Gå til innhold

Dere som jobber på AKS/SFO, greit å være alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er vanlig praksis. Jeg vet at man kan ha 15 barn per voksen. Men i for eksempel skoleferier der AKS/SFO holder åpent, og det er påmeldt mindre enn 15 barn, syns du det er greit å være alene en hel dag med 10-15 barn? Praktiserer dere det slik? 

Jeg tenker det kan skje så mye, og at det er mye ansvar å stå med alene i en hel arbeidsdag. Ingen pauser? Dopauser i full fart, fordi da er alle barna uten tilsyn? Bare noen slår seg, og man må plastre/vaske/hente noe inne, så er det mye man ikke har kontroll på ute? Hva om noe skjer den ene voksne på jobb? Syns det høres veldig rart ut. Selv med bare 5 barn, ville jeg ikke stått alene med ansvaret hele dagen. Er det virkelig slik? 

Anonymkode: 93d1b...ce5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet på sfo før, og vi var ikke alene hele dager, på utflukter osv. kanskje en halvtime på morgenen før det kom flere, en ute i skolegården med alle som var ute mens andre var inne.  Til stenging gikk alltid to så en kunne gjøre unna låsing og ryddig osv mens den andre var med barna. På utflukter var vi helst minst tre, hvis man skal tenke litt risiko, hvis en unge må på legevakt eller noe må en voksen bli med, da bør det likevel være to igjen hvis det skulle skje noe annet med andre barn. Men vi hadde typ 25 unger hver når vi var på «huset».

Anonymkode: c4f4d...a88

Skrevet

Jeg jobber som SFO leder og setter alltid opp minst to ansatte hele dagen, uansett antall påmeldte i feriene. 

Etter min mening er det ikke forsvarlig med færre enn to, uansett hvor få elever som skulle dukke opp. Hendelser kan skje, noen kan bli akutt syke av de som skal jobbe osv. Hvis jeg kun hadde satt opp en ansatt måtte jeg vært i beredskap hele dagen selv og kunne ikke planlagt noe om jeg så hadde fri. 

Men nå leder jeg en SFO med 200 unger da... Så vi kommer nok aldri i en situasjon med mindre enn 15 påmeldte barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...