Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparer til jentene mine, de er nå 11 og 14. Regner med at de vil ha ca 150.000 hver på sparekonto når de er myndige. Mitt ønske er at de skal få litt hjelp inn på boligmarkedet, slik at de kommer tidlig inn og får ta del i boligveksten. Men er den summen jeg prater om, nok til å få førstegangslån på feks 2 mill.? Noen som vet hva som kreves av egenkap.?

Videoannonse
Annonse
Gjest Innsikten
Skrevet
Tatja skrev (4 minutter siden):

Jeg sparer til jentene mine, de er nå 11 og 14. Regner med at de vil ha ca 150.000 hver på sparekonto når de er myndige. Mitt ønske er at de skal få litt hjelp inn på boligmarkedet, slik at de kommer tidlig inn og får ta del i boligveksten. Men er den summen jeg prater om, nok til å få førstegangslån på feks 2 mill.? Noen som vet hva som kreves av egenkap.?

Bankene krever mellom 10-15% egenkapital på førstegangslån. I tillegg får man sjeldent låne mer enn 3-4 ganger inntekten, kommer litt an på hvilken type jobb man har. 

For å få ett lån på 2 millioner i dag må man ha 200 000 - 300 000 i egenkapital. 

Men jeg synes likevel at 150 000 kr er en god sum penger, og du har vært flink til å spare :) Husk at jentene dine sikkert har jobber og sparer opp litt selv også.  

Skrevet

15% av boligprisen. Det kreves for i det hele tatt å få lån. Lånets størrelse avhenger kun av inntekt og er maks fem ganger årsinntekt. Det er ikke sikkert de får så mye, jo mindre man tjener desto større andel av lønnen trengs til grunnleggende behov som mat.

Og ikke spar i barnas navn. Da får de pengene når de er 18, akkurat i tide til å blåse dem på russetid.

Anonymkode: 67904...129

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...