Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tåler svært dårlig røykelukt, og jobber i hjemmesykepleien. Flere brukere røyker inne i hjemmet sitt. Kan jeg nekte å gå til brukere som røyker inne? Må arbeidsleder ta hensyn til dette? Finnes det regelverk om slikt?

Anonymkode: e78a8...b3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hva du mener med «tåler ikke». Får du astmaanfall? Eller er det at du bare ikke liker lukten? For om det er det siste så syns jeg ikke det er grunn nok, da man kan komme inn i boliger med ymse lukter, man kan ikke fordele brukere avhengig av lukt, for det må man bare tåle. 

Anonymkode: 4d4b0...d75

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørs hva du mener med «tåler ikke». Får du astmaanfall? Eller er det at du bare ikke liker lukten? For om det er det siste så syns jeg ikke det er grunn nok, da man kan komme inn i boliger med ymse lukter, man kan ikke fordele brukere avhengig av lukt, for det må man bare tåle. 

Jeg får hodepine, og av og til migrene.

Skrevet

Du skal få dette dokumentert at lege og innse at du kanskje ikke passer for denne jobben. 

Anonymkode: 17de2...cf9

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan du ikke jobbe i hjemmehjelpen. 

Anonymkode: 7f7cb...908

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du jo få en legeerklæring på dette 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan du ikke jobbe i hjemmehjelpen. 

Anonymkode: 7f7cb...908

For noe tull. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke så lett å få kabalen til å gå opp, hvis du ikke kan gå til røykere. For det er vel en god del av dem.  Hvordan tenker du selv ts, at dette skal gjøres i praksis? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg får også hodepine og blir helt tett i nesa av røyklukt. Føler med deg! Kan ikke være noe greit å jobbe sånn. Kanskje de kan omplassere deg til bolig for psykisk utviklingshemmede eller noe. Er nok ikke bare bare å få slippe de leilighetene der noen røyker. Ville dratt til lege før jeg snakker med arbeidsgiver. Lykke til :)

Anonymkode: 94b38...317

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For noe tull. 

Hvorfor er det tull? I denne type jobb må man tåle mye som man i andre sammenhenger ser på som ekkelt/stinkende. Man kommer inn i andres hjem og må regne med det. Dersom det er mulig for TS sin arbeidsgiver å tilrettelegge, så er det jo greit, men om det ikke lar seg gjøre må hun nesten finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 7ebcb...ec2

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er det tull? I denne type jobb må man tåle mye som man i andre sammenhenger ser på som ekkelt/stinkende. Man kommer inn i andres hjem og må regne med det. Dersom det er mulig for TS sin arbeidsgiver å tilrettelegge, så er det jo greit, men om det ikke lar seg gjøre må hun nesten finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 7ebcb...ec2

Man har faktisk krav på tilrettelegging selv i helsevesenet, hvis arbeidsmiljøet gjør deg syk. Du skrev rett ut at ts ikke passet til yrket, å nå plutselig kommer du med tilretteleggingen, du får formulere deg litt bedre neste gang. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg får også migrene av røyklukt. Jeg kunne aldri ha arbeidet i disse omgivelsene. Jeg føler med deg, men det beste er nok å forsøke å finne seg en annen jobb. Det er jo ikke lov til å røyke innendørs på sykehjem og sykehus for eksempel. Det synes jeg er ganske ok. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man har faktisk krav på tilrettelegging selv i helsevesenet, hvis arbeidsmiljøet gjør deg syk. Du skrev rett ut at ts ikke passet til yrket, å nå plutselig kommer du med tilretteleggingen, du får formulere deg litt bedre neste gang. 

NB: Tilrettelegging så langt det er mulig. Jeg vil anta at det er vanskelig i dette tilfelle uten at det skal gå utover normal drift og forsvarlig helsehjelp. 

Anonymkode: f117f...c17

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker også at førstepri må være å se etter annen jobb. Mens man venter på det må arbeidsgiver prøve å tilrettelegge mest mulig. Jeg påvirkers ikke slik at røyk, men jeg hadde ikke blitt så fornøyd hvis jeg utelukkende måtte dra til røykere fordi jeg hadde kolleger som ikke tålte å reise dit. 

Anonymkode: 934af...88c

• Liker 5
Skrevet

Brukere har lov til å røyke i sitt eget hjem. Hvis du ikke tåler det, bør du kanskje se deg om etter en annen jobb. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tåler svært dårlig røykelukt, og jobber i hjemmesykepleien. Flere brukere røyker inne i hjemmet sitt. Kan jeg nekte å gå til brukere som røyker inne? Må arbeidsleder ta hensyn til dette? Finnes det regelverk om slikt?

Du burde kanskje tenkt på dette da du søkte på jobb i hjemmesykepleien? Så du tenker at brukerene skal ta hensyn til deg? Tviler på at du kan nekte for mange oppgaver uten at det går utover jobben din. 

Anonymkode: ff09a...ba6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg får også migrene av røyklukt. Jeg kunne aldri ha arbeidet i disse omgivelsene. Jeg føler med deg, men det beste er nok å forsøke å finne seg en annen jobb. Det er jo ikke lov til å røyke innendørs på sykehjem og sykehus for eksempel. Det synes jeg er ganske ok. 

NB: Tilrettelegging så langt det er mulig. Jeg vil anta at det er vanskelig i dette tilfelle uten at det skal gå utover normal drift og forsvarlig helsehjelp. 

Så du kan faktisk se at det ikke finnes en eneste ansatt der som ikke får migrene av røyk? Imponerende

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du kan faktisk se at det ikke finnes en eneste ansatt der som ikke får migrene av røyk? Imponerende

Dette har ikke noe å gjøre med det du siterte. Jeg konstaterer bare det faktumet at tilrettelegging er lite realistisk om det vil gå utover normal drift og helsehjelp som utøves. 

• Liker 1
Skrevet

Iht arbmiljøloven har man rett på et røykfritt miljø. I hjemmesykepleie skal begges interesser ivaretas, og bruker kan pålegges å lufte eller ikke røyke når hj.spl er der. Det skulle bare mangle. Det er mange som ikke tåler røyk - og det er helseskadelig. Ta det opp med verneombud ts. 

Anonymkode: 654d2...0e2

• Liker 8
Skrevet
Chiubi skrev (26 minutter siden):

Brukere har lov til å røyke i sitt eget hjem. Hvis du ikke tåler det, bør du kanskje se deg om etter en annen jobb. 

Man kan nekte å hjelpe brukere om de røyker i eget hjem, så det er feil. Skal bruker ha hjelp - så skal hen ta hensyn så langt en er kognitivt oppegående. Fullstendig idioti å be ts se seg om etter annen jobb. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan nekte å hjelpe brukere om de røyker i eget hjem, så det er feil. Skal bruker ha hjelp - så skal hen ta hensyn så langt en er kognitivt oppegående. Fullstendig idioti å be ts se seg om etter annen jobb. 

Nei, de kan ikke nektes hjelp. Du er jo helt på bærtur i svarene dine. 

Anonymkode: 49aa9...2a2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...