AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Noen som har tatt fagbrev/læretid som voksen? Hvordan var det mtp økonomien? Det sosiale? Gikk det fint? Jeg har allerede et fagbrev, men ønsker å omskolere meg. Trenger ikke ta noe VGS på nytt, bare et par kurs, og læretiden. Litt bekymret for hvordan det blir å halvere lønnen.. Og redd kanskje for å bli sett litt ned på, da lærlinger er helst yyngre enn 20 år, mens jeg er 30. Anonymkode: ecbe9...8a4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 Er du ansatt i, eller har tilknytning til en bedrift der du kan ta fagbrev? Snakk med Karrieresenteret der du bor! Det er ikke gunstig for bedrifter å ta imot lærlinger som er eldre, da de får mer tilskudd for de som er i ordinær videregående opplæring. Men om du kan ta fagbrev på jobb, så stiller det seg annerledes. Anonymkode: c6581...f1d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er du ansatt i, eller har tilknytning til en bedrift der du kan ta fagbrev? Snakk med Karrieresenteret der du bor! Det er ikke gunstig for bedrifter å ta imot lærlinger som er eldre, da de får mer tilskudd for de som er i ordinær videregående opplæring. Men om du kan ta fagbrev på jobb, så stiller det seg annerledes. Anonymkode: c6581...f1d Kan ikke ta fagbrev på jobb da det er ganske et ganske annet fagbrev. Anonymkode: ecbe9...8a4
Noldus Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Det lønner seg ofte for voksne å gå en litt annen veg. I «mitt» fag fungerer det slik: Det beste du kan gjøre er å få jobb i en bedrift som kan gi deg fagbrev. Fortell bedriften at du er interessert i å ta fagbrev. De som gjør det hos oss får samme lønn (ufaglært ansatt) som de som ikke ønsker fagbrev. Med 5 års praksis kan en gå opp til fagprøven. Tiden kortes ned av eventuell annen vg utdanning med fellesfag, relevant erfaring og eventuelt tegning av en voksen lærekontrakt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå