AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Hei! Jeg har et gammelt sminkebord i lakkert flammebjørk som jeg gjerne vil pusse opp. Det er mulig det er å banne i kirka, men jeg er rett og slett ikke så glad i flammebjørk. 🤷🏼♀️ I utgangspunktet hadde jeg tenkt å lakkere det svart matt, men nå har jeg begynt å tenke på om jeg burde beise/olje det i stedet, jeg er nemlig veldig glad i teak. Er det mulig å trylle litt, sånn at det fæle flammebjørk-møbelet kan gå undercover som et fint teak-møbel? Jeg tar også imot alle gode tips og erfaringer med oppussing av flammebjørk. 😊 Anonymkode: 6c113...de4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei! Jeg har et gammelt sminkebord i lakkert flammebjørk som jeg gjerne vil pusse opp. Det er mulig det er å banne i kirka, men jeg er rett og slett ikke så glad i flammebjørk. 🤷🏼♀️ I utgangspunktet hadde jeg tenkt å lakkere det svart matt, men nå har jeg begynt å tenke på om jeg burde beise/olje det i stedet, jeg er nemlig veldig glad i teak. Er det mulig å trylle litt, sånn at det fæle flammebjørk-møbelet kan gå undercover som et fint teak-møbel? Jeg tar også imot alle gode tips og erfaringer med oppussing av flammebjørk. 😊 Anonymkode: 6c113...de4 Ingen? 😩 Anonymkode: 6c113...de4
Leo Skrevet 24. februar 2021 #3 Skrevet 24. februar 2021 Hvis du skal gjøre noe annet enn å male det (Gud forby! 😉) eller lakke det må du fjerne lakken helt først. Noe teakmøbel blir det dog aldri uansett fordi lakk/beis er transparent så du bør kanskje vurdere å selge det til noen som vil ha det og så i stedet kjøpe noe lignende i teak. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Skrevet 24. februar 2021 Bortsett fra at man ikke kaller det oppussing, men herping? Hvordan ødelegge mitt kvalitetsmøbel i flammebjørk mest mulig effektivt så det blir styggest mulig, ikke kan tilbakeføres og null verdi....? Svar, beis høres ut som en god ide.. Anonymkode: 2f444...c45 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #5 Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 19.19): Bortsett fra at man ikke kaller det oppussing, men herping? Hvordan ødelegge mitt kvalitetsmøbel i flammebjørk mest mulig effektivt så det blir styggest mulig, ikke kan tilbakeføres og null verdi....? Svar, beis høres ut som en god ide.. Anonymkode: 2f444...c45 Haha, jeg regna med at jeg ville få et svar som dette. Altså, jeg har prøvd å gi det bort, men ingen ville ha det. Er det ikke da bedre at jeg pusser det opp og faktisk kan bruke det, i stedet for å kaste det? Er du så glad i flammebjørk at du tar det personlig? Anonymkode: 6c113...de4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #6 Skrevet 26. februar 2021 Leo skrev (På 24.2.2021 den 19.17): Hvis du skal gjøre noe annet enn å male det (Gud forby! 😉) eller lakke det må du fjerne lakken helt først. Noe teakmøbel blir det dog aldri uansett fordi lakk/beis er transparent så du bør kanskje vurdere å selge det til noen som vil ha det og så i stedet kjøpe noe lignende i teak. Takk for konstruktivt svar! 👍🏼 Det blir nok matt, svart maling eller bengalakk. 😊 Tror det blir fint! Anonymkode: 6c113...de4
Leo Skrevet 27. februar 2021 #7 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for konstruktivt svar! 👍🏼 Det blir nok matt, svart maling eller bengalakk. 😊 Tror det blir fint! Anonymkode: 6c113...de4 Siden du likevel har en plan om å male det ville jeg ha prøvd lakk med farge i (Mørkere bruntone) først. Hvis det blir mislykket kan du grunne og male. Å prøve og lakke etter at du har malt blir en langt mer omfattende prosess. Jeg holdt for øvrig på å gå løs med malerkosten på et gammelt skap jeg hadde kjøpt da jeg oppdaget at hele skapet var i heltre valnøtt og håndlaget (Skapet ble kjøpt på finn.no på grunn av form/fasong, bildene var dårlige og jeg fikk noen til å hente det for meg...). Det jeg gjorde da var å bare la det stå en stund og etter hvert kom jeg på noen små grep jeg kunne gjøre uten å endre skapet totalt. Med andre ord kan det være lurt å tenke seg godt om, men på den annen side så er det ditt møbel og du gjør selvfølgelig akkurat som du vil!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #8 Skrevet 27. februar 2021 Leo skrev (5 timer siden): Siden du likevel har en plan om å male det ville jeg ha prøvd lakk med farge i (Mørkere bruntone) først. Hvis det blir mislykket kan du grunne og male. Å prøve og lakke etter at du har malt blir en langt mer omfattende prosess. Jeg holdt for øvrig på å gå løs med malerkosten på et gammelt skap jeg hadde kjøpt da jeg oppdaget at hele skapet var i heltre valnøtt og håndlaget (Skapet ble kjøpt på finn.no på grunn av form/fasong, bildene var dårlige og jeg fikk noen til å hente det for meg...). Det jeg gjorde da var å bare la det stå en stund og etter hvert kom jeg på noen små grep jeg kunne gjøre uten å endre skapet totalt. Med andre ord kan det være lurt å tenke seg godt om, men på den annen side så er det ditt møbel og du gjør selvfølgelig akkurat som du vil! Takk. Ja, jeg skal ta en ekstra runde. Kanskje vi går for noe annet på badet uansett. 😊 Anonymkode: 6c113...de4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #9 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Haha, jeg regna med at jeg ville få et svar som dette. Altså, jeg har prøvd å gi det bort, men ingen ville ha det. Er det ikke da bedre at jeg pusser det opp og faktisk kan bruke det, i stedet for å kaste det? Er du så glad i flammebjørk at du tar det personlig? Anonymkode: 6c113...de4 Ring en antikvitetshandler? Vanskelig å si uten å ha sett det, men det kan være verdt lit bare du finner rette kjøperen. Så lenge det ikke er malt enda ... Anonymkode: 594c0...20d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå