AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Skrevet 24. februar 2021 Venninnen min skal bo med sin søster i 2 mnd nå snart, fordi hun er gravid og hun blir da alenemamma når hun føder. Hun sier da, at siden hun ikke skal bo her i 2 mnd, så skal hun da også få slippe å betale leie i vår leilighet. Hun skal da ikke flytte inn liksom! Hun kommer nok fortsatt tilbake for å hente/levere ting og klær. Det er ikke akkurat som jeg ruller i penger og kan dekke leien for to personer i 2 mnd, og kan heller ikke få inn noen andre for så kort tid.... Hva gjør jeg ?? Anonymkode: 32627...0e2 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Venninnen min skal bo med sin søster i 2 mnd nå snart, fordi hun er gravid og hun blir da alenemamma når hun føder. Hun sier da, at siden hun ikke skal bo her i 2 mnd, så skal hun da også få slippe å betale leie i vår leilighet. Hun skal da ikke flytte inn liksom! Hun kommer nok fortsatt tilbake for å hente/levere ting og klær. Det er ikke akkurat som jeg ruller i penger og kan dekke leien for to personer i 2 mnd, og kan heller ikke få inn noen andre for så kort tid.... Hva gjør jeg ?? Anonymkode: 32627...0e2 du får deg bedre venner Anonymkode: 279bf...98a 24
altflyter Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Står dere begge på kontrakten? Har dere hver deres kontrakt? Hun må betale for seg eller si opp. Så enkelt er det bare 32
Populært innlegg venus24 Skrevet 24. februar 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 24. februar 2021 Slik jeg ser det har venninnen din tre valg: 1. Hun betaler leie som vanlig, slik at hun fortsatt har en leilighet å komme tilbake til etter to måneder 2. Hun fremleier leiligheten/rommet sitt i to måneder slik at noen andre betaler leien hun ellers ville betalt 3. Hun flytter ut og du finner noen andre å bo sammen med 55
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Skrevet 24. februar 2021 Regner med dere ikke har noen kontrakt dere mellom siden du spør ? Du står som leietaker og fremleier til din venninne ? Isåfall kan det bli et lite problem.. Det sies at muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige, problemet er bare at det ikke kan bevises hva som egentlig er avtalt. i utgangspunktet har man oppsigelsestid og følger standard kontrakt dersom ikke annet foreligger. Skulle henne da slå deg vrang og nekte, så blir det jo ord mot ord om hva som er «avtalt» selvom det i utganspunktet ikke er laget noen spesifikk avtale enn å splitte leien 50/50. Vet ikke om punktene over stemmer, men om det er tilfelle så blir det vanskelig. Anonymkode: 2ffe8...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 Hun har ansvar for å finne ut av dette. Om noen skal flytte inn så er det hennes ansvar å fikse dette så de overtar leia hennes. Hvis ikke så får de eventuelt gå av depositumsøengene hennes. Anonymkode: 6444d...c82 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 Hva sier kontrakten? Anonymkode: bd4eb...5c1 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 Du får leie ut til en polsk arbeider i mellomtiden og si at du regner med at det er greit at han bor med hennes ting siden hun ikke bor der. Anonymkode: e87ab...d88 16
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 SIden du skriver at det er deres leilighet, og at du ikke har råd til å dekke leie for to personer antar jeg at dere leier sammen. Da står forhåpentligvis også begge sine navn på leiekontrakten slik at hun er forpliktet til å betale til utleier? For en elending venninne som setter deg i den situasjonen. Anonymkode: 94ade...070 17
Kristin70 Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Vet ikke om punktene over stemmer, men om det er tilfelle så blir det vanskelig. Anonymkode: 2ffe8...c4d Kanskje du ikke bør gi råd om noe du ikke kan, mye av det du skriver er feil. Hvis det ikke er skrevet avtale gjelder husleieloven. Skal hun beholde rommet må hun selvfølgelig betale. Hvis hun nekter må du avgjøre hva som betyr mest for deg, pengene eller vennskapet. Når venninnen din setter deg i en så håpløs situasjon er hun kanskje ikke så mye å samle på. 13
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du får leie ut til en polsk arbeider i mellomtiden og si at du regner med at det er greit at han bor med hennes ting siden hun ikke bor der. Anonymkode: e87ab...d88 😂 Anonymkode: be335...cc5 5
Gjest byråkrati Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 Høres ut som dere får dere en leieboer som vil bo der i 2 år uten å betale leie, for dere "kan ikke kaste ut en alenemor"
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du får leie ut til en polsk arbeider i mellomtiden og si at du regner med at det er greit at han bor med hennes ting siden hun ikke bor der. Anonymkode: e87ab...d88 Hvorfor polsk og ikke norsk? Anonymkode: 799b7...834
Chiubi Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Skal tingene hennes stå i leiligheten? Da må hun selvsagt betale husleie. Hvis hun tømmer leiligheten og sier opp, må hun likevel betale leie i oppsigelsestiden, som er tre måneder. Og da kan hun ikke regne med å få leiligheten tilbake. Tenk om alle skulle nekte å betale husleie i ferier, og trekke fra på husleia hvis de har vært borte en helg? Så lenge man disponerer en leilighet, må man betale husleie. 17
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 Da må hun også fjerne alle tingene sine, å vaske ned rommet. Anonymkode: 519e3...d2f 14
Gjest O.G. Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Venninnen min skal bo med sin søster i 2 mnd nå snart, fordi hun er gravid og hun blir da alenemamma når hun føder. Hun sier da, at siden hun ikke skal bo her i 2 mnd, så skal hun da også få slippe å betale leie i vår leilighet. Hun skal da ikke flytte inn liksom! Hun kommer nok fortsatt tilbake for å hente/levere ting og klær. Det er ikke akkurat som jeg ruller i penger og kan dekke leien for to personer i 2 mnd, og kan heller ikke få inn noen andre for så kort tid.... Hva gjør jeg ?? Anonymkode: 32627...0e2 Hiver henne ut.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #17 Skrevet 24. februar 2021 Leier dere sammen? Står begge i kontrakten? Har dere leiekontrakt? Kontakt huseier. Anonymkode: dd4bd...366 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 Frekk venninne! Skjønner ikke at folk får seg til oppføre seg slik. Anonymkode: 45724...3fc 6
Kristin70 Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 Det er jo en mulighet at hun ikke har tenkt over hvilke konsekvenser dette får for deg (selv om det virkelig litt usannsynlig). Hvis du ønsker å beholde vennskapet må du si til henne at dette stiller deg i en vanskelig situasjon og spørre henne om det er rimelig at du faktisk betaler for at hun skal beholde rommet i disse to månedene. Hvis hun synes det er OK at du skal betale for henne så må du bare si til henne at det har du ikke penger til og at hun da må hun si opp og at hun må betale leie i oppsigelsesperioden. Hvor lang oppsigelsesperiode hun har kommer an på om dere har leiekontrakt, om begge har signert, om du eier leiligheten osv, dette har du ikke sagt noe om. 8
Whistler Skrevet 24. februar 2021 #20 Skrevet 24. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Venninnen min skal bo med sin søster i 2 mnd nå snart, fordi hun er gravid og hun blir da alenemamma når hun føder. Hun sier da, at siden hun ikke skal bo her i 2 mnd, så skal hun da også få slippe å betale leie i vår leilighet. Hun skal da ikke flytte inn liksom! Hun kommer nok fortsatt tilbake for å hente/levere ting og klær. Det er ikke akkurat som jeg ruller i penger og kan dekke leien for to personer i 2 mnd, og kan heller ikke få inn noen andre for så kort tid.... Hva gjør jeg ?? Anonymkode: 32627...0e2 Det første du bør gjøre er å være litt mer konsis i problemstillingen og de faktiske forhold før du spør hva du skal gjøre. -Er det venninne eller hennes søster som er gravid? (Det spiller for så vidt ingen rolle, men det ligger en muighet for tolkning der.) -Kommer hun til å benytte noe av arealet i leiligheten til å oppbevare ting, eller "flytter hun ut"? -Kontraktuelle forhold? Uetn detet blir jo ethvert svar bare gjetting. Endret 24. februar 2021 av Whistler 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå