Gå til innhold

Renovering av bad - Dusj i byggeperioden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal totalrenovere badet vårt, og jeg har tenkt på litt ulike løsninger i byggeperioden. Det er ca 1 mnd (4-5 uker). Vi har toalett og vask ett annet sted i huset, men vi har ingen annen dusj. Vi er 3 stk i huset, 2 voksne og en tenåring. 

Jeg har lurt på om vi skulle leid en våtromsbrakke el lign, men jeg vet ikke hvordan det er å koble vann og strøm på disse? Det er kanskje ikke så enkelt som hageslangen og stikkontakt på veggen vil jeg tro?

Alternativt satse på å vaske seg de fleste dager med såpe og klut, og bruke dusj f eks på jobb for oss voksne og treningssenter for ungdommen de dagene det passer seg f eks i perioden? Det blir mye mas om vi skal bo ett annet sted så lenge og vi har heller ikke familie så i nærheten som gjør det praktisk å dusje der på daglig /annenhver dag basis (det er 40 min å  kjøre til nærmeste).

Vi klarer jo å vaske oss på hytta hvor det ikke er innlagt vann, men føler kanskje det er litt annerledes i hverdagen, over 5 uker.... Byggestart er planlagt til våren, ergo før det er varmt nok i vannet til at man kunne løst det enkelt med ett bad i sjøen el lign.

SÅ, hvordan har dere andre løst det i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke et vaskerom e.l. med sluk i gulv? I så fall kan dere sette inn et midlertidig dusjkabinett..

Anonymkode: 7848e...ed7

• Liker 1
Skrevet

Kommer mest an på hvor enkelt dere klarer det i byggeperioden. Men å få til en midlertidig dusj som fungerer "ok", trenger ikke være vanskelig eller dyrt.

Det kan være så enkelt som å bruke en slik oppladbar dusjgreie fra Biltema og tappe lunkent vann i en stamp på forhånd: https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/vann-og-avlop/barbar-dusj-2000034257

Har brukt slikt på hytten. Om varmtvann må kobles bort midlertidig, kan man til og med koke vann med vannkoker og i panner. Eneste man trenger er et rom med sluk i gulvet og privacy. Er det mildt og man bor litt unna andre, kan man også bruke den utendørs med bare et forheng.

Eller som du og andre nevner, et midlertidig kabinett eller egen brakke der det kobles på vann. Det spørs bare hva som er godt nok for dere.

Anonymkode: f63c0...ad6

Skrevet

Vi løste det enkelt med treningssenter + dusj på jobb. Men vi trener nesten hver dag, og bor 10 min fra jobb, så det gjør jo slikt litt enklere. 

I en annen periode der vi ikke hadde rørsystem, det vil si vann overhodet, lånte vi badet i kjelleretasjen til et vennepar som bor tre minutter unna. 

Anonymkode: fb970...d50

• Liker 1
Skrevet

Dere klarer dere veldig fint med klut. Ikke vits å styre masse med å få satt inn midlertidig dusj. Klutevask holder i massevis for vanlige stillesittende folk, og hvis dere skal trene kan dere jo like gjerne dusje på treningssenteret. 

Anonymkode: a390b...417

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har ikke et vaskerom e.l. med sluk i gulv? I så fall kan dere sette inn et midlertidig dusjkabinett..

Dette er vår plan. Og det gamle dusjkabinettet blir stående der, så har vi to når hovedbadet er ferdig renovert :)

Ellers ville jeg ha tenkt på treningssenter og en del kattevasker. Håret trenger man absolutt ikke vaske daglig. Finnes jo slike "hyttedusjer" også hvor du fyller vann på en blære, og så henger den opp ute i fri natur.

Det går fint å bade ute på våren også, det er bare litt friskere😅

Anonymkode: 9cb80...8af

Skrevet

Baderomsoppussing, grøss!! Bare pass på å velge et seriøst firma som greier å holde seg innenfor de fem ukene!

Anonymkode: 08de3...7a5

Skrevet

Vi har dessverre ikke noe annet sted å sette en midlertidig dusj. Eneste stedet vi har sluk er i kjelleren, på vaskerommet, og der er takhøyden 1,90. Ergo, skal man inn i ett dusjkabinett blir det maks 1,80 høyt under taket og begge mannfolka her er rett oppunder 190 høye. Så det blir bare knot. I tillegg er det ikke avtrekk der, ergo ville det blitt sykt fuktig i kjelleren. Så det er nok ikke ett alternativ.

Vi har snakket om å sette en dusj ute, men da måtte vi ha lagt varmtvann ut, bare det vil koste noen tusen ekstra. Da er det billigere og enklere med en brakke om vi får det til i praksis.

Hadde jeg bodd der alene hadde jeg gått for å klare meg uten dusj, med en klut, for så å dusje andre steder (jobb, venner, familie) noen dager i uken i byggeperioden. Men føler jeg kan ikke forlange det av de 2 andre.

Men den Biltema-dusjen det var linket til var faktisk ikke så dum!!!! Den har jeg ikke sett før, kun sånne poser man henger opp i sola o.l. Må evt ha dusjen ute, men i varmegrader til våren kan det gå fint det. Da kunne vi satt dusjkabinettet som uansett skal ut, inni boden f eks, med avløpsslange ut utenfor. Og så en vifteovn der inne om nødvendig, og tatt med et par bøtter varmtvann fra inne for daglig enkel vask. Takk for godt tips!

Skrevet

Firmaet som gjør jobben, har ikke de dusjkabinett som de låner ut til kunder?  Har dere spurt om det?

Anonymkode: d1835...751

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Firmaet som gjør jobben, har ikke de dusjkabinett som de låner ut til kunder?  Har dere spurt om det?

Anonymkode: d1835...751

Vi har eget dusjkabinett, så det er ikke det problemet er. Problemet er  som jeg skrev i svaret rett over din kommentar at det er ikke noe annet sted å sette det opp annet enn på badet som skal renoveres. Evt utendørs :O 

Skrevet
DrueSmoothie skrev (14 minutter siden):

Vi har eget dusjkabinett, så det er ikke det problemet er. Problemet er  som jeg skrev i svaret rett over din kommentar at det er ikke noe annet sted å sette det opp annet enn på badet som skal renoveres. Evt utendørs 😮

Det er jo mulig å bøye seg litt når man dusjer, så lenge det kun er for en liten periode. 

Langt enklere å faktisk ha tilgang på en dusj inne i huset, enn å måtte styre med masse annet. 

Skrevet

Man bør komme veldig langt med klut, en vaskebalje og litt hjelp til å vaske håret. Har man mye mensen og vil "freshe seg" i løpet av dagen så fins det alltids våtservietter 

Skrevet

Her hadde vi løst det med dusj på jobb/treningssenter og evt låne dusj med nabo en sjelden gang, samt bruk av vaskeklut og vaske håret i springen. 

Anonymkode: ac5ff...734

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo mulig å bøye seg litt når man dusjer, så lenge det kun er for en liten periode. 

Langt enklere å faktisk ha tilgang på en dusj inne i huset, enn å måtte styre med masse annet. 

Bøye seg kan gå. Men det er snakk om 20-30 cm om de skal vaske håret f eks med dusj over seg. Dog kan det løses 

Men som jeg også skrev, det er ikke noe avtrekk i kjelleren . Det bekymrer meg mye mer. Gammel kjeller i gammelt hus (30-tallet) med lav takhøyde er nok ingen kjempeide med fukt fra daglig dusjing uten avtrekk...

Skrevet

Jeg ville løst det slik:

Kjøpe noe av typen https://megaflis.no/badebalje-sort.html som dere bruker midlertidig når hele kroppen trenger en vask. Hårvask for de med langt hår kan gjøres et annet sted. Ingen vits å bruke masse penger på å sette opp dusjkabinett, dusj, osv. Man må bare tenke litt alternativt. Kanskje be naboer, venner eller slekt om å låne badet av og til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...