AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Jobber som helsefagarbeider og fikk kjeft av en kollega fordi en pasient hadde fått på øyeskygge. Jeg driver ikke og sminker pasientene med masse greier, men litt parfyme, hudkrem, leppestift mener jeg er innafor om pasienten ønsker og spør om det. For meg inngår dette i velvære. Hva mener dere? Anonymkode: d3154...d65 29
Populært innlegg Snabeltann Skrevet 23. februar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 23. februar 2021 Jeg håper når jeg ligger på gamlehjem at noen tar seg tid til å stelle med meg handler om å bli sett. Snakk opp for deg selv, og begrunn og forsvar deg! Min mor pleide å smøre håndkrem og gi håndmassasje til sine pasienter handler om å gi de litt av tiden og omsorg. Om pasienten ønsket dette så synes jeg det er helt fantastisk tidsbruk av deg, ts! 95
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 23. februar 2021 For ikke så lenge siden besøkte jeg en eldre kvinne på sykehjem, og lo godt da hun stolt viste frem sine nylakkerte negler som hadde fått en klar blå farge. "Se hva pleieren har gjort", sa hun. Hun hadde valgt fargen selv, og syntes det var så morsomt! Slike små ting i hverdagen gir glede, og betyr så mye for de eldre. Dette er omsorg i praksis, og jeg håper du fortsetter med det hvis ikke leder setter seg helt på bakbeina. Anonymkode: 6d8d6...e82 101
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Dersom det ikke var en helt spesiell dag, med mange syke, spesielle legebesøk, osv så skal hun holde kjeft. Du er der for pasientene, de skal ha det så godt som mulig. Når jeg jobbet på sykehjem gikk aldri ut fra rommet før pasienten var velstelt, (det innebar sminke, for de som hadde det i skapene) Morgenstell skal være mer enn et kjapt vask og påkledning, det er mulig å gjøre det til en hyggestund for pasient og medarbeider, hvor man har tid til å prate om helge, været, sminke eller hvordan det var i gamle dager:) Ikke bry deg om kommentaren, gi bare beskjed om at du gir omsorg, selskap og pleie:) Anonymkode: 11412...86f 25
Gjest loveli Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Jeg håper jeg får en pleier som deg når jeg havner på sykehjem. ❤ Med mindre du brukte tiden din på å sminke en dame istedenfor å gjøre andre viktigere ting så synes jeg du gjorde rett i å sminke den eldre. Tør du å spørre hvorfor kollegaen din ble så sur? Her må det ligge noe bak? Jeg skjønner ikke hva hun klagde for.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom det ikke var en helt spesiell dag, med mange syke, spesielle legebesøk, osv så skal hun holde kjeft. Du er der for pasientene, de skal ha det så godt som mulig. Når jeg jobbet på sykehjem gikk aldri ut fra rommet før pasienten var velstelt, (det innebar sminke, for de som hadde det i skapene) Morgenstell skal være mer enn et kjapt vask og påkledning, det er mulig å gjøre det til en hyggestund for pasient og medarbeider, hvor man har tid til å prate om helge, været, sminke eller hvordan det var i gamle dager:) Ikke bry deg om kommentaren, gi bare beskjed om at du gir omsorg, selskap og pleie:) Anonymkode: 11412...86f Spørsmålet er mest hvilke andre pasienter som måtte ligge uten hjelp fordi TS hjalp noen andre ekstra mye. På de fleste sykehjem er tida utrolig knapp og all ekstra tidsbruk går kraftig utover andre pasienter og/eller resten av personalet. Anonymkode: 2a65f...405 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spørsmålet er mest hvilke andre pasienter som måtte ligge uten hjelp fordi TS hjalp noen andre ekstra mye. På de fleste sykehjem er tida utrolig knapp og all ekstra tidsbruk går kraftig utover andre pasienter og/eller resten av personalet. Anonymkode: 2a65f...405 Dessverre må jeg si meg enig i dette. Jeg jobber også på sykehjem og liker å bruke tid på at pasientene kan finne antrekk de ønsker, stelle seg skikkelig, sminke seg, glattbarbere mennene osv. men det er dessverre ikke alltid man har tid til dette, selv om man så gjerne skulle ønske det. I perioder har jeg ikke engang tid til å følge alle på toalettet i rett tid, gi medisiner på riktig tidspunkt osv. Om dette var en sånn dag på jobb hos deg så skjønner jeg at kollegaen din reagerer. Men om det ikke var det så synes jeg hun kunne ta seg en bolle. Anonymkode: 1d7ed...9ee 20
