AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Babyen min har flatt bakhodet, på den ene siden- rettere sagt plagiocephaly. Jeg synes det ser veldig ekstremt ut, ingen av mine tidligere barn har hatt det. Har tatt det opp på kontroll siden hun var 2 mnd og fikk bare beskjed om å snu hodet i søvnet så vil det rette seg etterhvert. Hun har vært en såkalt "sovebaby", sovet godt og mye. Vi ommøblerte på soverommet for å få den naturlige stillingen i hodet andre siden, uten at det har til nå hjulpet. Hun er nå selvsagt mer våken, og mye mer på magen på gulvet og leker samt sitter. Det har til nå ikke rettet seg, og jeg er oppriktig bekymret. Kan hjernen påvirkes av dette på noe måte? Press på feil sted? Helsestasjonen sier bare at vi i Norge gjør ikke noe med det, og hvis det ikke er rettet på når hun er halvannen kan det vurderes på nytt. Hun snur seg nå i søvnet (har nå flyttet inn på eget rom) og ligger nå ofte på magen så trykket på hodet letter. (Vi snur henne hver gang vi ser mageleie, men når vi kommer inn på morgen er hun som regel på magen.) Kjenner jeg er bekymret over dette, og ikke får noe gehør på helsestasjonen. Anonymkode: d5436...5cd
powerpuffen Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Hadde tatt henne med til fastlege slik at du får en skikkelig utredning. Dine bekymringer skal tas på alvor.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Hvorfor snur dere henne når hun ligger på magen? Hun er da stor nok til å sove på magen, tullete av dere å snu. Anonymkode: c5046...e18
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Har babyen favorittside? I så fall skulle dere vært henvist til fysio for lenge siden. Anonymkode: 39b10...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Vi hadde ok erfaring med spesialpute som hadde et parti bare med «stoff» i midten, slik at bakhodet ikke presset mot noe når det lå på ryggen, om du skjønner. Prøv evt å Google varianter av disse☺️ Anonymkode: 590cf...5d9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har babyen favorittside? I så fall skulle dere vært henvist til fysio for lenge siden. Anonymkode: 39b10...d1c Vært hos fysio fra 2 til 7 mnd, hodefasongen tilsier favorittside men full mobilitet på begge sider og helt adekvat eller foran hvor babyen skal ligge mtp mobilitet. Anonymkode: d5436...5cd
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi hadde ok erfaring med spesialpute som hadde et parti bare med «stoff» i midten, slik at bakhodet ikke presset mot noe når det lå på ryggen, om du skjønner. Prøv evt å Google varianter av disse☺️ Anonymkode: 590cf...5d9 Helsesykepleieren anbefalte ikke dette, nå ligger hun ikke lenger på ryggen uansett 😂 Anonymkode: d5436...5cd
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 Sprinkle skrev (På 24.2.2021 den 11.13): Hadde tatt henne med til fastlege slik at du får en skikkelig utredning. Dine bekymringer skal tas på alvor. Vi fikk time på volvat hos barnelege på fredag 😊👍 Anonymkode: d5436...5cd 2
kaleidoskop Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 Jeg tror det mest er "estetisk", at hjernen ikke blir skadet. Er mange som har flatt hode, vi ser det bare ikke bak håret. Vår unge hadde flatt hode før hun begynte å snu seg å ligge på magen. Dette er noe man må ta tak i selv, ikke på helsestasjon. Vi kjøpte sånn pute nevnt oppi her, fungerte veldig bra. Men hadde ikke fått det til da hun var 8.mnd. For mobil. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #10 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 12.28): Vi fikk time på volvat hos barnelege på fredag 😊👍 Anonymkode: d5436...5cd Hei!😊 Hvordan gikk det? Er det fremdeles skjevt? Fikk dere noen gode tips? Anonymkode: 9724e...c33
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #11 Skrevet 6. juni 2023 Er vel for sent å gjøre noe med dette nå. Skallen er mykest når de er veldig små, og fontanellene gror vel helt igjen i løpet av et par måneder når babyen er så mye som 8 mnd. Jeg har en nevø med flatt bakhode, så lenge han har god lengde på håret så syns det ikke. Sånn sett er det jo heldig at datteren din er jente og sikkert kommer til å ha lengre hår. Mine babyer lå med bakhodet i hjertepute med hull i midten og de har fått flotte bakhoder. Men i motsetning til din baby så sov ingen av mine spesielt mye når de var små da, mest på magen på brystet mitt til de var 4 mnd 😆 Anonymkode: aaef0...10f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #12 Skrevet 6. juni 2023 Fastlege. Kan være kiss kid. Anonymkode: f0e82...6bd
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #13 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei!😊 Hvordan gikk det? Er det fremdeles skjevt? Fikk dere noen gode tips? Anonymkode: 9724e...c33 Spent på hva barnelegen sa ja. Dette burde jo ha blitt tatt tak i for lenge siden. Kraniet blir tross alt hardere og hardere for hver måned. Anonymkode: aaef0...10f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2023 #14 Skrevet 6. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fastlege. Kan være kiss kid. Anonymkode: f0e82...6bd Dette er jo en sovebaby som har ligget paddeflatt med bakhodet i madrassen siden hun var født uten at det har blitt korrigert. Kisskid er noe annet. Anonymkode: aaef0...10f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå