Gå til innhold

Må jeg si ifra til sameiet at jeg flytter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har solgt leligheten min og ny eier flytter inn 01.03. Er det jeg som skal informere sameiet om dette eller er det noe megler gjør? Er det bare å slutte og betale husleia? Hilsen en som selger for første gang 

Anonymkode: 1a989...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo si ifra. Har sameiet regler om godkjenning av nye beboere?

Anonymkode: 2529f...fd1

• Liker 2
Skrevet

Hahaha, tenk hvis alle skulle gjort sånn 😄 Si meg en ting, hvordan gjør du det når du får deg ny jobb? Bare gir faen i å møte opp og tenker at dette er ikke lenger ditt problem? 

Anonymkode: 98280...4d7

• Liker 1
Skrevet

Hos oss skal man egentlig informere styret om at man flytter senest 20 dager før flytting, men det er det ingen som gjør. Styret får imidlertid beskjed fra boligbyggelaget på dagen når en leilighet er blitt solgt, og da med informasjon om at dersom ikke styret avslår ny eier innen en viss dato, blir hen automatisk godkjent. Bør stå noe om dette i husordensreglene, spesielt dersom dere ikke er tilknyttet et boligbyggelag.

Anonymkode: 8fa1f...556

Skrevet

Si fra til styret. Man gjør jo opp husleie til sameiet, der kjøper skal overta disse forpliktelsene av deg.

Anonymkode: 9380c...c78

Skrevet

Gi beskjed til styret og fortell hvem som har kjøpt leiligheten din.

Anonymkode: 9ff6d...77a

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har brukt megler sender denne megleren eierskiftemelding til sameiets forretningsfører. Du trenger ikke foreta deg noe selv.
 Du betaler felleskostnader ut måneden du flytter ut, og lar være å betale fakturaen neste måned(ene).

Anonymkode: 28b28...516

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo et spørsmål du bør stille til megler.

Vanligvis informerer megler forretningsfører i sameiet om salget og de igjen informerer styret. Ny eier vil i så fall få kravet på fellesutgifter fra 1. mars.

Du kan også spørre forretningsfører eller styreleder om alt er i orden.

Skrevet
Mons skrev (5 minutter siden):

Dette er jo et spørsmål du bør stille til megler.

Vanligvis informerer megler forretningsfører i sameiet om salget og de igjen informerer styret. Ny eier vil i så fall få kravet på fellesutgifter fra 1. mars.

Du kan også spørre forretningsfører eller styreleder om alt er i orden.

Praksis er oftest at den som står som eier ved inngangen den 1. i måneden (altså selger) er ansvarlig for å betale felleskostnadene den måneden, men så gjøres dette opp i pro/contra på overtakelsen. Normalt at kjøper betaler selger tilbake alt eller 29/30 deler av månedens felleskostnader

Anonymkode: 28b28...516

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i sameie og jeg vet at styreleder får telefon fra megler før leiligheten legges ut for salg fordi han trenger opplysninger.

Tror det er megler som opplyser om hvem som har kjøpt. Men jeg ville spurt megler om h*n eller jeg skulle gjøre det. Uansett er det ingen krise om både megler og kjøper sier ifra.

Anonymkode: 99bf1...355

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...