AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Ok. I disse tider prøver jeg å lære meg fransk. Jeg har norsk som morsmål, men snakker engelsk da min mor er amerikansk. Så snakker norsk og engelsk flytende. Problemet når jeg nå skal lære meg fransk er uttalen. Jeg har denne amerikanske R-en. Arrr. Og alle ord jeg uttaler har engelsk uttale i bunn. Jeg snakker skikkelig gebrokken fransk med engelsk aksent. Tror det er derfor uttale er så vanskelig. Har dere språkkyndige noen tips og råd? Noen som faktisk snakker fransk. Jeg bruker en app. Med tale og skriving. På norsk-fransk. Anonymkode: 9258c...3c7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Hvilken r bruker du når du snakker norsk? Anbefaler å øve på skarre-r. Den franske r-en uttales på et helt annet sted i munnen enn den amerikanske. Prøv for eksempel å snakke mens du har vann i munnen, da tvinges r-en nedover. Du kan også gurgle, bytte på rulle og skarre r, osv. Anonymkode: b2a25...578
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken r bruker du når du snakker norsk? Anbefaler å øve på skarre-r. Den franske r-en uttales på et helt annet sted i munnen enn den amerikanske. Prøv for eksempel å snakke mens du har vann i munnen, da tvinges r-en nedover. Du kan også gurgle, bytte på rulle og skarre r, osv. Anonymkode: b2a25...578 Oslo R. Men den blir automats arrr, som på engelsk når jeg snakker fransk. Godt tips, skal prøve å gurgle vann. Anonymkode: 9258c...3c7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilken r bruker du når du snakker norsk? Anbefaler å øve på skarre-r. Den franske r-en uttales på et helt annet sted i munnen enn den amerikanske. Prøv for eksempel å snakke mens du har vann i munnen, da tvinges r-en nedover. Du kan også gurgle, bytte på rulle og skarre r, osv. Anonymkode: b2a25...578 skarre R-en føler jeg kommer fra strupen men Oslo R-en fra bak fortennene, men den amerikanske R-en fra strupen uten bruk av tungen, eller med flat tunge på en måte. Anonymkode: 9258c...3c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå