AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Har funnet ut at jeg har lyst til å studere økonomi og administrasjon. Jeg er usikker på om jeg skal velge bi eller ntnu. Bi koster 70K i året og ntnu er gratis. Det mest lønnsomme og beste burde jo være å velge ntnu. Men har en veldig dårlig magefølelse på å velge ntnu. BI føles ut som et bedre og mer riktig valg. Er det noen som har erfaring med BI her? Jeg har ikke lyst til å velge feil, men har bare en følelse av at BI vil gi en god og solid utdanning i forhold til ntnu uten at jeg helt skjønner hvorfor jeg føler akkurat det. Anonymkode: 61cbc...ab1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Jeg gikk på BI i Oslo og kan med trygghet si at du får det du betaler for. Jeg tar mastergraden ved et offentlig universitet, og det er ikke i nærheten av like godt tilrettelagt med tanke på valgfag osv som det var på BI. Du har vanvittig mange flere muligheter for å skreddersy din egen utdanning på BI. En i klassen min tok bachelor på NTNU, og han synes det var helt greit. Hadde jeg valgt igjen så hadde jeg tatt bachelor på offentlig universitet og mastergraden på BI. Å skulle ta begge deler på BI vil gjøre at du vasser i gjeld. Om du har råd til det, så hadde jeg gjort det, men det hadde ikke jeg. Jeg satt igjen med rundt 380K i studielån etter bacheloren BI etter at alt var omgjort fra lån til stipend. Anonymkode: 467f8...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg gikk på BI i Oslo og kan med trygghet si at du får det du betaler for. Jeg tar mastergraden ved et offentlig universitet, og det er ikke i nærheten av like godt tilrettelagt med tanke på valgfag osv som det var på BI. Du har vanvittig mange flere muligheter for å skreddersy din egen utdanning på BI. En i klassen min tok bachelor på NTNU, og han synes det var helt greit. Hadde jeg valgt igjen så hadde jeg tatt bachelor på offentlig universitet og mastergraden på BI. Å skulle ta begge deler på BI vil gjøre at du vasser i gjeld. Om du har råd til det, så hadde jeg gjort det, men det hadde ikke jeg. Jeg satt igjen med rundt 380K i studielån etter bacheloren BI etter at alt var omgjort fra lån til stipend. Anonymkode: 467f8...fb1 Har også en følelse av at BI er veldig bra. Tenker da å gå i Trondheim. Har egentlig ikke råd til å bruke 70K i året på utdanning, men hvis det er verdt det vil jeg gjøre det uansett. Anonymkode: 61cbc...ab1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Hvordan er lønnen etter en bachelor i økonomi? Kan jeg tjene 500 000 eller må man ha master da? ts Anonymkode: 61cbc...ab1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Definitivt ikke BI. Anonymkode: 23c63...0d4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan er lønnen etter en bachelor i økonomi? Kan jeg tjene 500 000 eller må man ha master da? ts Anonymkode: 61cbc...ab1 500K er startlønn for nyutdannede med master. Jeg tjente 430k i året som nyutdannet etter bachelor. Anonymkode: 467f8...fb1 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Definitivt ikke BI. Anonymkode: 23c63...0d4 Begrunnet hvorfor? Anonymkode: 467f8...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 Er det slik at man kan bruke nettstudiene ved BI når man går på campus? At man kan se de samme videoene som nettstudentene? Eller er det bare på forelesning man får undervisning? ts Anonymkode: 61cbc...ab1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 Hei! Jeg tok hele utdanningen min på BI (Oslo), men fikk stipend fra skolen som dekket skolepengene på master. Jeg valgte BI siden jeg hadde utdanning fra før og derfor jobbet mye ved siden av studiene, så det ville ikke lønnet seg for meg å flytte til Bergen eller lignende. BI er kjempebra, men som andre sier her er det kanskje mer lurt å ta bachelor offentlig og så hellere masterstudier på BI eller NHH. Bachelorstudier i økonomi er ganske enkle og like overalt, mens du trenger mer spissing og tilpasning når du tar en master. Jeg har ellers bare lovord å si om BI altså, særlig når det gjelder masterstudier med internshipordninger og lignende! Foreleserne er dyktige og studiene er en god blanding av teori og praksis (mye casejobbing blant annet) 😊 Anonymkode: 7105c...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Hvorfor ikke NHH? Anonymkode: 4ddcf...ab3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begrunnet hvorfor? Anonymkode: 467f8...fb1 Mange fordommer / stereotyper som jeg har hørt Anonymkode: 23c63...0d4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ikke NHH? Anonymkode: 4ddcf...ab3 Jeg bor i Trondheim og vil ikke flytte. Anonymkode: 61cbc...ab1
Gjest Alterego666 Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 Hvis du vil bli tatt på alvor som en medarbeider med faktisk kunnskap velger du selvsagt NTNU.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 On 2/24/2021 at 12:28 PM, AnonymBruker said: Definitivt ikke BI. Anonymkode: 23c63...0d4 helt enig, BI suger Anonymkode: c7718...050
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #15 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): helt enig, BI suger Anonymkode: c7718...050 Det ville kanskje sett bedre ut med ntnu på cv? Men tror kanskje jeg kan lære mer på bi siden det er privat? Bedre kvalitet på forelesere osv. Har så dårlig erfaring med offentlig universitet i Norge. Noen her som har erfaring med å ha gått på begge? ts Anonymkode: 61cbc...ab1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det ville kanskje sett bedre ut med ntnu på cv? Men tror kanskje jeg kan lære mer på bi siden det er privat? Bedre kvalitet på forelesere osv. Har så dårlig erfaring med offentlig universitet i Norge. Noen her som har erfaring med å ha gått på begge? ts Anonymkode: 61cbc...ab1 Jeg har gått på NTNU og jeg har gått på privat fagskole for å fordype meg i ett enkelt fag. Jeg hadde det topp på NTNU, men jeg og noen ildsjeler i klassen måtte kjempe litt for å få forbedret informasjonsflyten og få det vi hadde krav på. Bortsett fra det var jeg imponert over hvordan mitt studie var lagt opp, det var mye gruppe- og casearbeid for bedrifter i Trondheimsregionen. Dette var ikke innen økonomi. Jeg studerer privat nå og er kjempefornøyd, de har desginet studiet etter hvordan studentene faktisk vil ha det. Det er ikke på BI, men jeg regner med at de også er avhengige av å forbedre seg og å gi et ekstra godt tilbud. Jeg gikk forresten et år på handelshøyskolen, vet ikke om det heter det nå, men det var der alle øk-fag på NTNU var. Der trivdes jeg overhodet ikke, du ble belønnet for å ha riktig etternavn og slekt, riktige kontakter etc. De var opptatt av andre ting enn det faglige, og du hadde ingen sjanse om du ikke passet inn i deres mal. Ble sykt skuffa husker jeg. Dessuten er "dressfaktoren" flyttet fra BI til til denne campusen, spør du meg. Var du ikke sportslig anlagt, rik eller pen var ikke folk så interessert i deg. Dette har jeg hørt fra flere de siste årene, jeg sluttet for 8 år siden. BI lider litt under sitt gamle rykte, men det begynner å forsvinne. Det er noen linjer som har verre rykte enn andre, jeg tror ikke øk-adm er en av dem. Du bør ta master om du skal studere et fag som er såpass populært. Jeg ville faktisk tatt den også på BI, med mindre du velger en annen by eller annet land. Hvis du er uheldig og havner i et dårlig miljø på NTNU så er det ikke verdt de sparte pengene. Så du bør prøve å snakke med noen som går der før du evt. søker, for å høre hvordan miljøet er. Anonymkode: eab59...b62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå