AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Var innom med en urinprøve på legekontoret da jeg hadde utslag på siste prøve. (Er gravid uke24).. Da snakket sekretærene seg i mellom at gravide ikke skal betale for konsultasjoner , kun for glukosebelastning.. er dette riktig? Er jo merkelig hvis man skal betale for dette? Anonymkode: 921b2...ebf
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Du betaler vel for sukkerlaken du drikker. Man skal ikke betale for svangerskapsoppfølging, men legene kan ta betalt for utstyr som blir brukt. Anonymkode: 69e5a...bb1 11
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du betaler vel for sukkerlaken du drikker. Man skal ikke betale for svangerskapsoppfølging, men legene kan ta betalt for utstyr som blir brukt. Anonymkode: 69e5a...bb1 Ok, det er logisk Anonymkode: 921b2...ebf
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Varierer fra legekontor, det koster alt fra 50,- til 200,- Anonymkode: 4c5bb...afb
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Varierer fra legekontor, det koster alt fra 50,- til 200,- Anonymkode: 4c5bb...afb Ok:p har en følelse av at akkurat dette legekontoret tar minst 200kr,, de er utrolig griske 😕 men får bare bite i d sure eple.. sjeleglad for å skulle ta resten av svangerskapsoppfølging av jordmor. Anonymkode: 921b2...ebf
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ok:p har en følelse av at akkurat dette legekontoret tar minst 200kr,, de er utrolig griske 😕 men får bare bite i d sure eple.. sjeleglad for å skulle ta resten av svangerskapsoppfølging av jordmor. Anonymkode: 921b2...ebf Griske? De tar selvsagt betalt for utstyr som alle andre. Og ikke for å være frekk, men hvis budsjettet veltes av 200kr til glukosebelastningstest så vil du slite litt i tiden fremover for å si det sånn. Til info så betalte jeg selv 170kr for min glukosebelastningstest. Anonymkode: 865d5...015 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Jeg betalte 137 kr for min glukosebelastning. tenk hvor heldige vi er som kan betale for så lite som egentlig koster så mye! Anonymkode: 40a54...e36 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Griske? De tar selvsagt betalt for utstyr som alle andre. Og ikke for å være frekk, men hvis budsjettet veltes av 200kr til glukosebelastningstest så vil du slite litt i tiden fremover for å si det sånn. Til info så betalte jeg selv 170kr for min glukosebelastningstest. Anonymkode: 865d5...015 Ååååå hei hei kg-entusiast;) som lever og ånder for å sette folk på plass. har det noen ganger slått deg tanken om at «rett skal være rett»? Det var det samme legekontoret som krevde 400kr av meg for influensavaksine mens jeg var gravid , og de fakturerer meg etter hver svangerskapskontroll og sier etterpå «uuuups glemte at det er dekket av trygd». Så jeg har grunn til å følge dem opp! Anonymkode: 921b2...ebf 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg betalte 137 kr for min glukosebelastning. tenk hvor heldige vi er som kan betale for så lite som egentlig koster så mye! Anonymkode: 40a54...e36 Ja, vi er heldig:) trygderefusjon får de uansett - er jo ikke sånn at de ikke mottar betaling for tjenesten! Det blir dekket av trygd som igjen er finansiert av blant annet skatteinntekter .. Men at legekontoret skal sitte igjen med dobbel innskudd på det (både trygderefusjon og fakturering fra meg ) går jeg desverre ikke med på:) Anonymkode: 921b2...ebf 1
Kenelz Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Måtte betale, men husker ikke hvor mye.. Mener det var ca 130-180kr. 🤔 Synes det er litt merkelig selv, men sånn er det bare! Vi er uansett bra heldige som slipper å betale for det meste pga graviditeten.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, vi er heldig:) trygderefusjon får de uansett - er jo ikke sånn at de ikke mottar betaling for tjenesten! Det blir dekket av trygd som igjen er finansiert av blant annet skatteinntekter .. Men at legekontoret skal sitte igjen med dobbel innskudd på det (både trygderefusjon og fakturering fra meg ) går jeg desverre ikke med på:) Anonymkode: 921b2...ebf Skjønner det er surt når legekontoret gjør så mye feil at du føler det er med vilje. Kanskje det er med vilje, det vet jeg ikke. Men jeg skjønner deg godt! Med min kommentar var det mer som hvor heldige vi nordmenn er som får så mye gratis innen helse. Ikke at legekontoret ditt er snill, for det tror jeg ikke.. 🙈 Anonymkode: 40a54...e36
MiaHI Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skjønner det er surt når legekontoret gjør så mye feil at du føler det er med vilje. Kanskje det er med vilje, det vet jeg ikke. Men jeg skjønner deg godt! Med min kommentar var det mer som hvor heldige vi nordmenn er som får så mye gratis innen helse. Ikke at legekontoret ditt er snill, for det tror jeg ikke.. 🙈 Anonymkode: 40a54...e36 Ja, vi har en godt fungerende vellferdsstat, men det er på ingen måte gratis. Er du klar over hvor mye du sammenlagt betaler i skatt av inntekt + skatter og avgifter på ALT du kjøper, bilen, bolig ++++ Så sant du ikke er uføretrygdet eller alvorlig syk så er sannsynligheten stor for at du betaler MYE mer enn du tar ut i goder, slik et vellferdssamfunn skal fungere. Ingenting er gratis! 1
ididi Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 MiaHI skrev (1 time siden): Ja, vi har en godt fungerende vellferdsstat, men det er på ingen måte gratis. Er du klar over hvor mye du sammenlagt betaler i skatt av inntekt + skatter og avgifter på ALT du kjøper, bilen, bolig ++++ Så sant du ikke er uføretrygdet eller alvorlig syk så er sannsynligheten stor for at du betaler MYE mer enn du tar ut i goder, slik et vellferdssamfunn skal fungere. Ingenting er gratis! Selvfølgelig er det sånn. Det er fordi vi i Norge har går for en samfunnsmodell hvor de som har nok og litt mer bidrar ekstra sånn at de som har lite eller ingenting også skal kunne ha et ok liv. Sagt på en annen måte: hvis du i løpet av livet «betaler MYE mer enn du tar ut», så betyr det at du har vært skitheldig (i tillegg til at du kanskje har jobbet hardt for det) og hatt mer enn en del andre i landet. Det jeg skriver over her betyr ikke at TS ikke skal sjekke om legekontoret fakturerer riktig. Å bli lurt er ikke meningen og heller ikke særlig ålreit. Husker ikke om jeg har betalt for glukosebelastningstest de gangene jeg har tatt det. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Måtte kjøpe glukosedrikken selv på apoteket, jeg. Sikkert litt ulik praksis rundt omkring. Anonymkode: 6c345...d86
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 Jeg er gravid og tok glukosebelastningstest for 2 dager siden. Måtte ikke betale noen ting. Anonymkode: 76014...052
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 Det vanligste er å betale , pris varierer. Noen plasser må man kjøpe på apotel selv. Tok min idag og betalte 140kr Anonymkode: a71fe...460
Gjest EmKay Skrevet 24. februar 2021 #17 Skrevet 24. februar 2021 Måtte ikke betale for glukosebelastningen, men måtte kjøpe glukosen på apoteket selv. Der betalte jeg 80-90 kr. Om de tar 200 for at du skal få glukosen direkte hos legen, tar de er rimelig drøyt påslag mtp at innkjøpspris for dem antakeligvis er lavere enn det vi må betale på apoteket. Du kan evt høre om du må betale noe om du kjøper glukosen selv? Da har du gjerne fler valgmuligheter når det kommer til smak også. (Anbefaler forresten å drikke med sugerør og la den stå i kjøleskap frem til timen, da går det kjappere ned og du slipper å ha den søte ettersmaken i hele munnen etterpå 😄)
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, vi er heldig:) trygderefusjon får de uansett - er jo ikke sånn at de ikke mottar betaling for tjenesten! Det blir dekket av trygd som igjen er finansiert av blant annet skatteinntekter .. Men at legekontoret skal sitte igjen med dobbel innskudd på det (både trygderefusjon og fakturering fra meg ) går jeg desverre ikke med på:) Anonymkode: 921b2...ebf Legen får ikke dobbelt betalt, så det er nok en forglemmelse at det ikke var huket av for refusjon. Helfo får alle takstkoder tilsendt, og betaler kun ut det som er på refusjon. Regningskort viser alltid hva pasienten er avkrevd allerede. Her kjøper pas. selv glukosen på apotek og tar med. Undersøkelsen på legekontoret er gratis. Vaksine dekkes normalt av alle pasienter selv, også gravide. Det er kun høsten 2020 at det ble gitt refusjon, slik at alle i risikogrupper fikk dekket hele eller deler av beløpet, avhengig av om man hadde frikort/refusjon av egenandel. Legen kan ikke kreve dobbel betaling, men personalet har nok glemt å huske av for svangerskap som refusjonsgrunn. Det er fort gjort, da journalsystemet ofte fikser det selv så lenge svangerskapet er registrert riktig fra start. Mye smårot hos din lege, men de tjener ikke ekstra på det. Anonymkode: f6938...475
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Legen får ikke dobbelt betalt, så det er nok en forglemmelse at det ikke var huket av for refusjon. Helfo får alle takstkoder tilsendt, og betaler kun ut det som er på refusjon. Regningskort viser alltid hva pasienten er avkrevd allerede. Her kjøper pas. selv glukosen på apotek og tar med. Undersøkelsen på legekontoret er gratis. Vaksine dekkes normalt av alle pasienter selv, også gravide. Det er kun høsten 2020 at det ble gitt refusjon, slik at alle i risikogrupper fikk dekket hele eller deler av beløpet, avhengig av om man hadde frikort/refusjon av egenandel. Legen kan ikke kreve dobbel betaling, men personalet har nok glemt å huske av for svangerskap som refusjonsgrunn. Det er fort gjort, da journalsystemet ofte fikser det selv så lenge svangerskapet er registrert riktig fra start. Mye smårot hos din lege, men de tjener ikke ekstra på det. Anonymkode: f6938...475 Ja at det skjer én - toppen to ganger reagerer jeg ikke nødvendigvis så mye på, men når det skjer 4 ganger, så blir jeg litt stuss... Samtidig er dette erfarne helsesekretærer og på et legekontor er det svært mange pasienter innom, så syns det er rart at helfo-regler for gravide ikke er mer innarbeidet... er jo ikke som det kommer inn en og annen gravid hver 3 uke liksom. Fritak for egenandel har vært i all tid så det burde de hvertfall ha kontroll på Anonymkode: 921b2...ebf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå