AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Har ei venninne som jeg møter 2-3 ganger i uka. Vi er ikke supernære, men har felles interesser og hun er livlig og morsom å henge med. Jeg studerer 2. året medisin, og de siste månedene har hun begynt å kalle meg for "liksom-lege" hver gang vi møtes. Hun kommer med dette kallenavnet i alle sammenhenger hvor jeg har en egen mening om noe, eller en mening som strider imot hennes. Det trenger ikke handle om noe personlig eller sensitivt tema, men egentlig hva som helst (politikk, idrett, noe på TV..). Jeg tok det opp med henne, spurte hva hun mente med å kalle meg for noe sånt, hun kalte meg bare hårsår og at jeg må tåle en spøk, himler med øynene til meg og rister på hodet. Kjenner at jeg blir utrolig sliten av disse kommentarene, føler at hun forsøker gjøre narr av meg. Jeg er ikke en påståelig eller arrogant person, tvert imot vil jeg si, så tror ikke kallenavnet har noen indikasjoner i den retning.. Er dette en form for hersketeknikk? Anonymkode: 1e3f9...a2c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Ja, det høres ut som hun prøver å sette deg litt på plass. Hun føler seg nok litt mindre av at du studerer medisin. Anonymkode: 77a6d...d18 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Nja.. Det kan bety alt mulig det der, eller ingenting. Kan være ubetenksomhet, dårlig humor eller sjalusi. Kjenner jo ingen av dere. Personlig tenker jeg at du virkelig har klart noe her i livet, om du kommer deg gjennom de studiene der. Jeg føler meg helt dust når jeg treffer klassekamerater som har klart å bli lege 🤣 og hva har jeg fått til liksom? Be henne forklare hva hun mener da vel. Kanskje du ender opp med å tenke at det ikke er så farlig allikevel, eller kanskje du skjønner at du har en eller annen uheldig uvane du bør legge av deg 😛 Anonymkode: 202b6...a78 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det høres ut som hun prøver å sette deg litt på plass. Hun føler seg nok litt mindre av at du studerer medisin. Anonymkode: 77a6d...d18 Jeg opplever iallefall kommentaren som ubehagelig, som om hun forsøker diskreditere meg som kommende lege, som at jeg ikke er egnet til å bli lege.. Og forsøk på å få henne til å droppe kommentaren ender bare opp med å forverre situasjonen. Vurderer å trekke meg unna henne, men det blir kanskje litt drastisk. Kjenner jeg blir lei meg og anspent etter å ha møtt henne, hvor jeg sitter igjen med tanker rundt denne kommentaren "liksom-lege". Anonymkode: 1e3f9...a2c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nja.. Det kan bety alt mulig det der, eller ingenting. Kan være ubetenksomhet, dårlig humor eller sjalusi. Kjenner jo ingen av dere. Personlig tenker jeg at du virkelig har klart noe her i livet, om du kommer deg gjennom de studiene der. Jeg føler meg helt dust når jeg treffer klassekamerater som har klart å bli lege 🤣 og hva har jeg fått til liksom? Be henne forklare hva hun mener da vel. Kanskje du ender opp med å tenke at det ikke er så farlig allikevel, eller kanskje du skjønner at du har en eller annen uheldig uvane du bør legge av deg 😛 Anonymkode: 202b6...a78 Takk for feedback Jeg skal forsøke ta opp dette med henne på nytt og se om jeg blir noe klokere. Synes vel egentlig studiet mitt har lite med vennskapet vårt å gjøre, om ikke null og niks. Jeg snakker lite om studiene, da hun studerer noe helt annet, og vi ellers har mer enn annet å snakke om. Men hun trekker frem kommentaren uansett hva vi diskuterer. Kanskje jeg har et ticks jeg ikke er klar over hvor jeg snakker om fotsopp eller noe annet sært... 😜 Anonymkode: 1e3f9...a2c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan det tolkes som passiv-aggressiv oppførsel? Du taper liksom uansett, høres det ut som. Vet ikke, da. Bare en tolkning. Vet at mange mener at man skal snakke sammen, men min erfaring er at det er enkelte det ikke går an å snakke til. Anonymkode: 07489...ba0 Takk for svar, du er nok inne på noe der, opplever det som en form for mobbing å få et slikt kallenavn på meg som dukker opp flere ganger vi snakker sammen, og så skal jeg ikke få lov til å uttrykke ubehag rundt å bli kalt det for da er jeg for sensitiv.. Hun vet det betyr mye for meg å bli lege, har jobbet hardt for å komme inn på studiet og har lite annet jeg er stolt av i livet mitt. Er ellers en "grå mus" med lav selvtillit, men har begynt å prøve endre på dette med å sette litt mer grenser for meg selv de siste månedene mht hvor mye tid jeg bruker på denne venninna (hun er glad i å snakke om seg selv og sine egne problemer), og da har denne kommentaren "liksom-lege" dukket opp mer og mer... Anonymkode: 1e3f9...a2c
Tatja Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar, du er nok inne på noe der, opplever det som en form for mobbing å få et slikt kallenavn på meg som dukker opp flere ganger vi snakker sammen, og så skal jeg ikke få lov til å uttrykke ubehag rundt å bli kalt det for da er jeg for sensitiv.. Hun vet det betyr mye for meg å bli lege, har jobbet hardt for å komme inn på studiet og har lite annet jeg er stolt av i livet mitt. Er ellers en "grå mus" med lav selvtillit, men har begynt å prøve endre på dette med å sette litt mer grenser for meg selv de siste månedene mht hvor mye tid jeg bruker på denne venninna (hun er glad i å snakke om seg selv og sine egne problemer), og da har denne kommentaren "liksom-lege" dukket opp mer og mer... Anonymkode: 1e3f9...a2c Hun virker lite sosialt oppegående. Det merkes garantert for henne at du ikke liker kommentaren, likevel kjører hun på og fortsetter. Mulig hun driver hersketeknikk, men da ville du vel merket det behovet på flere vis. Klarer du å be henne slutte? Evt kan du legge et lite flatterende kallenavn på henne, og se om hun tåler det. 2
Pikaboo Skrevet 24. februar 2021 #8 Skrevet 24. februar 2021 Har noen sånne bekjente selv. Hvis jeg kommer med gode argumenter og ordlegger meg bra i en diskusjon, så kommer de alltid med den der «jada kom med det der jeg har høyere-utdanning-språket ditt» 🤣 snakker aldri om utdanningen min selv, er alltid de som begynner med det der. Tror mange har mindreverdighetskomplekser og når ikke de greier å gi en saklig comeback så blir det over til personangrep. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 24. februar 2021 #9 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har ei venninne som jeg møter 2-3 ganger i uka. Vi er ikke supernære, men har felles interesser og hun er livlig og morsom å henge med. Jeg studerer 2. året medisin, og de siste månedene har hun begynt å kalle meg for "liksom-lege" hver gang vi møtes. Hun kommer med dette kallenavnet i alle sammenhenger hvor jeg har en egen mening om noe, eller en mening som strider imot hennes. Det trenger ikke handle om noe personlig eller sensitivt tema, men egentlig hva som helst (politikk, idrett, noe på TV..). Jeg tok det opp med henne, spurte hva hun mente med å kalle meg for noe sånt, hun kalte meg bare hårsår og at jeg må tåle en spøk, himler med øynene til meg og rister på hodet. Kjenner at jeg blir utrolig sliten av disse kommentarene, føler at hun forsøker gjøre narr av meg. Jeg er ikke en påståelig eller arrogant person, tvert imot vil jeg si, så tror ikke kallenavnet har noen indikasjoner i den retning.. Er dette en form for hersketeknikk? Anonymkode: 1e3f9...a2c Dette er kun mindreverdig kompleks. Prøv å svar henne skikkelig tilbake å se hvordan hun reagerer.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Det høres ut som mindreverdighetskompleks ja, og hvis du i tillegg begynner å få bedre selvtillitt så føler hun seg truet. Det er lettere (krever mindre innsats) å trykke ned andre enn å føle seg bedre selv. Meningsløst å kalle det en spøk. Hvem synes det er morsomt med samme spøken mange ganger? Anonymkode: 51fda...2d6 2
Firfisla Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 Selv om hun kanskje ikke mener noe vondt med det, så er det nok et mindreverdighetskompleks, misunnelse e.l som kommer til syne her,ja. At hun går rett i forsvar når du konfronterer henne, tyder jo også på det. Hvis dette er noe hun stadig gjentar som en slags spøk, så er det en utrolig dårlig spøk, og bare irriterende i lengden. Ikke finn deg i det, ikke la henne kalle deg hårsår. Hun prøver bare å hevde seg selv med å trykke deg ned, og skjuler det bak at det er en spøk, og at du ikke må være så fintfølende. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå