AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Jeg mener at det er en grunn til at egga er best når man er ung, hvorfor drøyer så mange kvinner å få unge til de er 30? Også etterpå sutrer å sliter kvinner med å bli gravide fordi de venta for lenge? Godt vi kan leke guder å både fikse ved å få donor sæd, donor egg å alt mulig. Kanskje man ikke alltid skal sette karriere først, men faktisk få igang reproduksjon når fruktbarheten er høyst Anonymkode: 8a918...444 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Det trengs en mann som er med på planen da. Virker som stadig flere an dem «ikke er klar» før nærmere 40. Dette formidler de ikke før de må, så kvinnen ikke rekker å finne en annen kandidat. Anonymkode: 6659c...c79 45
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det trengs en mann som er med på planen da. Virker som stadig flere an dem «ikke er klar» før nærmere 40. Dette formidler de ikke før de må, så kvinnen ikke rekker å finne en annen kandidat. Anonymkode: 6659c...c79 Ja, men om de ikke er klare til de er 40, kanskje de skal revurdere hele greia. Skal de være 60 år da når ungen er 20? Anonymkode: 8a918...444 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Selvrealisering står høyt, og alt skal være på stell før en tenker tanken om å få barn. Jeg har to barn, fikk de når jeg var 22 og 23. Hadde ikke noe eller noen. I dag er de 11 og 12, og de har vært med på reisen. Utdanning, jobb, bil og hus er på plass idag. Jeg har lært meg mye og de har lært seg mye på reisen. Livserfaring som ikke kan kjøpes med penger. Anonymkode: 8c39a...dbf 12
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): med for 🙈 Anonymkode: 8c39a...dbf
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Jeg er glad for at jeg fikk mine barn før jeg rundet 30, men jeg skjønner godt de som venter også. Der var ikke alltid så lett å være småbarnsmor under utdanning.... Er nok få menn som vil ha barn i 20 åra, så det er kanskje ikke alltid et ønsket valg å bli mor når en nærmer seg 40. Anonymkode: aa6fa...5d5 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men om de ikke er klare til de er 40, kanskje de skal revurdere hele greia. Skal de være 60 år da når ungen er 20? Anonymkode: 8a918...444 Og hvordan hjelper det kvinnene som er sammen med dem? Anonymkode: 6659c...c79 10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 Lurer du oppriktig på det? Det kan jo være 1000 ulike grunner. I utgangspunktet er det ikke noe problem for de fleste friske kvinner å få barn når de er 30-35. Ellers har det jo blitt sånn at også mange kvinner ønsker høyere utdanning, reise, kjøpe bolig og være selvstendig før de stifter familie. For noen så driter mannen seg ut akkurat når man skulle begynne med barn, eller mannen ombestemmer seg plutselig, altså det finnes så mange ulike grunner. Anonymkode: 1a355...058 9
Druid Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg mener at det er en grunn til at egga er best når man er ung, hvorfor drøyer så mange kvinner å få unge til de er 30? Også etterpå sutrer å sliter kvinner med å bli gravide fordi de venta for lenge? Godt vi kan leke guder å både fikse ved å få donor sæd, donor egg å alt mulig. Kanskje man ikke alltid skal sette karriere først, men faktisk få igang reproduksjon når fruktbarheten er høyst Anonymkode: 8a918...444 Det er nødvendig siden yrkesdeltagelse krever høyere og høyere utdannelse samtidig som pensjon krever lengre og lengre arbeidstid. Før kunne du klart å få en noenlunde brukbar jobb med Bachelor og måtte stå i jobb i 30 år, Nå bør du ha Master og du skal jobbe i 40. Da gjenstår ett veldig lite rom for barn. Vil du at kvinner skal få barn tidligere, må det en saftig pensjonskompensasjon på bordet. 19
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Det er helt opp til hver enkelt når man vil få barn og det som er riktig alder for en er kanskje ikke riktig alder for en annen. Hvorfor bryr seg med når andre får barn? Anonymkode: a7a30...fee 23
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 Hvorfor snakker du om at kvinner får barn så sent? Har ikke menn noe påvirkning her eller? Jeg var klar for barn da jeg var 25. Det var ikke kjæresten min. Han ville fullføre studiet og jobb først. Da jeg var 28 ble han litt motvillig med på å prøve. Første barn kom da jeg var 29. Etter en knalltøff barseltid og barn som sov dårlig måtte vi ha et par år før vi gikk for nummer 2 som kom da jeg var 32. Anonymkode: c5efa...d4f 14
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 (endret) Fordi kvinner i dag har innsett at de har samme muligheter og valg som menn. At de kan få seg karriere, leve et fullverdig liv som ikke må innebære å være mor, husmor, perfekt kone med mat på bordet til den arbeidende ektemannen kommer hjem fra jobb. Flere kvinner i dag ville kanskje fått barn tidligere om mannen hadde vært villig til å ofre mer. Som redusert stilling og vært mer hjemme med barnet. Men nei, gud forby. DET er jo kvinnens ansvar🙄 Endret 24. februar 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 Jeg fyller 32 i år. Ikke fått barn enda. Hadde ikke passet med barn tidligere. Jeg har to exer, glad jeg ikke fikk barn med noen av de. Jeg har også flyttet mye rundt. Pga utdannelse, og vanskelig å få jobb. Hadde bare blitt styr med en unge på lasset. Nå har jeg endelig fått jobb, og har vært sammen med en mann noen år, som jeg trives med. Anonymkode: 852a0...deb 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Jeg fikk mine barn da jeg var 30 og 32. Noe før det var helt uaktuelt. Jeg måtte ha stabile rammer, jobb, bolig og en god mann. I tillegg var ikke det å bli mamma min største ambisjon i livet. Om jeg så ikke hadde fått noen hadde jeg levd godt med det. Anonymkode: 3ef51...328 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 Det er så vanvittig mye gøy og utviklende å gjøre, før man binder seg til familielivet. I min omgangskrets er det vanlig å få førstemann i 35-40 års alder. Jeg ser virkelig ikke problemet med det. Et-par har hatt problemer, ja, men betaler så for privat behandling, så ser ikke hvordan det blir andres problem. Ingen barn er født med sykdommer, man får jo ekstra tett oppfølging. Og barna får jo ressurssterke foreldre som allerede er god etablert og har prøvd ut forholdet noen år, med mer. Og nei, man er ikke gammel når man er 40, eller 60, i disse dager. Ser det på min foreldregenerasjon som nå er i 70-årene, aktivitetsnivået er skyhøyt. Det er generasjonene før det som satt seg ned å ble gammel, ting har endret seg. Anonymkode: d1d81...7a3 17
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er så vanvittig mye gøy og utviklende å gjøre, før man binder seg til familielivet. I min omgangskrets er det vanlig å få førstemann i 35-40 års alder. Jeg ser virkelig ikke problemet med det. Et-par har hatt problemer, ja, men betaler så for privat behandling, så ser ikke hvordan det blir andres problem. Ingen barn er født med sykdommer, man får jo ekstra tett oppfølging. Og barna får jo ressurssterke foreldre som allerede er god etablert og har prøvd ut forholdet noen år, med mer. Og nei, man er ikke gammel når man er 40, eller 60, i disse dager. Ser det på min foreldregenerasjon som nå er i 70-årene, aktivitetsnivået er skyhøyt. Det er generasjonene før det som satt seg ned å ble gammel, ting har endret seg. Anonymkode: d1d81...7a3 Så enig med deg. Vi har heldigvis kommer MYE lengre enn 50-tallet. Anonymkode: e0a6e...be6 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #17 Skrevet 24. februar 2021 WhisperingWind skrev (27 minutter siden): Fordi kvinner i dag har innsett at de har samme muligheter og valg som menn. At de kan få seg karriere, leve et fullverdig liv som ikke må innebære å være mor, husmor, perfekt kone med mat på bordet til den arbeidende ektemannen kommer hjem fra jobb. Flere kvinner i dag ville kanskje fått barn tidligere om mannen hadde vært villig til å ofre mer. Som redusert stilling og vært mer hjemme med barnet. Men nei, gud forby. DET er jo kvinnens ansvar🙄 Hvorfor er da den biologiske klokken til kvinner redusert, mens menn kan få unger når de er 60? Det er en forskjell! Er ikke alt man skal tenke er likestilling. Noen ting er faktisk forskjeller Anonymkode: 8a918...444 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg fikk mine barn da jeg var 30 og 32. Noe før det var helt uaktuelt. Jeg måtte ha stabile rammer, jobb, bolig og en god mann. I tillegg var ikke det å bli mamma min største ambisjon i livet. Om jeg så ikke hadde fått noen hadde jeg levd godt med det. Anonymkode: 3ef51...328 Min ambisjon i livet er å få barn. Jeg er nå 24 å har en liten gutt på 6 mnd. Om ikke ambisjonene var å få barn, hvorfor fikk du barn da? Anonymkode: 8a918...444
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 Det er et enkelt og et vanskelig svar på dette. Det vanskelige svaret kan være mange ulike grunner, men det enkle og korte svaret: Dagens samfunn er lagt opp til at for å ha råd til barn, så må du ha opparbeidet deg retten til foreldrepenger. For å ha opparbeidet deg denne retten, må du ha jobbet 6 av siste 10 mnd før termin. I tillegg må du selvsagt ha en partner å bli gravid med (donor i utlandet er svært dyrt). For å ha tjent retten til foreldrepenger må du altså ha en jobb. For veldig mange i dag innebærer det også krav om utdanning, på minimum bachelornivå. Det vil si at du minst er 23 år når du er ferdig utdannet og skal ut i jobb. Så skal jo gjerne et bosted være på plass. Siden det er dyrt med barn, så vil de aller fleste skaffe seg egen bolig FØR barna kommer. Det blir ikke lettere etterpå, siden banken gir mindre lån per barn man har. Med stigende boligpriser landet rundt, blir dette svært vanskelig å opparbeide seg uten å ha vært yrkesaktiv noen år først. Så å forvente at majoriteten får barn FØR 25 år er veldig naivt. Spesielt rundt de store byene. Helt ærlig blir man nærmest presset til å vente og presset til å få så mange man kan på få år, før fruktbarheten daler. Å ha barn er veldig, veldig dyrt. Dette til tross for at Norge er et av få land med mange goder til småbarnsforeldre. De henger dessverre ikke sammen med generell prisøkning i samfunnet. Å få mange barn blir derfor utaktuelt selv med alt det praktiske på plass. Anonymkode: 188c3...7eb 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #20 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er så vanvittig mye gøy og utviklende å gjøre, før man binder seg til familielivet. I min omgangskrets er det vanlig å få førstemann i 35-40 års alder. Jeg ser virkelig ikke problemet med det. Et-par har hatt problemer, ja, men betaler så for privat behandling, så ser ikke hvordan det blir andres problem. Ingen barn er født med sykdommer, man får jo ekstra tett oppfølging. Og barna får jo ressurssterke foreldre som allerede er god etablert og har prøvd ut forholdet noen år, med mer. Og nei, man er ikke gammel når man er 40, eller 60, i disse dager. Ser det på min foreldregenerasjon som nå er i 70-årene, aktivitetsnivået er skyhøyt. Det er generasjonene før det som satt seg ned å ble gammel, ting har endret seg. Anonymkode: d1d81...7a3 Herregud ass, leser du det du selv leser? Det er ikke ok å få første barn når man er 40, det er vel en grunn til at kvinnene må få behandling. Om dette hadde vært for 100 år siden hadde paret forblitt barnløs. Sånn er det. Ikke rart vi har pandemier og virus når vi tukler så jævlig med naturen hele tiden Anonymkode: 8a918...444 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå