AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Jeg har tilbragt hele mitt yrkesaktive liv i utlandet, men flyttet hjem til Norge i fjor og startet i ny jobb i august i fjor. Dette med feriepenger er dermed helt fjernt for meg. Meget dumt spørsmål følger: Jeg har opparbeidet meg i underkant av 2 ukers ferie og ca 20,000 i feriepenger, fra å jobbe fra august og ut desember i 2020. Får jeg utbetalt 20,000 i feriepenger + lønn for de 2 ukene jeg jobber den måneden jeg tar ferie? Altså rundt 40,000kr totalt Eller får jeg kun utbetalt 20,000 (feriepenger) den måneden? Anonymkode: 41c0c...ee1
Aktiv Kverulant Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 (endret) Tar du ut 5 uker ferie? Eller har du kun tenkt å ta ut 2 uker? Du har krav på å ta ut like mye ferie som de andre på jobben, men siden du ikke har opparbeidet deg fullt med feriepenger får du ikke utbetalt mer enn 20 000. Normalt kjøres feriepengene i samme måned for alle uavhengig av når man faktisk tar ut ferie. I min jobb utbetales feriepengene i juni. I juni får jeg da [(normal lønn) MINUS (5 ukers fri) PLUSS (Opptjente feriepenger)]. I min jobb må man si ifra i god tid før junilønningen om man ikke ønsker ta ut fulle 5 uker ferie. Endret 23. februar 2021 av Aktiv Kverulant
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Jeg tenker i utgangspunktet kun å ta 2 ukers ferie. Så lønn, minus 2 uker, pluss feriepenger? Anonymkode: 41c0c...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Godt råd å huske å gi beskjed om at jeg kun vil ta ut 2 uker forresten! Det hadde jeg ikke tenkt på... Anonymkode: 41c0c...ee1
Aktiv Kverulant Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker i utgangspunktet kun å ta 2 ukers ferie. Så lønn, minus 2 uker, pluss feriepenger? Anonymkode: 41c0c...ee1 Ja, du blir bare trukket for den ferien du faktisk tar ut. Mulig noen bedrifter vil kreve at du tar ut mer ferie da, om arbeidsplassen din stenger ned i 5 uker så vil jeg anta de ikke er så keen på å ha deg gående der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå