Gå til innhold

Elektrisk sparkesykkel og paralgin forte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er ulovlig å bruke elektrisk sparkesykkel når man har tatt paralgin forte?

Det er jo ikke ulovlig å bruke det med alkohol så lenge man ikke er så full at man er "uskikket". Det samme vil vel også gjelde for medisiner?

Anonymkode: 9feff...fe7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vegtrafikkloven paragraf 21: Det er ikke tillatt å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på en trygg måte»

Jeg vet ikke om det direkte er ulovlig, men det er kanskje ikke lurt. Om du kjører på noen å skader dem, kan det hende du da får problemer om du har vært rus påvirket.

Jeg hadde aldri satt meg på en sykkel, stått på en el sparkesykkel eller lignende når jeg bruker paralagin forte. Blir susen i toppen og er virkelig ikke i stand til å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen.

Anonymkode: 49055...94c

• Liker 2
Skrevet

Tror du har resonnert deg fram til riktig svar. Hentet fra artikkel fra 2019:

Det er ingen promillegrense for bruk av elektrisk sparkesykkel. I likhet med sykkel og elsykkel, er elsparkesykkel og andre små elektriske kjøretøy ikke omfattet av vegtrafikklovens § 22 som setter en grense på 0.2 promille for bruk av motorisert kjøretøy.

Det er imidlertid verdt å merke seg at elsparkesykkel, sykkel og elsykkel er omfattet av vegtrafikklovens § 21 som slår fast at det ikke er lov å føre et kjøretøy når du er i en slik tilstand at du ikke er skikket til å bruke kjøretøyet på en trygg måte. Det er altså ikke fritt frem for å blande alkohol eller andre rusmidler med elsparkesykkel. Er du så beruset at du ikke har kontroll på sparkesykkelen, må du trille den hjem dersom du vil holde deg på rett siden av loven. 

Link: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/trafikksikerhet/dette-er-reglene-for-sma-elektriske-kjoretoy/

Anonymkode: 1e274...bb7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...