Gå til innhold

Planlagt keisersnitt - hvor vanskelig å få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med min tredje, og de to forrige svangerskapene endte med hastesnitt og blødninger - med blodoverføring i ettertid. Etter første svangerskap sa overlegen at jeg ville få innvilget planlagt keisersnitt neste gang jeg ble gravid. 7 år etter ble jeg gravid igjen, jordmor anbefalte keisersnitt og jeg fikk time til samtale på sykehuset. Damen jeg møtte der mente at planlagt keisersnitt var unødvendig, og at jeg skulle prøve å føde normalt. Damen jeg møtte forsto ikke bekymringene mine rundt å føde vanlig. Fødselen kom, og det endte i hastesnitt med blødning det og. Overlegen kom inn på rommet i ettertid, og sa det samme som han sa for syv år siden "neste gang blir deg planlagt keisersnitt". 

Nå er jeg gravid igjen, og har vært på første time hos jordmor. Hun leste i journalen at jeg hadde en mekanisk feil i bekkenet, og var helt sikker på at det ble planlagt keisersnitt. Men jeg er ikke overbevist, og har en klump i magen (som ikke er fosteret😅). Jeg er så redd for å bli møtt på samme måte på sykehuset igjen. 

Noen som har klart å føde normalt det tredje svangerskapet etter å ha hatt 2 hastesnitt? Og andre som har opplevd det samme som meg, at det er vanskelig å få innvilget planlagt snitt - til tross for fysiske utfordringer? 

Anonymkode: de544...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er gravid med min tredje, og de to forrige svangerskapene endte med hastesnitt og blødninger - med blodoverføring i ettertid. Etter første svangerskap sa overlegen at jeg ville få innvilget planlagt keisersnitt neste gang jeg ble gravid. 7 år etter ble jeg gravid igjen, jordmor anbefalte keisersnitt og jeg fikk time til samtale på sykehuset. Damen jeg møtte der mente at planlagt keisersnitt var unødvendig, og at jeg skulle prøve å føde normalt. Damen jeg møtte forsto ikke bekymringene mine rundt å føde vanlig. Fødselen kom, og det endte i hastesnitt med blødning det og. Overlegen kom inn på rommet i ettertid, og sa det samme som han sa for syv år siden "neste gang blir deg planlagt keisersnitt". 

Nå er jeg gravid igjen, og har vært på første time hos jordmor. Hun leste i journalen at jeg hadde en mekanisk feil i bekkenet, og var helt sikker på at det ble planlagt keisersnitt. Men jeg er ikke overbevist, og har en klump i magen (som ikke er fosteret😅). Jeg er så redd for å bli møtt på samme måte på sykehuset igjen. 

Noen som har klart å føde normalt det tredje svangerskapet etter å ha hatt 2 hastesnitt? Og andre som har opplevd det samme som meg, at det er vanskelig å få innvilget planlagt snitt - til tross for fysiske utfordringer? 

Ingen hjelp dessverre men har også søkt planlagt KS av litt andre grunner enn deg. Husk at du har muligheten til å klage om du ikke får, jeg har også skrevet brev til sykehuset (JM og lege) da jeg synes det er lettere å greit da samt at jeg har kunnet få med hvilke risiko osv jeg er kor Iver samt statistikk og forskning 😛

Så du har mulighet for å klage, men også skrive brev. Leste om ei som skrev brev etter avslag og fikk da alikevel innvilget.

Anonymkode: db7ab...28a

Skrevet

Ikke vanskelig å få i det hele tatt for min del ihvertfall. Sa enkelt og greit at jeg ikke hadde noe ønske om å føde vaginalt, legen forstod meg og innvilget søknad. Førstegangsfødende. 

Anonymkode: 22551...485

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke vanskelig å få i det hele tatt for min del ihvertfall. Sa enkelt og greit at jeg ikke hadde noe ønske om å føde vaginalt, legen forstod meg og innvilget søknad. Førstegangsfødende. 

Oi, så greit da! Var det noe fysisk som gjorde at du ikke kunne føde vaginalt? 

Ts

Skrevet

Om du har hatt to ks allerede vil jeg tro de uansett anbefaler planlagt ks på grunn av økt risiko for komplikasjoner om du forsøker å føde vaginalt. Altså at det er ikke sikkert du får noe valg engang. Kan ikke se for meg at det skulle bli vanskelig å få innvilget med den historikken, uansett. Gratulerer med graviditeten! 

Anonymkode: c23e4...67f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ingen hjelp dessverre men har også søkt planlagt KS av litt andre grunner enn deg. Husk at du har muligheten til å klage om du ikke får, jeg har også skrevet brev til sykehuset (JM og lege) da jeg synes det er lettere å greit da samt at jeg har kunnet få med hvilke risiko osv jeg er kor Iver samt statistikk og forskning 😛

Så du har mulighet for å klage, men også skrive brev. Leste om ei som skrev brev etter avslag og fikk da alikevel innvilget.

Var ikke klar over at man kunne klage faktisk 😅 det er jo absolutt en mulighet det da. Men så er jeg jo litt sånn OM de skulle mene på sykehuset at jeg i teorien kan føde vanlig, så er det jo det jeg helst ønsker. Men etter de to andre fødslene har jeg fått litt skrekken 🙈

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du har hatt to ks allerede vil jeg tro de uansett anbefaler planlagt ks på grunn av økt risiko for komplikasjoner om du forsøker å føde vaginalt. Altså at det er ikke sikkert du får noe valg engang. Kan ikke se for meg at det skulle bli vanskelig å få innvilget med den historikken, uansett. Gratulerer med graviditeten! 

Anonymkode: c23e4...67f

Skulle tro det, men jordmora var like bastant nå som ved forrige svangerskap på det med planlagt keisersnitt - og sykehuset sa i mot. Så har nok bare fått litt skrekken, og føler kanskje at sykehuset helst bare innvilger i ekstreme tilfeller. Og jeg regner ikke med et skjevt bekken er et ekstremt tilfelle 🙈

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oi, så greit da! Var det noe fysisk som gjorde at du ikke kunne føde vaginalt? 

Ts

Nei. Ble innvilget på grunnlag av fødselsangst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Ble innvilget på grunnlag av fødselsangst. 

Digger damer med «fødselsangst».  De er faktisk like pysete under ks også. Syter og klager for alt. 

Anonymkode: 046ac...6dd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Digger damer med «fødselsangst».  De er faktisk like pysete under ks også. Syter og klager for alt. 

Så flott at du digger meg! 😉 Helt ærlig, en vaginal fødsel er slitsomt og utmattende. Det orket jeg rett og slett ikke stresse meg igjennom.

Keisersnitt gikk utmerket, men så er jeg meget vandt med operasjoner, så dette var på ingen måte en ny situasjon for meg. Var trygt og godt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker du kan holde meningene for deg selv, egentlig. Jeg var ikke pysete da jeg kom inn til hastesnitt. Og mange har forskjellige årsaker til at vaginal fødsel kan virke skremmende. Så om jeg er pyse fordi en del av meg verger meg for å føde vaginalt denne gangen, så får det bare være. 

Ts

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så flott at du digger meg! 😉 Helt ærlig, en vaginal fødsel er slitsomt og utmattende. Det orket jeg rett og slett ikke stresse meg igjennom.

Keisersnitt gikk utmerket, men så er jeg meget vandt med operasjoner, så dette var på ingen måte en ny situasjon for meg. Var trygt og godt. 

Fødselsangst er en reell greie, og vil tro det er en tyngre grunn til å få innvilget enn et skjevt bekken altså. 🙈 

Glad for at du hadde en trygg og god opplevelse ihvertfall ved planlagt keisersnitt ❤️ 

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herregud! Ingen her er interessert i din mening. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud! Ingen her er interessert i din mening. 

Tydeligvis nok til at du gidder å kommentere. Sikkert mange som føler seg truffet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tydeligvis nok til at du gidder å kommentere. Sikkert mange som føler seg truffet. 

Jeg bare lurer, har du vært med mange damer inn på operasjonsbordet for å ta keisersnitt - og med med du sier at alle er like pysete og syter og klager for alt det og? 

Dersom jeg FÅR innvilget keisersnitt, er du hjertelig velkommen til å komme og se om den teorien din holder mål 💁‍♀️

Ts

Skrevet

Ja føler meg «truffet» har fødselsangst og livredd for keisersnitt, men barnet må jo ut.

Jeg hadde faktisk heller ikke fødselsangst før jeg ble gravid, nå har jeg søkt KS ikke bare på bakgrunn av det da men fortsatt...

men du har helt rett i at JEG kommer tilmålte være skit redd under KS, men det er meg...heldigvis er vi ikke like :)

Skrevet

Skjønner uansett ikke hva du får ut av slikt oppgulp, må være noe du selv sliter med i.o.m at du føler det er nødvendig å komme inn her å lage kvalm 🤷🏻‍♀️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg bare lurer, har du vært med mange damer inn på operasjonsbordet for å ta keisersnitt - og med med du sier at alle er like pysete og syter og klager for alt det og? 

Dersom jeg FÅR innvilget keisersnitt, er du hjertelig velkommen til å komme og se om den teorien din holder mål 💁‍♀️

Ts

Har vært med på et par hundre ja. Ikke alle er pysete, men det er ofte en grunn til at de ikke tør å gå gjennom en normal fødsel. De tåler generelt lite. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har vært med på et par hundre ja. Ikke alle er pysete, men det er ofte en grunn til at de ikke tør å gå gjennom en normal fødsel. De tåler generelt lite. 

Det må være kjipt å innse at man har utdannet seg innen et felt hvor man skal hjelpe andre og oppdage hvor lite empati man har i ettertid. Det må være fryktelig tungt å jobbe med noe du er så lite egnet som. 

Anonymkode: 03722...2fe

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Haha 🤦 du er ihvertfall ikke helsepersonell. Mistenker du er et netttroll som liker å provosere 😊 

Hva er en godkjent grunn til keisersnitt i dine øyne da? I og med det virker som du motsetter deg damer som ender med keisersnitt generelt. 😅

Ts

Skrevet

Jeg fikk innvilget nå pga mekaniske misforhold i bekkenet, siden første fødsel endte i hastekeisersnitt. Skulle aller helst ønske å føde vaginalt, men sjansen er så stor for gjentakelse (større barn og seteleie nå), og det tør jeg ikke.

Anonymkode: 8f9c4...450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...