AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Har et internship i Frankrike og fransken min er ikke helt stødig. Jeg skulle presentere meg og alt gikk greit frem til jeg fikk noen spørsmål som gikk rimelig greit men så fortsatte lederen å snakke om noe annet og jeg skjønte ikke at han ikke snakket til meg lenger så jeg bare sa «ja» flere ganger helt til noen skrudde av mikrofonen min. Det var ca 50 stk på dette møtet som gikk over Teams. Åhhhh jeg er så flau over meg selv!!! Dette er bare råååflaut. Tør nesten ikke møte opp på jobb lengre. Hva skal jeg gjøre? Ille nok å ha dårlig uttale men at jeg ikke engang fulgte godt nok med til å merke at jeg ikke burde svare mer er bare helt KRISE! Åhhh jeg hater meg selv! Og dette er bare begynnelsen! Har flere måneder igjen hvor sikkert alle ler bak ryggen min. Anonymkode: 2e8bd...437
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 I neste uke har de glemt det. Folk har mer enn nok med seg selv til å tenke så mye på deg.😊 Om en franskmann hadde svart litt i hytt og pine på et norsk teams møte så hadde du vel ikke tenkt på det så lenge du heller? Anonymkode: a0111...e02 40
Jodaneida Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Har du løyet på deg språkkunnskaper du ikke har? Da har du driti deg ut og kommer til å slite framover. Vet de hvilket nivå du er på? Da er det glemt ganske fort 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Skyld på at internett hakket så du ikke fikk med deg hva han sa. Og så bruker du tiden din til å pugge gloser heller enn å sitte å ha angst. 🙂 Anonymkode: abd8e...eef 17
Eneri Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Men kjære deg! Ikke ta sånn på vei, dette er en bagatell. Skjønner du er flau, men slike ting har stadig vekk skjedd i teamsmøter jeg har deltatt på det siste året, og det er på norsk med nordmenn som deltakere. Pust dypt inn og rist det av deg 🤗 Fransk er et nyyydelig språk, håper du får et lærerikt og fint opphold, dette er snart glemt. 14
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Jodaneida skrev (3 minutter siden): Har du løyet på deg språkkunnskaper du ikke har? Da har du driti deg ut og kommer til å slite framover. Vet de hvilket nivå du er på? Da er det glemt ganske fort Jeg måtte ha intervjuet og alt på fransk så de visste det på forhånd ja. Og vanligvis forstår jeg ting men jeg kobler ut av og til og sliter med å skjønne overganger på Teams da det ikke er kroppsspråk slik det er på vanlige møter. Anonymkode: 2e8bd...437
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skyld på at internett hakket så du ikke fikk med deg hva han sa. Og så bruker du tiden din til å pugge gloser heller enn å sitte å ha angst. 🙂 Anonymkode: abd8e...eef Det skal mer til enn å pugge gloser når de bare snakker i vei på dialekter og på fagspråk og man ikke ser noe kroppsspråk, blikk eller andre ting. Jeg har studert på fransk på lik linje med franske studenter så jeg kan lese og skrive ganske bra men det er noe helt annet når folk snakker fort på dialekt og man ikke ser vedkommende. Anonymkode: 2e8bd...437 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Det der er bare en bagatell. Går så bra. Sikkert mange opp igjennom som har glemt mikrofoner og ropt på bikkjer og unger. Du satt jo bare å snakket med deg selv du. , liksom. Dette går fint. Bare glem det. Anonymkode: 64bbc...760 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 Ingen husker det i morgen. Er du veldig usikker kan du evt. snakke med han som snakket og si du misforsto. Men personlig hadde jeg bare latt det gå. Anonymkode: a8239...340 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 Vi i Norge bruker veldig mye ja, og mm, uh huh som bekreftelse på at vi følger med på det som blir sagt. Kan det tolkes i den kategorien? Om du ikke er blandt unntakene som ikke gjør det oppdager de det nok snart Anonymkode: 151d2...c27
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det der er bare en bagatell. Går så bra. Sikkert mange opp igjennom som har glemt mikrofoner og ropt på bikkjer og unger. Du satt jo bare å snakket med deg selv du. , liksom. Dette går fint. Bare glem det. Anonymkode: 64bbc...760 Takk er bare flaut når man er ny og man gjør noe sånt foran så mange 😕 Anonymkode: 2e8bd...437
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 Jodaneida skrev (8 timer siden): Har du løyet på deg språkkunnskaper du ikke har? Da har du driti deg ut og kommer til å slite framover. Vet de hvilket nivå du er på? Da er det glemt ganske fort Så lenge man er ærlig om hva man kan og ærlig om noe trenger å gjentas eller sies langsommere så er nok takhøyden ganske stor, men å late som at du forstår noe du ikke forstår vil gi deg store problemer. Det er lett å late som for ingen vil virke dum, men det er en farlig felle å gå i. Anonymkode: 41c0f...3ee
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har et internship i Frankrike og fransken min er ikke helt stødig. Jeg skulle presentere meg og alt gikk greit frem til jeg fikk noen spørsmål som gikk rimelig greit men så fortsatte lederen å snakke om noe annet og jeg skjønte ikke at han ikke snakket til meg lenger så jeg bare sa «ja» flere ganger helt til noen skrudde av mikrofonen min. Det var ca 50 stk på dette møtet som gikk over Teams. Åhhhh jeg er så flau over meg selv!!! Dette er bare råååflaut. Tør nesten ikke møte opp på jobb lengre. Hva skal jeg gjøre? Ille nok å ha dårlig uttale men at jeg ikke engang fulgte godt nok med til å merke at jeg ikke burde svare mer er bare helt KRISE! Åhhh jeg hater meg selv! Og dette er bare begynnelsen! Har flere måneder igjen hvor sikkert alle ler bak ryggen min. Anonymkode: 2e8bd...437 Dette kan forklares med "Aktiv lytting". Jeg forstår at du synes det er flaut, men det er ingenting å tenke på videre. Anonymkode: 5388b...768 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Det er vel ikke noen big deal, han skjønte sikkert at du trodde han snakka til deg, ingen skade gjort bortsett fra at du føler deg litt teit. Sånne ting skjer meg seriøst hele tiden! Anonymkode: 0878d...159 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 Jeg trodde du hadde ødelagt en stor kontrakt for firmaet da jeg leste overskriften din. Ta det helt med ro, dette kommer de til å glemme fort. Foreslår å bli med på digitale språkkafeer for å få mer muntlig trening. Se bare på fransk tv, lytt til fransk radio. Det er vanlig at det tar litt tid før det løsner helt med muntlig kommunikasjon, men plutselig en dag sitter det. Jeg snakker av erfaring! Anonymkode: a96c7...b3c 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 Heller enn å kjefte på seg selv, hva med å innse hvor utrolig tøff og sterk du er som tør å gjøre dette i utgangspunktet? Folk flest hadde jo aldri turt å ta en jobb/internship i et fremmed land på et fremmed språk og kaste seg uti det. Folk flest hadde aldri turt å sette seg selv i den sårbare situasjonen. Det våger du, og det fortjener du honnør for. Små og store tabber er en del av det å ta sjanser, søke kunnskap og utvikling utenfor komfortsonen, og det blir som regel bare en artig historie i retrospekt Anonymkode: ed34c...a1e 10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #17 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg trodde du hadde ødelagt en stor kontrakt for firmaet da jeg leste overskriften din. Ta det helt med ro, dette kommer de til å glemme fort. Foreslår å bli med på digitale språkkafeer for å få mer muntlig trening. Se bare på fransk tv, lytt til fransk radio. Det er vanlig at det tar litt tid før det løsner helt med muntlig kommunikasjon, men plutselig en dag sitter det. Jeg snakker av erfaring! Anonymkode: a96c7...b3c Haha nei heldigvis fikk det ingen konsekvenser annet enn at jeg fremstår dum hva slags språk slet du med og hvor lang tid tok det? Anonymkode: 2e8bd...437
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Haha nei heldigvis fikk det ingen konsekvenser annet enn at jeg fremstår dum hva slags språk slet du med og hvor lang tid tok det? Anonymkode: 2e8bd...437 For min del var det tysk. Jeg tabbet meg ut mange ganger med å velge feil høflighetsnivå, velge feil og uttrykk, snuble i grammatikken... men det gikk jo bedre og bedre etterhvert. De første månedene var vanskeligst, men jeg gjorde selvsagt feil senere også. Det hjalp mye å holde seg unna andre nordmenn og ikke snakke engelsk i fritida. Det er anstrengende i starten, men lønner seg! Anonymkode: a96c7...b3c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Heller enn å kjefte på seg selv, hva med å innse hvor utrolig tøff og sterk du er som tør å gjøre dette i utgangspunktet? Folk flest hadde jo aldri turt å ta en jobb/internship i et fremmed land på et fremmed språk og kaste seg uti det. Folk flest hadde aldri turt å sette seg selv i den sårbare situasjonen. Det våger du, og det fortjener du honnør for. Små og store tabber er en del av det å ta sjanser, søke kunnskap og utvikling utenfor komfortsonen, og det blir som regel bare en artig historie i retrospekt Anonymkode: ed34c...a1e Tusen takk, dette var snilt sagt Ja, det er faktisk få som velger å ta internship på et tredjespråk så kanskje jeg ikke burde være så streng med meg selv. De fleste mennesker velger vel det enkleste så at jeg failer av og til får kanskje bare være en del av prisen jeg betaler for å ta litt sjanser og risiko? Takk for dette perspektivet, veldig snilt at du tok deg tiden til å skrive det Anonymkode: 2e8bd...437 5
Gjest Lama_Drama Skrevet 24. februar 2021 #20 Skrevet 24. februar 2021 Slutt å vær streng med deg selv. Om noen sier noe le med dem. Værre ting kommer til å skje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå