men du trenger ikke bruke magre produkter, da disse inneholder mer karbohydrater enn de fete typene. Anonymkode: 5c005...30c 9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Kan dere ikke ha både helmelk og lettmelk i kjøleskapet? Både energitette og energifattige pålegg? Alle bør vel spise grønnsaker? Anonymkode: 5989b...9d8 12
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 https://www.klikk.no/helse/kosthold/lavkarbo-for-nybegynnere-2464874 Anonymkode: 5c005...30c
Humle Brumle Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Kanskje spørre behandleren til barnet? 34
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Hva med å servere og spise helt vanlig mat? E anorektiker ser sannsynligvis at dere andre "blir tjukke" av kosten som serveres? Anonymkode: 7e8a9...937 14
Nuith Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Hvis barnet med anoreksi nå er normalvektig, så synes jeg det må være helt greit at dere alle spiser normal, sunn mat. Slanking er å spise normal, sunn mat, men å klare å begrense seg. Samt å hive på litt aktivitet i hverdagen. Bare H-melk i kjøleskapet? Greit - men dere har vel allikevel lov til å ta et glass vann istedenfor melk? Eller en svart kaffe? Middagen kan jo allikevel godt være fisk, grønnsaker og en normal karbohydratkilde (potet, ris pasta) og så kan dere forsyne dere med litt ekstra grønnsaker og litt mindre pasta? Droppe smørsaus? Spise en porsjon som bare er 80% av den størrelsen dere normalt forsyner dere med? At resten av familien spiser seg tykke tror jeg bare er negativt for barnet med anoreksi også - men samtidig må barnet lære om normal mat. IKKE slankemat. Å slanke seg er uansett absolutt ikke ensbetydende med å bytte ut all mat med lettprodukter. 23
BethB Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 Jeg har vokst opp med en søster som hadde anoreksi. Jeg ser veldig godt problemstillingen. Det ene er at det ikke bare er å ha sunnere versjoner om hun skal opp i vekt. Min søster hadde helt oppi lettmelk til seg selv i sekundet vi ikke så, gjemt mat og følte såklart på en frustrasjon over at hennes matvaner ble overvåket og ikke vår. Nuith hadde mange gode ideer her. Vil legge til at nistepakken jo gjøres veldig sunn for de som trenger å ned i vekt 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: (...) Vi gikk i familieterapi da barnet var på sitt sykeste og fikk da beskjed om å innføre et slikt kosthold. Dette har gjort at hele familien har gått opp i vekt, også vi fire "friske" som i utgangspunktet egentlig skulle gått ned i vekt. Anonymkode: 06d6d...8b9 Jeg ville omgående konsultere en ny terapeut, for det høres omtrent tåpelig ut at resten av familien skal ha et kosthold (mer fett enn de trenger) som resulterer i overvekt, pga. sykdommen til ét av barna. Anonymkode: 5efd3...3f6 4
Gjest Fnuggolina Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du kan prøve en lavkarbo diett? Dette inkluderer da mer fettrike og ikke-lett produkter, fordi du må kompensere for karbohydratene du ikke får i deg. Et sunt lavkarbo-kosthold består ikke av masse bacon og bøttevis med rømme, men du trenger ikke bruke magre produkter, da disse inneholder mer karbohydrater enn de fete typene. Anonymkode: 5c005...30c Mnja. Lavkarbo trigger SF noe ekstremt da det er en veldig gjenkjennelig diett, og gjerne noe den syke ønsker å ha veldig kontroll på. Når det er sagt så ville jeg tatt en samtale med spesialist igjen på veien videre. Hun hverken trenger eller bør leve på H-melk osv livet ut - poenget etterhvert er vel å spise helt vanlig uten å kaste opp/overspise/sulte seg. Til henne kan du tilsette smaksfri olje i youghurt og melk. Du kan steke sunne matpakkevafler - og i hennes røre (som stekes først eller sist) tar du oppi nøttesmør, proteinpulver og ekstra egg. Hennes matpakke kan setersmør, mens de andre får lett (det er vanlig å ha begge deler i kjøleskapet uten at barna trenger bemerke seg hvilken skive som har hva). Hennes del av grønnsakene legger du en god smørklatt over osv. Jeg hadde valgt tiltak som de ikke ser på «ekstra» og så hatt vanlig mat til alle når man forsyner seg sammen. Jeg hadde ikke sittet ved matbordet og helt olje oppi youghurten liksom. Jeg tenker dere skal være veldig forsiktige med å slanke de andre barna ved å påpeke at de skal la være å ta H-melk eller bare ha 80% av tallerkenen. Det trigger både henne og dem, og da sitter man der med flere syke barn. Jeg kjenner folk som har vært på Modum Bad for SF, og menyen de får med seg hjem er helt ordinær. »2 skiver med vanlig smør, 2 skiver skinke eller ost- 1 glass melk» osv. Ikke «drikk fløte» liksom. Altså, dette når de skal lære seg å leve normalt. Endret 24. februar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 Familien sin helse skal ikke gå på bekostning av den som sliter med anoreksi. Hun har en sykdom, familien har ikke en sykdom selv om det kan føles slik. Det viktigste dere kan gjøre er å ha et normalt og sunt kosthold. Hva med å supplere med energidrikk til henne? Anonymkode: 1acef...cb3 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Familien sin helse skal ikke gå på bekostning av den som sliter med anoreksi. Hun har en sykdom, familien har ikke en sykdom selv om det kan føles slik. Det viktigste dere kan gjøre er å ha et normalt og sunt kosthold. Hva med å supplere med energidrikk til henne? Anonymkode: 1acef...cb3 Supplementere mente jeg 😛 Anonymkode: 1acef...cb3
Summeer Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 Det høres ikke riktig ut, poenget er vel å normalisere og ufarliggjøre mat, ikke fortest mulig opp i vekt. Barnet vil jo vegre seg om alle blir tykkere og tykkere av den maten som serveres? Jeg ville tatt en runde med behandlingsapparatet og forhørt meg, og fått koblet inn en ernæringsfysiolog med kompetanse på familier der en har spisevegring. 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Mente ernæringsdrikk. Sånn man får kjøpt på apoteket. Anonymkode: 1acef...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #15 Skrevet 27. februar 2021 Vil heller anbefale en ekstra skive eller nøtter, eller en næringsdrikk så kan dere alle gå over til lettvarianter. At hele familien skal spise slik er et latterlig råd. Ingen har godt av for mye umettet fett over tid. Heller ikke anorektikere som skal opp i vekt, om det ikke er snakk om ekstrem undervekt. Normalisering burde være hovedmålet her. Ta gjerne et møte med en klinisk ernæringsfysiolog som har erfaring med spiseforstyrrelser. Men hør med barnet hva det selv tenker og føler hvis vedkommende er moden nok for endring. Selv synes jeg at kostplaner ga meg mer stress, da ville jeg iallefall spise mindre. Hvis jeg visste den inneholder 2500, skulle jeg kutte ut det og det. Det kan fort trigge mer enn det hjelper. Hilsen anorektiker Anonymkode: 3b9b7...000 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #16 Skrevet 27. februar 2021 Da spiser dere feil. Det er null problem å spise sunt, med helfettprodukter osv. Hvis dere blir feit av det, bruker dere for mye ost, fløte, tar på for mye pålegg osv. Også viktig å ha mye frukt og grønt. Slå to fluer i en smekk: lær dere å spise passe mye på kosthold som inneholder ALT. Anonymkode: 6958f...9bc 10
kaleidoskop Skrevet 27. februar 2021 #17 Skrevet 27. februar 2021 Høres helt på tryne ut st en hel familie har gått opp i vekt pga helmelk?! Dere spiser for mye. Her i huset kjøper vi kun ordentlige produkter, ikke lettvarianter. Eneste er lettmelk i stede for helmelk. Ellers er det seterrømme, meierismør, vanlig majones. Mengden har mye å si. Man blir ikke slank med å bytte ut dette. 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #18 Skrevet 27. februar 2021 Enig i at da handler det nok om at dere andre spiser for mye mat og er for lite aktive. Man behøver ikke spise lettprodukter for å gå ned i vekt. Jeg spiser både smør, ost, helmelk, boller, pizza og godteri, men basiskostholdet mitt er hjemmelaget mat med mye grønt. Jeg spiser meg passe mett og drikker heller en stor kopp tynn kaffe med melk oppi etter maten for å føle meg mett. Eller jeg drikker vann og spiser en gulrot. Dere andre må heller "lære" at det ikke er så farlig å være sulten. Anonymkode: 4611f...867 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 Men altså, hvorfor regulerer ikke dere andre dere når det kommer til mengder? Det er ikke mat man blir feit av, det er mengdene. Anonymkode: 74013...70a 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 Matvarene du ramser opp er nøkkelen til et sunt kosthold, uansett om man skal opp eller ned i vekt. Det er mer smak, og mettende, enn alt mulig av lettvarianter. Problemet er at dere spiser de samme mengdene, og derfor har justert opp det daglige kaloriinntaket. Det er volumet dere må lære dere å justere, ikke typen produkter. Og lag annen type mat en brødmat, i det minste til tre av fire måltid. Da unngår dere tomme kalorier med kaloririkt pålegg. Og spiser heller næringsrikt og variert, noe som vil være til fordel for alle i familien. Anonymkode: 80576...6e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå