Gå til innhold

Kjøpe varmepumpe på Jula "Du vil bli kontaktet av vår installasjonspartner"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jula har ofte rimelige varmepumper. Før fikk man kjøpt de uten videre i butikken som en hvilken som helst vare. Men siden man i prinsippet ikke har lov til å montere den selv, har Jula gjort det strengere slik at man må oppgi kontaktopplysningene sine. Så skal de visst nok ha en installasjonspartner som tar kontakt enten for tilbud om montering, eller for at de skal vite sertifikatnummer til det firmaet man har tenkt å bruke.

Noen som vet hvor nøye det der følges opp? Jeg ser at de har tilbud på en varmepumpe nå som jeg tenkte å bare få kjøpt inn. Akkurat når, hvor og hvordan den blir montert, er jeg usikker på. Men vi har montert en slik en selv tidligere.

Anonymkode: d4b6f...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte nylig varmepumpe. Jeg ble anbefalt å ikke kjøpe de på Jula med begrunnelse i at de har hatt en del trøbbel med lekkasjer i rørgater / vann/ gass. Uten at jeg vet om dette stemmer. 

Jeg endte med å kjøpe fra Elkjøp, kostet noen få tusen mer, men så mye var det ikke (Samsung endte jeg med og den er helt super). Og der hadde de samme opplegget. Jeg liker i utgangspunktet ikke de der "vi kontakter deg" greiene, for man vet aldri hvor lenge man må vente

Men via Elkjøp fungerte det innmari fint hvertfall :) Selv i høysesongen i midten av Januar i år. De kontaktet meg dagen etter, og pumpa hang på veggen ved hjelp av en hyggelig montør nøyaktig en uke etter at jeg kjøpte den :) Og han som monterte min monterte for flere slike kjeder hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at varmepumpene fra Jula er billige, varmepumpe er en innvestering der det lønner seg å heller betale litt ekstra for en pumpe fra en kjent produsent.

Installeringen må gjøres av en sertifisert montør og da kan man like så godt kjøpe av firmaer som driver med varmepumper, da får man et kvalitetsprodukt og en bra avtale på service. Jeg har tidligere jobbet som montør og vi tok aldri på oss å montere varmepumper fra ukjente produsenter, vi kunne ikke gi garanti på pumpen og det var også vanskelig å gi garanti på monteringen siden mange av disse pumpene er av tvilsom kvalitet.

Det er også en grunn til at varmepumper i Norden koster mer enn de som selges på kontinentet, ser ut som Qlima er et merke som brukes en del i Sør-Europa og da er det tvilsomt at pumpene er tilpasset et nordisk klima. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men vi har montert en slik en selv tidligere.

Har dere utstyr til å montere selv?, tenker da på tilgang til R32 og utstyr til å vakuumteste og trykksette systemet. 

Anonymkode: ef070...2f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en grunn til at varmepumpene fra Jula er billige, varmepumpe er en innvestering der det lønner seg å heller betale litt ekstra for en pumpe fra en kjent produsent.

....

Har dere utstyr til å montere selv?, tenker da på tilgang til R32 og utstyr til å vakuumteste og trykksette systemet. 

Anonymkode: ef070...2f9

Er enig i at varmepumpe er en investering. Men disse koster bare 6000kr i innkjøp på tilbud, og hvis man klarer å montere selv med "egeninnsats" og spare seg for kuldemontøren, så betaler den investeringen seg tilbake rimelig kjapt. Og den er såpass billig at det er verdt risikoen at man gjør noe feil og ødelegger den eller at den stopper å virke. Den har gått i kanskje 3-4 år nå og har helt sikkert tilbakebetalt seg selv mange ganger allerede, kontra oppvarming med vanlige ovner. Sparer flere 100 i mnd på oppvarming. Må av og til supplere med en ekstra ovn når det er skikkelig kaldt ute da den egentlig er litt for svak i forhold til kvadratmeter på leiligheten, men 95% av tiden er det kun den som går. Den fungerer fint enda og gir god varme, men viften har begynt å lage litt lyd fra lageret, så det burde nok vært sett på.

Med dyrere pumpe til 20k+ tar det lengre tid før investeringen betaler seg tilbake.

Angående utstyr til montering, så var det hurtigkobling på den, og pumpen kom forhåndsfylt med gass og vakuum. De som heter SCJA er slik. Man bare klikker koblingen nedi, drar i et håndtak og voila så er det gjort. Trenger ikke fylle gass eller vakuumere noe som helst. Eneste ulempen er at rørene er i fast lengde på 4m og man får ikke kortet ned eller forlenget. Så man må planlegge godt hvordan rørene legges.

Slik jeg forstår det, har man lov å montere og koble hele varmepumpen selv, unntatt akkurat det å dra i håndtaket som fester koblingen og slipper ut gassen. Og når det er så lekende lett, så tilkaller man ikke montør til flere tusen kroner bare for å gjøre noe som tar 15 sekunder.

Jeg tror de nye varmepumpene har gått bort fra denne typen hurtigkobling, og istedet har noen skrukoblinger. Man skrur først sammen rørene så det blir tett, deretter åpner man noen ventiler for å slippe gass og vakuum ut i kjølekretsen og den er good to go.

Har sett noen varmepumper fra Jula helt nede i 4000kr. Men de har ikke forhåndsfylt gass og da må man ha montør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...