Gå til innhold

48.000kr inn på konto fra utlandet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får mellom 48.000kr og 58.000 kr inn på konto i året fra utlandet. Dette er gave/økonomisk hjelp fra et familiemedlem. Må jeg betale skatt på dette? Eller hvordan vil dette påvirke meg med tanke på selvangivelse og sånnt? Er det noen her som har litt peiling? 

Anonymkode: 0174a...bea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gave fra familie er ikke skattepliktig inntekt uansett om det kommer fra utlandet eller ikke.

Anonymkode: f3da4...eb9

• Liker 1
Skrevet

Ring skatteetaten😁 jeg ville ikke satset på at det går bra sånn uten videre

Anonymkode: 425eb...aa0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ring skatteetaten😁 jeg ville ikke satset på at det går bra sånn uten videre

Gaver er ikke skattepliktige uansett om familien bor i utlandet, så det går bra.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gaver er ikke skattepliktige uansett om familien bor i utlandet, så det går bra.

Vi måtte skatte av vår gave, fordi beløpet var såppass høyt. Så. Jeg ville ikke tatt sjansen på det du. Det kan bli veldig dyrt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi måtte skatte av vår gave, fordi beløpet var såppass høyt. Så. Jeg ville ikke tatt sjansen på det du. Det kan bli veldig dyrt

Da hadde jeg sendt inn klage.

Anonymkode: cbf30...405

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde jeg sendt inn klage.

Anonymkode: cbf30...405

Jeg tror de gjorde riktig utifra regelverket. Så det er ikke noe poeng for meg å klage

Better safe than sorry👍

Skrevet

Passerer gaver 100.000 kr, og det er fra utlandet så skal du melde fra til banken. Du dukker opp på antihvitvaskings radaren. Sånn Just in case. Og du skal innrapportere gaver i den størrelsen (tror 100k er grensa) på skattemeldingen din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når var det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her 😊 

takk for svar. Hvor stort var beløpet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts her 😊 

takk for svar. Hvor stort var beløpet? 

Det er ikke skatt på gave uansett hvor stort beløpet er. Hvis vedkommende du siterer har betalt skatt var det enten før arveavgiften forsvant i 2014 eller gaven var fra arbeidsgiver.

Hvis du ikke stoler på de som har svart og lagt ved lenke her, kan du gjøre det opp under posten Gave og arv i skattemeldingen for 2021 selv om det er under beløpet som skal opplyses om (kr. 100 000). Da vil du se på skatteoppgjøret som du får i 2022 at det ikke er blitt beregnet skatt på beløpet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke skatt på gave uansett hvor stort beløpet er. Hvis vedkommende du siterer har betalt skatt var det enten før arveavgiften forsvant i 2014 eller gaven var fra arbeidsgiver.

Hvis du ikke stoler på de som har svart og lagt ved lenke her, kan du gjøre* det opp under posten Gave og arv i skattemeldingen for 2021 selv om det er under beløpet som skal opplyses om (kr. 100 000). Da vil du se på skatteoppgjøret som du får i 2022 at det ikke er blitt beregnet skatt på beløpet.

*føre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...