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Å ja... Sminke er for noen djevelens verk. Vi hadde en dame som likte neglelakk, leppestift og øyenskygge, men så ble sminkepungen hennes borte. En pleier gjemte den på vaktrommet. Jeg syntes det var så dårlig gjort! Det var hennes eiendeler, og en del av hennes identitet og velvære var å pynte seg litt. Det var et overtramp mot en person med demens, en som ikke kunne si i mot. Hun fikk den tilbake så fort vi andre fant den altså. Nå for tiden har vi noen som elsker neglelakk, det får de jo. Og der er så deilig å kunne sette seg ned og ha litt kvalitetstid med dem. Dette gjør jeg, som nevnt tidligere, når jeg har tid. Med neglelakk ser man ikke helt om de er skitne under neglene, men det tar oss ikke lang tid å ta en sjekk. Det er verdt det. Fine damer må få være fine! ❤❤ Anonymkode: 0e3af...150 22
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spørsmålet er mest hvilke andre pasienter som måtte ligge uten hjelp fordi TS hjalp noen andre ekstra mye. På de fleste sykehjem er tida utrolig knapp og all ekstra tidsbruk går kraftig utover andre pasienter og/eller resten av personalet. Anonymkode: 2a65f...405 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre må jeg si meg enig i dette. Jeg jobber også på sykehjem og liker å bruke tid på at pasientene kan finne antrekk de ønsker, stelle seg skikkelig, sminke seg, glattbarbere mennene osv. men det er dessverre ikke alltid man har tid til dette, selv om man så gjerne skulle ønske det. I perioder har jeg ikke engang tid til å følge alle på toalettet i rett tid, gi medisiner på riktig tidspunkt osv. Om dette var en sånn dag på jobb hos deg så skjønner jeg at kollegaen din reagerer. Men om det ikke var det så synes jeg hun kunne ta seg en bolle. Anonymkode: 1d7ed...9ee Dette var i hjemmesykepleien. Jeg har god kontroll og kjenner listene godt. Jeg vet hvor lang tid jeg rekker og har hos hver, og når jeg skal være hos neste. Jeg gjorde dette fordi jeg hadde tid, det var ingen andre pasienter dette gikk ut over. Det tok meg 30 sekunder... Kollegaen begrunnet det med at det ikke var nødvendig helsehjelp, og at hvorfor jeg skulle sminke pasienten når hun bare sitter inne og ikke skal noe uansett. At jeg må slutte å gjøre ting som ikke er nødvendig helsehjelp. 😨 JEG mener at det er det samme som litt parfyme, hudkrem o.l. jeg driver ikke og krøller hår og sånne ting, det var snakk om litt øyeskygge... TS Anonymkode: d3154...d65 43
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 Det skulle bare mangle dersom damen ønsket det og ville se fin ut😍 Jeg fikk kjeft på jobb jeg også av en kollega i min tid på sykehjem fordi jeg etter ønske fra bruker selv, vill ta han opp av senga. Dette var en mann som hadde hatt slag. Han måtte tas opp med heis. Min kollega mente det ble for mye styr så han kunne ligge i senga og få frokost der. Mannen ville opp og sa han følte det som han gikk i barnehage. Jeg sa jeg kunne stelle mannen selv og hjelpe han, men da klikket kollegaen min på meg. Jeg ga meg ikke og dro til avdelingsleder og spurte om det var slik at denne mannen skulle ligge i senga hele formiddagen selv om han ville opp. Selvfølgelig ikke, sa hun og jeg dro og stelte mannen. Etterpå da kollegaen min så han satt og spiste med de andre brukerne, ble hun forbannet. Men det ga jeg blaffen i. Hun ignorerte meg resten av dagen. På fb har hun lagt ut hvor mye hun verdsetter jobben sin, og folk overøser henne med hvor snill hun er. Jeg tekte vare for meg selv, dette skulle de bare visst. Dette var i starten av min karriere, og jeg har bestandig stått opp for pasientene mine samma hva jeg får tilbake. Jeg skulle ønske dette var en engangstilfelle, men dessverre er det ikke slik. Jeg anbefaler alle dere som er pårørende til folk på sykehjem å åpne opp øyner og se hvordan enkelte blir behandlet. Anonymkode: 97899...c52 29
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #11 Skrevet 23. februar 2021 Når du skriver at det var i hjemmesykepleien, er jeg enig med din kollega. Dette er ikke helsehjelp. Brukerne har vedtak på hva de skal ha hjelp til, og tidsrammene er ekstremt knappe. Den øyenskyggen du la, var tyveri av tid som kunne vært brukt hos en annen bruker til å utføre vedtatte, nødvendige tjenester. Jeg vet det høres hjerteløst ut, men slik er det dessverre! I hjemmetjenesten er det alltid noen brukere som «vil bare ha hjelp til den biiittelille tjenesten som de ikke har vedtak på», hva gjør du når du får 20 sånne i løpet av en vakt? På sykehjem er det noe annet. Anonymkode: bb7e9...fbd 2
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #12 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber som helsefagarbeider og fikk kjeft av en kollega fordi en pasient hadde fått på øyeskygge. Jeg driver ikke og sminker pasientene med masse greier, men litt parfyme, hudkrem, leppestift mener jeg er innafor om pasienten ønsker og spør om det. For meg inngår dette i velvære. Hva mener dere? Anonymkode: d3154...d65 Er dette på et sykehjem eller på et sykehus? Om hun skulle opereres eller noe så skal de helst ikke ha sminke på
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #13 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når du skriver at det var i hjemmesykepleien, er jeg enig med din kollega. Dette er ikke helsehjelp. Brukerne har vedtak på hva de skal ha hjelp til, og tidsrammene er ekstremt knappe. Den øyenskyggen du la, var tyveri av tid som kunne vært brukt hos en annen bruker til å utføre vedtatte, nødvendige tjenester. Jeg vet det høres hjerteløst ut, men slik er det dessverre! I hjemmetjenesten er det alltid noen brukere som «vil bare ha hjelp til den biiittelille tjenesten som de ikke har vedtak på», hva gjør du når du får 20 sånne i løpet av en vakt? På sykehjem er det noe annet. Anonymkode: bb7e9...fbd Tragisk at det er slik i hjemmetjenesten 18
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette var i hjemmesykepleien. Jeg har god kontroll og kjenner listene godt. Jeg vet hvor lang tid jeg rekker og har hos hver, og når jeg skal være hos neste. Jeg gjorde dette fordi jeg hadde tid, det var ingen andre pasienter dette gikk ut over. Det tok meg 30 sekunder... Kollegaen begrunnet det med at det ikke var nødvendig helsehjelp, og at hvorfor jeg skulle sminke pasienten når hun bare sitter inne og ikke skal noe uansett. At jeg må slutte å gjøre ting som ikke er nødvendig helsehjelp. 😨 JEG mener at det er det samme som litt parfyme, hudkrem o.l. jeg driver ikke og krøller hår og sånne ting, det var snakk om litt øyeskygge... TS Anonymkode: d3154...d65 Synes du høres helt fantastisk ut som tar deg tid til dette i en travel jobbhverdag. Kanskje det er ekstra viktig å kjenne på velvære når man kun sitter inne. Ta godt vare på dine gode egenskaper som ser mennesket og ikke bare pasienten. Anonymkode: 1c149...e43 26
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det skulle bare mangle dersom damen ønsket det og ville se fin ut😍 Jeg fikk kjeft på jobb jeg også av en kollega i min tid på sykehjem fordi jeg etter ønske fra bruker selv, vill ta han opp av senga. Dette var en mann som hadde hatt slag. Han måtte tas opp med heis. Min kollega mente det ble for mye styr så han kunne ligge i senga og få frokost der. Mannen ville opp og sa han følte det som han gikk i barnehage. Jeg sa jeg kunne stelle mannen selv og hjelpe han, men da klikket kollegaen min på meg. Jeg ga meg ikke og dro til avdelingsleder og spurte om det var slik at denne mannen skulle ligge i senga hele formiddagen selv om han ville opp. Selvfølgelig ikke, sa hun og jeg dro og stelte mannen. Etterpå da kollegaen min så han satt og spiste med de andre brukerne, ble hun forbannet. Men det ga jeg blaffen i. Hun ignorerte meg resten av dagen. På fb har hun lagt ut hvor mye hun verdsetter jobben sin, og folk overøser henne med hvor snill hun er. Jeg tekte vare for meg selv, dette skulle de bare visst. Dette var i starten av min karriere, og jeg har bestandig stått opp for pasientene mine samma hva jeg får tilbake. Jeg skulle ønske dette var en engangstilfelle, men dessverre er det ikke slik. Jeg anbefaler alle dere som er pårørende til folk på sykehjem å åpne opp øyner og se hvordan enkelte blir behandlet. Anonymkode: 97899...c52 For mye styr. Den kjefta kunne vedkommende stappe midt oppi ræva. Å bli liggende i senga er ikke bra. Opp og mobilisere er det beste for folk for å unngå alskens komplikasjoner. Håper HUN fikk kjeft av avdelingsleder.var hun som handlet helt feil. Sykt at hun ble forbannet over at han fikk lov å sitte med de andre å spise frokost. Dette er jo noe som bør tilstrebes og ikke motarbeides. Godt jobba. Endret 23. februar 2021 av Maleficenta 14
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Tragisk at det er slik i hjemmetjenesten Om du bare ante hvor mange hjemmeboende som synes det er digg å få hjelp til alle de små tingene som de egentlig greier selv, men som det er veldig comfy at noen andre gjør! Siden du likevel skal ut døren, kan du vel ta ut søpla? Siden jeg likevel har sminken stående der, kan du vel ta et drag med øyenskyggen? Siden du likevel går forbi postkassen, kan du vel ta inn posten for meg? Vi MÅ sette grenser. Anonymkode: bb7e9...fbd 2
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du bare ante hvor mange hjemmeboende som synes det er digg å få hjelp til alle de små tingene som de egentlig greier selv, men som det er veldig comfy at noen andre gjør! Siden du likevel skal ut døren, kan du vel ta ut søpla? Siden jeg likevel har sminken stående der, kan du vel ta et drag med øyenskyggen? Siden du likevel går forbi postkassen, kan du vel ta inn posten for meg? Vi MÅ sette grenser. Anonymkode: bb7e9...fbd Ja hvis de greier det selv så er det jo en ting.. 2
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #18 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette var i hjemmesykepleien. Jeg har god kontroll og kjenner listene godt. Jeg vet hvor lang tid jeg rekker og har hos hver, og når jeg skal være hos neste. Jeg gjorde dette fordi jeg hadde tid, det var ingen andre pasienter dette gikk ut over. Det tok meg 30 sekunder... Kollegaen begrunnet det med at det ikke var nødvendig helsehjelp, og at hvorfor jeg skulle sminke pasienten når hun bare sitter inne og ikke skal noe uansett. At jeg må slutte å gjøre ting som ikke er nødvendig helsehjelp. 😨 JEG mener at det er det samme som litt parfyme, hudkrem o.l. jeg driver ikke og krøller hår og sånne ting, det var snakk om litt øyeskygge... TS Anonymkode: d3154...d65 Fy faen for et argument. Hun skal jo bare sitte inne uansett så da kan hun likegodt se ut som en dass,høres det jo ut som hun mente. 10
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #19 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette var i hjemmesykepleien. Jeg har god kontroll og kjenner listene godt. Jeg vet hvor lang tid jeg rekker og har hos hver, og når jeg skal være hos neste. Jeg gjorde dette fordi jeg hadde tid, det var ingen andre pasienter dette gikk ut over. Det tok meg 30 sekunder... Kollegaen begrunnet det med at det ikke var nødvendig helsehjelp, og at hvorfor jeg skulle sminke pasienten når hun bare sitter inne og ikke skal noe uansett. At jeg må slutte å gjøre ting som ikke er nødvendig helsehjelp. 😨 JEG mener at det er det samme som litt parfyme, hudkrem o.l. jeg driver ikke og krøller hår og sånne ting, det var snakk om litt øyeskygge... TS Anonymkode: d3154...d65 Sånne som deg gjør livet litt lysere for brukerne. ❤️ AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når du skriver at det var i hjemmesykepleien, er jeg enig med din kollega. Dette er ikke helsehjelp. Brukerne har vedtak på hva de skal ha hjelp til, og tidsrammene er ekstremt knappe. Den øyenskyggen du la, var tyveri av tid som kunne vært brukt hos en annen bruker til å utføre vedtatte, nødvendige tjenester. Jeg vet det høres hjerteløst ut, men slik er det dessverre! I hjemmetjenesten er det alltid noen brukere som «vil bare ha hjelp til den biiittelille tjenesten som de ikke har vedtak på», hva gjør du når du får 20 sånne i løpet av en vakt? På sykehjem er det noe annet. Anonymkode: bb7e9...fbd Men så fint at du er synsk, da, og har bedre greie på hva TS har tid til enn TS har selv. 🙄 Anonymkode: 79251...19b 25
Gjest Blondie65 Skrevet 23. februar 2021 #20 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette var i hjemmesykepleien. Jeg har god kontroll og kjenner listene godt. Jeg vet hvor lang tid jeg rekker og har hos hver, og når jeg skal være hos neste. Jeg gjorde dette fordi jeg hadde tid, det var ingen andre pasienter dette gikk ut over. Det tok meg 30 sekunder... Kollegaen begrunnet det med at det ikke var nødvendig helsehjelp, og at hvorfor jeg skulle sminke pasienten når hun bare sitter inne og ikke skal noe uansett. At jeg må slutte å gjøre ting som ikke er nødvendig helsehjelp. 😨 JEG mener at det er det samme som litt parfyme, hudkrem o.l. jeg driver ikke og krøller hår og sånne ting, det var snakk om litt øyeskygge... TS Anonymkode: d3154...d65 Hvor langt har denne kollegaen din tenkt å dra dette? Skal du la være å snakke med pasienten hvis det ikke er nødvendig helsehjelp? Jeg er imponert over deg og din holdning, TS. Det er sånne som deg vi ønsker å treffe. Folk som tar seg tid til bittelitt velvære.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå