Gå til innhold

Jobbskifte i juni, får jeg ferie da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg startet i min første faste jobb forrige sommer, men skifter kanskje jobb fra og med d. 1 juni i år. I stedet for vanlig lønnskjøring i juni pleier man i min bransje å få utbetalt feriepenger fra fjoråret. Men hvis jeg bytter jobb, får jeg da full ferie, eller får jeg vanlig lønn i juni og feriepengene i tillegg og dermed ingen ferie i år? PS! Jeg har ikke fullt opptjente feriepenger ettersom jeg startet min første jobb etter sommeren i år, og ikke hadde noen inntekt før det.

Anonymkode: c64d8...a02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har alltid rett til full ferie. Da blir du trukket for ferien, siden ferie alltid er ulønnet. Men siden du ikke har full feriepengeopptjening kan du velge å bare ta ferien du har opptjening for. Det må du avtale med den arbeidsgiveren som betaler deg lønn i juni. Du må spare feriepengene du får av den gamle arbeidsgiveren for å dekke lønnstrekket.

Anonymkode: 04e8b...462

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har alltid rett til full ferie. Da blir du trukket for ferien, siden ferie alltid er ulønnet. Men siden du ikke har full feriepengeopptjening kan du velge å bare ta ferien du har opptjening for. Det må du avtale med den arbeidsgiveren som betaler deg lønn i juni. Du må spare feriepengene du får av den gamle arbeidsgiveren for å dekke lønnstrekket.

Anonymkode: 04e8b...462

Men er det mulig å ta ferien et annet tidspunkt enn sommeren, og da få både opptjente feriemidler og full lønn i juni?

Skrevet

Når du slutter hos din nåværende arbeidsgiver vil du få feriepengene du har opptjent på sluttlønnen. Når du tar ferie er mellom deg og din nye arbeidsgiver.  Pengene får du uansett fra den gamle. Det er forskjell på ferie og feriepenger. 

Anonymkode: ac509...741

• Liker 1
Skrevet

Bare legge til, jeg er vikar gjennom bemanningsbyrå og får feriepenger hvert år, men jeg tar nesten aldri full ferie. Faktisk kan jeg ikke huske at jeg noensinne har tatt tre uker ferie sammenhengende i mitt 25 år lange yrkesliv. Jeg har hatt ferie og ledighet men aldri den klassiske 3 uker på sommeren. 

Anonymkode: ac509...741

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er det mulig å ta ferien et annet tidspunkt enn sommeren, og da få både opptjente feriemidler og full lønn i juni?

Det er opp til arbeidsgiver. Det er også opp til dem om de trekker deg i juni eller når du faktisk tar ferie. Min arbeidsgiver trekker alltid i juni uannsett når man tar ferie.

Utbetaling av feriepenger og når de trekker deg for ferie henger ikke nødvendigvis sammen. 

Anonymkode: 69690...42d

Skrevet

Om du er vikar og jobber på timesbasis er det kanskje litt annerledes med trekk av lønn for ferie. Da jeg jobbet på timesbasis ble jeg ikke trukket i lønn for ferie, jeg fikk bare ikke lønn utbetalt de ukene jeg hadde ferie siden jeg ikke leverte timer da. Men er du fulltidsansatt med fast lønn som vikar så er det sikkert vanlig trekk av 1 måned.

Om du har brukt ferien din før eller ikke er ikke relevant. Du har rett på en viss antall dager ferie hvert år, i tillegg kan arbeidsgiver pålegge deg å ta minst 3 uker samt styre til en viss grad når ferien er og om den er sammenhengende (er spesifikke regler for dette).

Ønsker du å bruke mindre ferie enn de 5 ukene må du snakke med ny arbeidsgiver så de ikke trekker deg for 5 uker.

Anonymkode: 69690...42d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...