Gå til innhold

Burde jeg ta lappen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, er ganske usikker på om jeg skal ta lappen eller ikke.. så trenger å få noen råd :)  Jeg blir snart 18, og har øvelseskjørt ganske lite og det er ganske lenge siden også. Har gjennomgått mørkekjøring, førstehjelpskurs og hele trafikalt grunnkurs. Syns det var greit å lære meg å kjøre bil så smått, men etter hvert stoppet jeg med øvelseskjøring fordi det ikke opplevdes som særlig nyttig der og da. Nå lurer jeg på om jeg skal ta opp øvelseskjøringen og få lappen fortest mulig, jeg er derimot usikker fordi jeg uansett kommer til å ta buss de fleste steder osv. Det eneste som jeg tenker er lurt å ha lappen til er fordi jeg har en jobb der jeg mest sannsynlig vil få flere natteskift nå som jeg blir 18, og da er jeg ferdig på jobb i 2-tiden. Bor ca 35 min unna jobben, så må enten gå eller spørre foreldre om å kjøre meg (men har ikke lyst til å bli en byrde, derfor vurderer jeg å ta lappen). Går ingen busser om natta.. hva syns dere jeg burde gjøre, burde jeg ta lappen?

Anonymkode: 0a017...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du ønsker å ta lappen ja. Kan du øvelseskjøre med foreldre? Vil anbefale deg å øvelseskjøre mye slik at du slipper å bruke masse penger på dyre kjøreskoletimer. De kursene du har tatt, de tror jeg bare er gyldig en viss periode før du må ta de på nytt? Jeg tror også at sertifikatet bare vil bli dyrere jo lenger du venter. Lykke til! Det er en befrielse å ha lappen. 

Anonymkode: 157d3...c12

Skrevet

Lappen er jo greit å ha uansett da, så ville tatt den om jeg var deg :) 

Anonymkode: 521a8...a4f

• Liker 1
Skrevet

Jeg var som deg, men moren min pushet meg til å ta den. Jeg fikk den da jeg var 19 år. Jeg har såvidt kjørt bil etter det, nå 6 år senere men det er veldig greit å ha lappen sånn i tilfelle jeg ønsker leie eller låne bil, bruke i jobb, eller eventuelt ha bil selv. Hvis jeg føler meg utrygg før jeg skal kjøre senere, kan jeg bare bestille meg en kjøretime og friske opp kunnskapene før jeg setter meg bak rattet selv. Det er det jo ikke noe i veien med. Så sånn sett er lappen veldig grei å ha. Det er ofte lettere logistikkmessig å gjøre det nå enn senere, og personlig fikk jeg dekket lappen av moren min da jeg bodde hjemme. Hadde ikke fått det etter at jeg blir ferdig med å studere for eksempel. 

Anonymkode: 1bc9e...2e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var som deg, men moren min pushet meg til å ta den. Jeg fikk den da jeg var 19 år. Jeg har såvidt kjørt bil etter det, nå 6 år senere men det er veldig greit å ha lappen sånn i tilfelle jeg ønsker leie eller låne bil, bruke i jobb, eller eventuelt ha bil selv. Hvis jeg føler meg utrygg før jeg skal kjøre senere, kan jeg bare bestille meg en kjøretime og friske opp kunnskapene før jeg setter meg bak rattet selv. Det er det jo ikke noe i veien med. Så sånn sett er lappen veldig grei å ha. Det er ofte lettere logistikkmessig å gjøre det nå enn senere, og personlig fikk jeg dekket lappen av moren min da jeg bodde hjemme. Hadde ikke fått det etter at jeg blir ferdig med å studere for eksempel. 

moren min pusher meg også litt til å ta lappen, men føler ikke et så stort behov for det selvom jeg forstår at det er veldig nyttig.. Kanskje jeg bare må starte igjen med øvelseskjøring..

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

moren min pusher meg også litt til å ta lappen, men føler ikke et så stort behov for det selvom jeg forstår at det er veldig nyttig.. Kanskje jeg bare må starte igjen med øvelseskjøring..

ts 

Du føler ikke så stort behov for det nå men tenk på at livet er langt og at behovet vil endre seg. Du vil bli eldre, sikkert få barn, lyst til å reise på hytta, lengte etter å bare kjøre en tur og se noe annet. Handle mat med to skrikerunger i vogn og tre fullstappede matvareposer under vogna vinterstid i mørketida, glemme broddene hjemme og skli ned bakken du prøver å kjempe deg opp. Det er et helvete. Jeg er 41 nå og holder på å ta sertifikatet nå fordi jeg ikke hadde behov for det før. Jeg har brukt ca 150 000 kr hittil, fordi jeg har ingen foreldre som kan øvelseskjøre med meg og vennene mine er opptatt med familielivet sitt. Jeg er sliten mentalt og det er vanskelig for hjernen å lære seg denne ferdigheten når jeg hele livet har levd greit som fotgjenger og syklist.

Så ta det nå mens du er ung, har overskudd mentalt og har lite forpliktelser, du kommer ikke til å angre. 

Anonymkode: 656e6...8b3

Skrevet

Jeg ville utvilsomt tatt lappen hvis jeg var deg! Du blir uansett nødt til å la lappen på et eller annet tidspunkt, så du kan like gjerne gjøre det nå og bli ferdig med det. 

Anonymkode: 29449...67d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 14.07):

Det høres ut som du ønsker å ta lappen ja. Kan du øvelseskjøre med foreldre? Vil anbefale deg å øvelseskjøre mye slik at du slipper å bruke masse penger på dyre kjøreskoletimer. De kursene du har tatt, de tror jeg bare er gyldig en viss periode før du må ta de på nytt? Jeg tror også at sertifikatet bare vil bli dyrere jo lenger du venter. Lykke til! Det er en befrielse å ha lappen. 

Anonymkode: 157d3...c12

Jeg tok trafikalt grunnkurs og mørkekjøring i 2014, men tok ikke lappen før i 2020. Det er ingen tidsfrist, men etter fylte 25 år er det bortkastet med trafikalt grunnkurs (siden man ikke trenger det da). 

Anonymkode: 29449...67d

Skrevet

Lappen er alltid kjekk å ha. Plutselig så trenger du den. 

Anonymkode: aa16c...6b1

Skrevet

Ja jeg ville tatt lappen og. Alle bor jo ikke i byer og har ikke transportmuligheter døgnet rundt så. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du føler ikke så stort behov for det nå men tenk på at livet er langt og at behovet vil endre seg. Du vil bli eldre, sikkert få barn, lyst til å reise på hytta, lengte etter å bare kjøre en tur og se noe annet. Handle mat med to skrikerunger i vogn og tre fullstappede matvareposer under vogna vinterstid i mørketida, glemme broddene hjemme og skli ned bakken du prøver å kjempe deg opp. Det er et helvete. Jeg er 41 nå og holder på å ta sertifikatet nå fordi jeg ikke hadde behov for det før. Jeg har brukt ca 150 000 kr hittil, fordi jeg har ingen foreldre som kan øvelseskjøre med meg og vennene mine er opptatt med familielivet sitt. Jeg er sliten mentalt og det er vanskelig for hjernen å lære seg denne ferdigheten når jeg hele livet har levd greit som fotgjenger og syklist.

Så ta det nå mens du er ung, har overskudd mentalt og har lite forpliktelser, du kommer ikke til å angre. 

Anonymkode: 656e6...8b3

150 000? 😱 Samboer skal ta lappen nå i en alder av 34, håper virkelig ikke dette er normen... 

Anonymkode: 6af4f...f5c

Skrevet

Hvor lang tid kan man regne med å bruke på å ta lappen? Dersom man har øvelseskjørt tidligere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

150 000? 😱 Samboer skal ta lappen nå i en alder av 34, håper virkelig ikke dette er normen... 

Anonymkode: 6af4f...f5c

Jeg betalte rett rundt 30.000 og brukte 5 måneder fra start til slutt. Det er normen hos min kjøreskole. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg betalte rett rundt 30.000 og brukte 5 måneder fra start til slutt. Det er normen hos min kjøreskole. 

5 mnd totalt? Eller uten øvelseskjøring

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

5 mnd totalt? Eller uten øvelseskjøring

Uten. Jeg hadde ikke noen å øvelseskjøre med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uten. Jeg hadde ikke noen å øvelseskjøre med. 

Så 5 mnd totalt med øvelseskjøring på trafikkskole?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så 5 mnd totalt med øvelseskjøring på trafikkskole?

Heter vel ikke øvelseskjøring når det er på kjøreskolen. Da er det kjøretimer. Men ja. Fem måneder med kjøretimer og kurs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Heter vel ikke øvelseskjøring når det er på kjøreskolen. Da er det kjøretimer. Men ja. Fem måneder med kjøretimer og kurs. 

Automat eller manuell? 

Anonymkode: 46795...570

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo, det gjør jo det, bare at du tar øvelseskjøringen i samarbeid med en kjøreskole. 

• Liker 1
Skrevet

Det er aldri feil å ha lappen, og det blir heller ikke billigete av å vente.

Anonymkode: eb8ce...14a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...