Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Synes det har vært vanskelig å være gravid på jobb. Inntrykket jeg har er at klarer man ikke å jobbe like effektivt mer må man sykemelde seg. Jobber på sykehus og jeg klarer ikke samme tempo da jeg er mye kvalm, svimmel, svært lavt blodtrykk, blodtrykksfall, dårligere konsentrasjon og hodepine. Jeg klarer å jobbe under den forutsetning at jeg får mindre arbeidsoppgaver men virker ikke som at det er så enkelt å få til. Er vanskelig for meg når jeg må få hjelp av kollegaer og delegere vekk. Jeg blir veldig stresset av dette og at andre får ekstra arbeidsoppgaver. Har snakket med bedrifthelsetjeneste jordmor og hun foreslo at jeg kunne gå ned i stillingsprosent? Det synes jeg er helt feil og føler ikke det var noe hjelp å snakke med hun. Dette tapper jeg jo penger på og er vel ikke riktig at jeg skal tape penger siden jeg er gravid? Fastlegen sier at ut ifra hvordan jeg har det mener hun at det er grunnlag for sykemelding. Har jo mest lyst til å unngå det da så lenge det er umulig. Føler jeg blir upopulær av å være på jobb når jeg er dårlig form og  at jeg blir sett på som en belasting som har behov for tilrettelegging. Jeg klarer jo å jobbe litt men opplever at jeg bare blir et problem😢 Føler meg nesten presset til å sykemelde meg. Hva jobber dere andre med og har dere fått tilrettelegging? 

Anonymkode: 6972e...64c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber som lærer på barneskolen og opplever det samme.. 

Er i uke 23 og klarer ikke bevege meg like fort og er avhengig av hyppigere spise/tissepauser , samt hvilepauser ,hvis ikke blir jeg dårlig og får mye kynnere. 

Har mange ekstra inspeksjoner pga corona og full timeplan. Ofte får jeg ikke spist /tissa før det har gått 4/5 timer. Spurte ledelsen  om mindre inspeksjoner, fikk da som svar at jeg kunne spørre noen andre på huset de dagene jeg trengte ekstra pause. Men det synes jeg ikke er en god løsning og føler meg da som en belastning. Kan heller ikke gripe inn ved slåsskamper og diverse, så føler på det. Ser meg snart nødt til å takke ja til gradert,  selv om jeg kunne ønske at jeg kunne være i 100% helt fram. 

Skrevet

Opplever det samme 

Opplever at leder og kollegaer syns det er belastende å gi meg sm

Legen min sm meg nå gradert for å synliggjøre at jeg ikke har 10000% arbeidsevne og at det ikke bare er å kjøre på som gravid. Tror jeg kunne jobbet 100% hvis jeg hadde fått tilrettelegging og bittelitt thumbs up. Synd at det skal være sånn... men hvis du ikke får tilrettelegging og du opplever plagene blir verre av dette så hjelper d faktisk å være litt mindre på jobb

Anonymkode: 3fb53...864

Skrevet

Du kan jo sykemelde deg en viss prosent? Syntes ikke det er rett å gå ned i stillingsprosent nei, det er feil måte å gjøre det på. Men om du sykemelder deg en viss prosent så jobber du hvertfall mindre.. Men for meg så måtte jeg sykemeldes slik at jeg kun var 20 % friskmeldt da jeg ikke lenger klarer å gå i fulle stell eller fulle dager, men med en så lav friskemelding så kan jeg gå på toppen og hjelpe til med det jeg klarer uten at det går ut over grunnbemanningen

Anonymkode: 19f1d...b11

Skrevet

Leder og kollegas belastende å gi meg tilrettelegging skulle d stå - ikke sm😜

Skrevet

Gradert sykemelding er helt klart innafor. Fikk heller ikke noe utbytte av bedriftsjordmor på min arbeidsplass eller god tilrettelegging på avdelingen. 

Tenk på deg selv og baby. Arbeidslivet venter på deg når denne tiden er ferdig.

