Gå til innhold

internettavhengighet og tvangstanker

Fremhevede innlegg

Gjest Paradoksalia
Skrevet

Ok, ok.. dette er litt idiotisk og - derav navnet - paradoksalt.. jeg sitter jo på internett og skal akkurat til å klage min nød over min egen internettavhengighet - hvilket vil føre til at jeg kommer til å gå inn og sjekke om det er noen svar.. Ser gjerne at det er veldig dumt. MEN når jeg nå er her. Og det nå er et problem. Og det nå sikkert er andre nettavhengige her. Eller som har vært det, men som har lært seg å beherske det litt.. Så kanskje jeg kan spørre om noen har erfaringer å dele? Er jo helst ute etter positive erfaringer da - om hvordan man kontrollerer f**nskapen..

For å si litt om min situasjon, så er jeg ikke slik hel-avhengig som jeg har lest at mange er.. slike som surfer dag og natt, og på jobb, og ikke får gjort NOENTING utenom surfingen, ikke får i seg mat, mister familien etc. MEN - det er såpass ille at jeg periodevis oppfatter det som et betydelig problem.

Hvorfor jeg skriver tvangstanker i overskriften, er at jeg har, og alltid har hatt, veldig mye av disse. Hodet henger seg liksom opp, svært, svært ofte. På mange måter. Det kan være f.eks. konflikttanker - fra diskusjoner som har eksistert i virkeligheten, eller overhodet ikke. Det kan være med personer jeg har møtt, eller ikke møtt. Jeg er sikker på at alle har vært i diskusjoner, og senere plaget seg selv med å spille den av om og om igjen i sitt eget hode.. kommet på alle de fantastiske, veltaltende tingene man skulle sagt, most motdebattanten ned i støvlene etc, etc. Det er sånn jeg har det, bare det at mye mer enn normalt (slik jeg oppfatter det). Filmen spilles av og spilles av og spilles av, og jeg krangler, og krangler og krangler, inni hodet. Samme sak hvis jeg skal prøve å lese lekser, f.eks. Jeg syns egentlig fagene mine er fantastisk spennende, men det er som en tvang som utsetter og utsetter og utsetter. Og hele dagen kan gå. Slik også med rydding - og andre ting jeg skulle gjort - det går og gnager i meg, og jeg utsetter. Går rundt og rundt i min egen leiliehet f.eks., og ser på alt jeg skulle gjort, og gjør det ikke. Så også med internett: Jeg kan surfe og surfe og surfe, bare litt og litt til. Som i kveld. Har surfet i mange, mange timer. Skulle lagt meg for å ta igjen tapt søvn, og skal opp tidlig i morgen. Skulle ryddet. Skulle ditt og datt. Men bare litt og litt til.. Det er som en tvang.

Jeg er sikker på at du kjenner tendensen selv - alle har vel opplevd utsettelse til en viss grad. Men for meg er det altså slik at disse utsettelsene havner utenfor min kontroll mange ganger - som en tvang som jeg kjemper mot hver eneste dag, i en eller annen form.

Er det noen som har gode erfaringer? Håper jeg slipper å få svar av typen "jo, nå slår du av pc'en og går deg en tur". For det er jo nettopp det jeg VET jeg burde, men ikke gjør. Det jeg ønsker meg, er å få høre om hvilke verktøy likesinnede bruker for å holde hjernen sin i sjakk..

Kommer forresten på et lite råd selv, som har gjort meg mye mindre nettavhengig: Kvitt deg med brukernavn, slik at du ikke har mulighet til å abonnere på tråder. Det hjalp meg (derav ikke brukernavn). Om jeg har noen dager eller korte perioder med ørkesløs, unyttig surfing, så er det i hvert fall ikke HVER dag i lange perioder!

Dette ble langt, og jeg vet sant og si ikke om dette var en terapeutisk, konstruktiv, lur ting å gjøre, i forhold til mitt problem, eller om det var nok en utsettelse..!? Gudene vet..

Ok. God natt. PS: Skrur av pcen nå. :)

• 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det var veldig bra av deg å skrive om problemet her - og ikke minst - be om hjelp/råd. Jeg var avhengig av noe annet enn internett, men tror prinsippene er de samme for all avhengighet. Du kan jo prøve å kontrollere bruken, men tror du vil bli skuffet. Det jeg trengte var å erkjenne problemet og be om hjelp. Helt topp å snakke med likesinnede. I tillegg trenger du å finne erstatninger å putte i tomrommet som oppstår når du kutter ut surfingen. Hva annet synes du er gøy eller givende? Eller er det ingenting som kan toppe data(mis)bruket? Jeg kjenner en som prøvde å slutte, og som til slutt var tvunget til å kaste ut pcén av huset sitt. Bokstavelig talt. Tvangstanker? Det finnes forum for dem også på nett. De heter Ananke. Men da må du jo være på nettet..... søren meg ikke lett dette. Hilsen en med erfaring og som har kommet lykkelig ut av misbruket :)

Skrevet

Fikk nesten frysninger når jeg leste innlegget ditt. Det er jo som tatt ut av mitt eget hode!! Vi er jo prikk like! Det med rydding, krangler som kverner i hodet osv. akkurat sånn har jeg det også! Du var kjempeflink til å beskrive problemene. Skulle bare ønske jeg hadde noen gode råd til deg, men jeg følger tråden nøye, så får vi håpe det er noen som kommer med gode råd. Jeg er også avhengig av internett i samme grad som deg. Har ikke så god tid til å skrive mer nå ettersom ungene kommer hjem fra skolen, men jeg følger med utover.

Skrevet

Veldig bra skrevet, og jeg tror du illustrerer et problem som mange har. Men - hvordan går det dersom du reiser et sted hvor det ikke finnes Internett (du må reise dit)?

Jeg har nemlig alt for lett for å sitte foran PC-en når jeg er hjemme hos meg selv - og det går spesielt mye i WoW - flere timer om dagen. Men saken er at når jeg er steder uten Internett går det egentlig helt fint. Savner det ikke. Det er bare så forbaska lett å sette seg ned der når man er hjemme - og spesielt når hjemme er en ett-roms leilighet ;-)

Skrevet
Fikk nesten frysninger når jeg leste innlegget ditt. Det er jo som tatt ut av mitt eget hode!! Vi er jo prikk like! Det med rydding, krangler som kverner i hodet osv. akkurat sånn har jeg det også!

Jeg kjenner meg også skremmende igjen i det hovedinnlegger har skrevet.

Når det gjelder internettavhengigheten min fikk jeg satt den på prøve for et års tid siden. Da kræsjet maskina mi, og siden det tok lenger tid å få tak i en ny enn jeg hadde trodd ble jeg uten internett hjemme i flere måneder. Først ble jeg veldig stressa og urolig uten internett, men så fant jeg ut at jeg i stedet kunne fylle tida på å lese og ikke minst å trene. Jeg klarte meg helt fint uten internett, så nå vet jeg at jeg vil klare meg bra i framtida også. Mitt råd er altså bare å rydde bort PCen for en liten periode. Selv om du ikke ville ha et slikt råd, kan jeg ikke anbefale deg noe annet..

Når det gjelder det andre du nevner vet jeg ikke om jeg har så mye råd, sliter selv med det samme som du nevner. At tanker kverner rundt i hodet kan være vanskelig å kontrollere, og jeg har vurdert profesjonell hjelp (men det er så lang venteliste for å få hjelp, siden depresjon er blitt den nye folkesykdommen).

Gjest paradoksalia
Skrevet

Hei! Tusen takk for fine og seriøse svar, alle sammen! Faktisk har jeg ikke sett dem før nå - og det må jo være et godt tegn?! Trist og godt samtidig å høre at mange av dere har det som meg..

Svarer på noen spm over: Når jeg reiser bort er jeg ikke nett-avhengig på samme måte. Vet også av erfaring at hvis jeg først lar være å surfe en stund, så savner jeg det ikke. Og jeg har massevis av andre ting som er viktig for meg enn pc/internett. Får heller ikke fritidsproblemer av å slutte å surfe - har alltid en masse jeg skulle gjort og mange ting jeg liker å gjøre.. Til dere som har det som meg, så har dere kanskje allerede oppdaget at fysisk trening hjelper mot tvangstanker også? Reduserer i hvert fall mine problemer.

Det er vel heller tvang og selvbeherskelse som er mitt problem, enn at jeg _liker_ å surfe. Liker tanken på å kaste ut PC'en dårlig. Vet at det kan være nødvendig for de som er hardt rammet (her må man jo selv, evt få hjelp til, å vurdere problemets omfang..). Internett og epost er jo også nyttige verktøy som jeg bruker en del til - nettopp, nyttige ting.. Også. Bl.a. i utdanningen min, for å finne info etc. (Men for all del, man KAN klare seg uten.. Det gjorde man jo før i verden, og det FINS papir-erstatninger..!) Tilfører kanskje ikke denne tråden veldig mye i dag, men slutter nå likevel.. ;) Så prates vi kanskje her.

Klem fra paradoksalia

Skrevet

Jeg bruker til tider alt for mye tid her i steden for å studere :tristbla:

Dumme meg :sur: Vips så var kvelden kommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...