Gå til innhold

Venn med psykisk utviklingshemming - forelskelser, hvordan håndtere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn med PU som svært lett forelsker seg og går inn i kjæresteforhold samme dag vedkomne treffer en ny person. Nytt nå er at person bor i bemannet bolig og har blitt forelsket i en annen beboer som er drastisk mye eldre. De har kjent hverandre under én uke, og har vært kjærester fra første øyekast. Jeg får daglige oppdateringer på alle detaljer. Venn mener hun kjenner personen allerede, og det er full flamme på hvor fantastisk denne eldre beboeren er. Samtidig som de allerede har kranglet flere ganger på den korte tiden. Det er krangler, smelling med dører, men alt er samtidig fint og flott. De elsker hverandre. Samtidig får venn masse oppdateringer på at kjæresten har masse psykiske problemer. Det er angst og selvmordstanker, noe som påvirker venn. Det er ikke første gang denne personen inngår forhold. Alle flyktige. De varer et par dager eller uker, og så går det skeis. Den ene konflikten etter den andre. Sinneutbrudd, gråteanfall, stor kjærlighetssorg, og jeg får alt i fanget, og vet ikke helt hvordan jeg skal veilede. Jeg vet ikke hva jeg skal si fordi jeg blir så paff. Vet ikke om jeg skal jatte med eller gi konstruktive råd. Kjenner ikke så godt til PU. Noen som har noen tanker til hvordan jeg bør gå frem? Siste uke har jeg blitt oppringt i alle fall 5 ganger, i tillegg til flere meldinger. Oppdatering på hver minste ting, venn vil lese opp alle meldingene mellom hun og kjæresten. Og jeg vet ikke hva jeg skal si.

Selv ble jeg kjent med henne fordi vi var på et fellesmøte, og hun plutselig begynte å hylgråte på gangen. Jeg gikk bort for å spørre om det gikk bra (som er normal, vanlig, høflighet når noen er lei seg) og for å trøste. Da trodde hun at vi allerede var bestevenner, og slik ble jeg dratt inn. Det er ingenting vondt i henne, men det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere bølgedalene og de flyktige kjæresterelasjonen som går dunken etter et par dager/uker. 🤨

Anonymkode: 436c9...2cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trekker deg unna. Og så lar du assistenter e.l. ta seg av vedkommende.

Anonymkode: e15f0...a30

• Liker 2
Skrevet

Er du ansatt, eller bruker? Tror su må snakke med de ansatte som kjenner brukeren godt. 

Anonymkode: a5142...640

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du ansatt, eller bruker? Tror su må snakke med de ansatte som kjenner brukeren godt. 

Jeg er verken ansatt eller bruker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du trekker deg unna. Og så lar du assistenter e.l. ta seg av vedkommende.

Anonymkode: e15f0...a30

Det er litt vanskelig å trekke seg unna når hun ringer igjen og igjen. 🤨

ts

Skrevet

Hun høres skjønn ut, men kansje det er best at hun får venner som liker henne for den hun er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...