Gå til innhold

Gravid og vaksine på jobb - unnskyldninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er helsepersonell og vi skal bli vaksinerte på jobb denne uka. Jeg er gravid i uke 15, men ikke klar for å si det til kollegene enda (pga tidligere MA vil jeg vente til etter OUL, har bare sagt det til sjefen). Det kommer garantert til å bli snakk om vaksina på jobb, og jeg syns det er veldig flaut å si at jeg ikke skal ta den nå - uten å ha en god grunn. Jeg er en forkjemper for vaksiner og er redd for å bli sett på som AntiVaxer 😛 noen gode tips for "unnskyldninger" for at jeg ikke skal ta den nå? 

Anonymkode: be232...f1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ble i hvert fall ikke vaksinert samtidig. Og nesten ingen har spurt i ettertid. 

Ellers så bruker du noen av punktene på egenerklæringsskjema ovenfor kollegaer.

Anonymkode: ac44a...ee0

• Liker 3
Skrevet

Jeg endte opp med å si det til to kolleger.. her skal alle vaksineres over 3 dager og hun ene satt med lista over alle og spurte meg litt sånn praktisk sett. Jeg sa bare "nei, skal ikke vaksineres" og hun bare "åja, du avventer" og jeg klaaarte ikke den kleine stemninga etterpå😅 så fortalte det da.. blir jo ekstra nervøs for at det skal skje noe galt nå. Men men, da får man ta det som det kommer. 

• Liker 3
Skrevet

Helt ærlig så har jeg bare sagt at jeg ikke skal ta den. Men at det er mulig jeg endrer mening etterhvert. Vaksinen er frivillig og jeg kjenner litt på den at folk kan drite i å ha en mening om jeg skal vaksineres eller ikke. Det er opp til hver enkelt. Hvis du vil komme med en god grunn så er det vel det beste bare å si det som det er😊

Anonymkode: 41010...e98

• Liker 5
Skrevet

Du har jo en god grunn til å ikke ta vaksinen. Jeg skjønner ikke hvorfor en graviditet skal hemmeligholdes i ukesvis. Folk flest har forståelse og empati om det skulle ende galt. Jeg opplevde kun støtte da jeg mistet. Hvis du har vært positivt innstilt til vaksinen, vil sikkert de fleste skjønne tegninga uansett. I verste fall blir du en snakkis, og det er jo ikke bedre? Synes for øvrig det er synd at vaksinering ikke er en privatsak. Jeg opplever presset selv i min jobb. Skulle ønske at jeg også hadde en «gyldig» grunn til å takke nei

Anonymkode: b9159...3dd

• Liker 8
Skrevet

Du er 15 uker på vei, på tide å fortelle. Regner med du har vært på TUL og sett at alt er greit. 

Anonymkode: bd468...6bc

• Liker 1
Skrevet

Si du kan ikke ta vaksinen av helsemessige årsaker. Har de litt vett spør de ikke mer om det. Det kan være mange grunner til at man ikke kan ta den på slikt grunnlag. 

Anonymkode: b1dcd...f2c

• Liker 14
Skrevet

Nå endte jeg jo opp med å fortelle, og tror jeg ikke opplever noe annet enn støtte hvis det går galt. Men det er jo det med å reversere nyheten, til perifere kolleger (som jeg kun møter noen ganger i mnd pga turnus...), som jeg tenker vil bli hardt. Sist mistet jeg i uke 11, og starta alltid å gråte da jeg fortalte det til de som visste om graviditeten. Det er jo greit til venner og sånn, men vil slippe den belastninga på jobb, om dere skjønner?

Men nå fortalte jeg, og håper at jeg slipper å reversere nyheten. 

Syns det er greit med litt press om å vaksinere seg når man jobber i helse og omsorg, da har man jo ansvar for andres liv og konsekvensene med å smitte noen kan bli altfor store. 

• Liker 4
Skrevet

Si at du ikke skal ta den *ennå*?

Anonymkode: e2e22...63c

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bare å ta vaksinen da? 

Anonymkode: eeb6d...746

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Si at du ikke skal ta den *ennå*?

Ja kanskje det, eller at jeg ikke kunne de dagene😅

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det ikke bare å ta vaksinen da? 

Er fraråda for gravide! Pga for lite forskning

• Liker 3
Skrevet

I USA vaksineres gravide, så det kan hende at erfaringer derfra gjør at man åpner opp for det her også etterhvert. Synes det er fint at de har en førevar-innstilling her :)

• Liker 1
Skrevet

Si du får på noe medisiner mot betennelse i et ledd, og at legen rådet deg til å ikke ta den. 

Anonymkode: 77461...9f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men om ingen tar den, får vi heller ingen data å forske på. Synes det er flott at mange i USA er med på å hjelpe med å få samlet inn data på effekten av vaksine på mor og barn. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet det, men ser at flere gravide har tatt den.

Anonymkode: e9f5f...36b

Skrevet

Merkelig med lister? Nå er jeg virkelig ikke tilhenger av anti-vaksine folket, men synes ikke uthenging hører hjemme i et moderne samfunn heller. 

En bekjent er vaksinert, men ingen hadde merket det fra eller til, de fikk en personlig innkalling når det var deres tur i køen. 

Ville eventuelt bare stått på listene, og informert dem rett før, og laget minst mulig støy rundt det hele. Såfremt du da vet at det er andre i køen som kan få dosen. 

Anonymkode: dbfd8...9da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet det, men ser at flere gravide har tatt den.

Anonymkode: e9f5f...36b

Da er de frivillige forsøkskaniner.

Anonymkode: e74fc...9f7

• Liker 6
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Legen fraråder meg å ta den akkurat nå, så det blir litt senere for min del. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si du får på noe medisiner mot betennelse i et ledd, og at legen rådet deg til å ikke ta den. 

Anonymkode: 77461...9f6

Det gir jo ingen mening. 

Anonymkode: bd468...6bc

Skrevet

Jeg er i samme situasjon selv, men er bare i uke 6. Hadde satt meg opp til vaksine og det var andre på jobb som skulle ta både før og etter meg. Så kom den positive testen. Jeg sa at pga krise i familien måtte jeg reise til hjembyen og hjelpe til i helgen. Svært kjent at vi blir dårlige med høy feber etter vaksine og det kunne jeg ikke risikere. Jeg fortalte derfor at jeg måtte utsette min vaksine, men ingen vet hvor lenge. Nå blir mange andre vaksinert og fokuset er flyttet bort fra meg. Leder fikk bare beskjed om at min dose kunne gis til noen andre :) 

Anonymkode: 7dc44...d66

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...