Gå til innhold

Samvær, barn, fordeling og økonomiske konsekvenser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg trenger noen råd i forbindelse med et samlivsbrudd. Vi har to barn på 6 og 9 år. Barnefar vil at vi skal ha et barn registrert på oss hver (fast bosted) og 50/50 samvær. Han mener at da får vi begge skattefradrag og en ekstra barnetrygd hver. Stemmer dette?

Hva slags løsninger har dere andre mtp samvær og bosted?

Anonymkode: 3ebf9...46e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlig utgangspunkt, kjøre samværsordning etter taktikk for å få mest mulig penger av statskassa... 

Anonymkode: e968b...d57

• Liker 1
Skrevet

Ja, det stemmer. 

Dersom dere har ulikt samvær, 60-40, kan dere også få støtte til barnetilsyn og andre aleneforsørgertrygderettigheter. Det må selvsagt være reelt. 

Anonymkode: 73f15...5ab

• Liker 1
Skrevet

Vi har det på den måten du beskriver. Et barn registrert hos hver og 50 % samvær med det andre barnet. Har barnetrygd, utvidet barnetrygd og skattefradrag som enslig forsørger. Regulerer andre forhold i en avtale om foreldresamarbeid (ferier, samværsplan, ol). Deler på utgifter til Sfo og annet felles ( feks ski, uteklær)

Anonymkode: df6f1...f1c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har det på den måten du beskriver. Et barn registrert hos hver og 50 % samvær med det andre barnet. Har barnetrygd, utvidet barnetrygd og skattefradrag som enslig forsørger. Regulerer andre forhold i en avtale om foreldresamarbeid (ferier, samværsplan, ol). Deler på utgifter til Sfo og annet felles ( feks ski, uteklær)

Så man kan ha denne ordningen med 50% samvær? Det må ikke være 60/40 deling? For det er dette med 60/40 jeg har hengt meg opp i, det lar seg jo vanskelig løse i praksis...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så man kan ha denne ordningen med 50% samvær? Det må ikke være 60/40 deling? For det er dette med 60/40 jeg har hengt meg opp i, det lar seg jo vanskelig løse i praksis...

ja, men ikke med delt bosted. Dersom man har delt bosted får man halv barnetrygd per barn og halv utvidet barnetrygd. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

ja, men ikke med delt bosted. Dersom man har delt bosted får man halv barnetrygd per barn og halv utvidet barnetrygd. 

Jeg må ha det inn med teskje... Det betyr at et barn må ha fast bosted hos meg og 50 % samvær med far. Og motsatt for det andre barnet? 

Fungerer ordningen i praksis?

Jeg er veldig skeptisk siden vi i utgangspunktet samarbeider veldig dårlig. Hva gjør man hvis denne avtalen ikke fungerer? Dvs hvis barnefar ikke klarer å følge opp plikter i sine uker? Tenker på lekser, skole fritidsaktiviteter, osv. Hvordan er "retrett-mulighetene" hvis man har gått med på å registrere det ene barnet på en annen adresse?

Takknemlig for alle tips og råd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg må ha det inn med teskje... Det betyr at et barn må ha fast bosted hos meg og 50 % samvær med far. Og motsatt for det andre barnet? 

Fungerer ordningen i praksis?

Jeg er veldig skeptisk siden vi i utgangspunktet samarbeider veldig dårlig. Hva gjør man hvis denne avtalen ikke fungerer? Dvs hvis barnefar ikke klarer å følge opp plikter i sine uker? Tenker på lekser, skole fritidsaktiviteter, osv. Hvordan er "retrett-mulighetene" hvis man har gått med på å registrere det ene barnet på en annen adresse?

Takknemlig for alle tips og råd.

Anbefaler overhodet ikke 50/50 ved dårlig samarbeid, ei heller et barn med fast bosted hos hver av dere. 
Ta heller som utgangspunkt hvor mye samvær du tenker er greit, begynn med det og foreslå dere kan øke om ting fungerer som de skal. For, retrettmuligheten er ikke der, reelt sett, om dere begynner i motsatt ende (med 50/50) og det ikke fungerer. Da kan far si nei, ikke aktuelt med mindre samvær og konsekvensen da er evt rettssak for å endre samværet. 
Vit også at retten/sakkyndig ikke er så «nøye» på hvor flink den andre er til å følge opp.. det er mitt inntrykk ihvertfall.

Tror dessuten fedre som ønsker en slik løsning du skisserer ønsker å betale svært lite for barna. Er det stor inntektsforskjell er det også slik at en kan ha krav på bidrag for å jevne ut inntektsforskjellen mellom foreldre og slik at kostnader deretter skal deles likt. Mulig utjevningsbidrag sånn sett bortfaller, må sjekkes om aktuelt, særlig for barnet med evt bostedsadresse hos faren.. (usikker altså). Ved dårlig samarbeid virker det bedre at en av dere har barna mest og mottar bidrag fra den andre - og står for betaling av alle kostnadene uten å skulle ha særlig dialog med den andre.

Anonymkode: 63781...737

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anbefaler overhodet ikke 50/50 ved dårlig samarbeid, ei heller et barn med fast bosted hos hver av dere. 
Ta heller som utgangspunkt hvor mye samvær du tenker er greit, begynn med det og foreslå dere kan øke om ting fungerer som de skal. For, retrettmuligheten er ikke der, reelt sett, om dere begynner i motsatt ende (med 50/50) og det ikke fungerer. Da kan far si nei, ikke aktuelt med mindre samvær og konsekvensen da er evt rettssak for å endre samværet. 
Vit også at retten/sakkyndig ikke er så «nøye» på hvor flink den andre er til å følge opp.. det er mitt inntrykk ihvertfall.

Tror dessuten fedre som ønsker en slik løsning du skisserer ønsker å betale svært lite for barna. Er det stor inntektsforskjell er det også slik at en kan ha krav på bidrag for å jevne ut inntektsforskjellen mellom foreldre og slik at kostnader deretter skal deles likt. Mulig utjevningsbidrag sånn sett bortfaller, må sjekkes om aktuelt, særlig for barnet med evt bostedsadresse hos faren.. (usikker altså). Ved dårlig samarbeid virker det bedre at en av dere har barna mest og mottar bidrag fra den andre - og står for betaling av alle kostnadene uten å skulle ha særlig dialog med den andre.

Anonymkode: 63781...737

Dette. 

Går du med på en 50/50 løsning nå, så er både du og barna låst til det. Det er svært vanskelig å endre slike avtaler, selv om du kan bevise at far ikke følger opp. Det er nemlig ikke så viktig, fordi han er jo far og må få gjøre ting på «sin» måte. Selv om det betyr at barna kommer for sent på skolen med feil utstyr. Dersom du har hatt ansvaret for det meste med ungene i samlivet, så vil mye fortsatt falle på deg, og iallfall om dere velger 50/50. Samarbeidet må funke dersom en slik ordning skal funke, ellers vil barna konstant leve i krig - og det er det aller verste for skilsmisse barn, helt uavhengig av samværsløsning. 

Det som skal være retningsgivende for samværsløsningen for barna er hva som er BARNAs beste. Og du må faktisk tenke gjennom hva du mener vil være til barnas beste i deres situasjon og med deres barn. Hvis du mener at fars forslag ikke er godt, så må du faktisk si dette og gå for en annen løsning. Det er nemlig ikke sånn at bare fordi far sier han vil slik eller sånn så må det bli slik eller sånn. Det er kun forslag, det er heldigvis ikke sånn i Norge at når mannen har sagt noe så skal det være sånn. Ei heller i deres tilfelle. 

Så tenk gjennom hvordan fordelingen mellom dere har vært til nå og hva du mener er det beste for barna. Og så baserer du dine løsningsforslag på det. Anbefaler deg også å sette deg godt inn i barneloven/forskrifter, fordi det er viktig at du VET hvilke regler som gjelder og ikke bare tror. Og det gjelder også svar du får på et forum som dette, du aner ingenting om våre kunnskaper om temaet, så alt vi sier kan være feil hva gjelder tolkning av lover og regler. Ditt liv - du må selv påse at du VET hva som gjelder. 

Lykke til 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hei, TS her.

Takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger. Jeg ser på meg selv som ressurssterk og oppegående med en krevende jobb. Men å få oversikt over alt dette som angår samvær, bosted og foreldreansvar er jammen ikke lett. Derfor veldig glad for alle tips.

Jeg har stått for 90% av samværet gjennom hele ekteskapet. Dersom barnefar hadde stilt opp 50% i den tiden vi var sammen hadde vi sikkert ikke blitt skilt i utgangspunktet. Men det har ikke vært interessant å bruke tid på ungene, hverken i ukedager eller i helger og ferier. Så at han nå skal stille opp annenhver uke virker veldig rart.

Jeg tror dette er økonomisk motivert, håper jeg tar feil. Men han tjener mindre enn meg og håper vel også på bidrag.

Jeg har vært i kontakt med advokat og vurderer å bruke henne for å utforme en avtale. Spesielt siden jeg skjønner nå at det kan være vanskelig å komme seg ut av en 50/50 avtale dersom man starter med det og det ikke fungerer.

Endret av Bbhhcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...