Anonymkode: 11e5d...55d

Skrevet

Synes det er spesielt at bedriftsjordmor ikke står mer opp for de gravide. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Synes det har vært vanskelig å være gravid på jobb. Inntrykket jeg har er at klarer man ikke å jobbe like effektivt mer må man sykemelde seg. Jobber på sykehus og jeg klarer ikke samme tempo da jeg er mye kvalm, svimmel, svært lavt blodtrykk, blodtrykksfall, dårligere konsentrasjon og hodepine. Jeg klarer å jobbe under den forutsetning at jeg får mindre arbeidsoppgaver men virker ikke som at det er så enkelt å få til. Er vanskelig for meg når jeg må få hjelp av kollegaer og delegere vekk. Jeg blir veldig stresset av dette og at andre får ekstra arbeidsoppgaver. Har snakket med bedrifthelsetjeneste jordmor og hun foreslo at jeg kunne gå ned i stillingsprosent? Det synes jeg er helt feil og føler ikke det var noe hjelp å snakke med hun. Dette tapper jeg jo penger på og er vel ikke riktig at jeg skal tape penger siden jeg er gravid? Fastlegen sier at ut ifra hvordan jeg har det mener hun at det er grunnlag for sykemelding. Har jo mest lyst til å unngå det da så lenge det er umulig. Føler jeg blir upopulær av å være på jobb når jeg er dårlig form og  at jeg blir sett på som en belasting som har behov for tilrettelegging. Jeg klarer jo å jobbe litt men opplever at jeg bare blir et problem😢 Føler meg nesten presset til å sykemelde meg. Hva jobber dere andre med og har dere fått tilrettelegging? 

Det finnes jo «forskjellig» sykemelding , eks du kan jobbe 100% men arbeidsmengde på 20%

jobber på kontor og har vært sykemeldt nesten hele svangerskapet, men dette da det ikke går Ann å tilrettelegge for mine problemer (dette uansett hvilken jobb jeg hadde vært i). Jeg har ikke dårlig samvittighet for å si det sånt, jeg er ellers veldig flink i min jobb og har løftet avdelingen til nye høyder med mitt arbeid

Anonymkode: 4abab...72e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har forresten rett i din antagelse om at det på arbeidsplasser der de er dårlig på tilrettelegging er lettere for ledere og kollegaer å svelge at den ansatte får mindre arb oppgaver dersom man har en sm å vise til. 
jeg opplevde veldig god tilrettelegging på forrige arbeidsplass da jeg var gravid med førstemann. Her jeg jobber nå er det desverre en vits. Sjefen sa faktisk direkte til meg at han syns det var vanskelig å gi meg tilrettelagt arb oppgaver med mindre jeg sm meg.. han anbefalte gradert! Jeg sa at jeg mener at jobb har tilretteleggingsplikt og da sier han «ja» men han gjør ingenting med det. Desverre er det sånn at tilrettelegging og alt som fører med seg av delegering osv må styres av ledelse - det er ledelsens plikt å tilrettelegge for dette slik at man ikke føler på konflikt og dårlig samvittighet overfor kollegaer. 

Det endte for meg at det ble gradert sm. Sjefen virket glad for det faktisk! Synd at det skal være sånn:/ men når det er sagt så hjelper det på energi og man minimerer også smittefare med å ikke være på jobb 100%.. 

Men jeg er irritert og provosert over folk som «ikke følger med i timen».. tilrettelegging var kanskje ikke så vanlig før men det er i vinden nå og en naturlig del av utvikling av kvinners rettigheter - og det er også et nedfelt ganske strengt regelverk forankret i arb,miljø loven mtp dette 

Skrevet

Hjelper dessverre ikke at det er strengt regelverk forankret i arb, miljø loven når den ikke følges i praksis. Hvis jeg noen gang blir gravid igjen vet jeg ihvertfall at man bare skaper konflikter på jobb hvis man prøver å få til tilrettelegging. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelper dessverre ikke at det er strengt regelverk forankret i arb, miljø loven når den ikke følges i praksis. Hvis jeg noen gang blir gravid igjen vet jeg ihvertfall at man bare skaper konflikter på jobb hvis man prøver å få til tilrettelegging. 

Veldig sant. Desverre. Men går an å vise til dårlig håndtering av regelverket i avviksmeldinger og evt arbeidsmiljø-undersøkelser . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...