Gå til innhold

Slanke seg som tidligere anorektiker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med å slanke seg etter å ha hatt spiseforstyrrelser tidligere i livet? Har det gått bra? Eller endt katastrofalt?
Jeg hadde anoreksi for ca. 10 år siden, men ble helt frisk etter to år og har siden lagt på meg mye. Er tilbakeholden med å slanke meg fordi jeg er redd for å falle tilbake i gamle vaner, men samtidig er det nødvendig for å ha en sunn vekt på dette tidspunktet. 

Anonymkode: 27ba4...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har gjort det, men brukte lang tid fordi jeg ville gjøre det sikkelig slik at det ble langvarig, og jeg ikke endte opp med å sulte meg selv. 

Anonymkode: f3af2...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Noen som har erfaringer med å slanke seg etter å ha hatt spiseforstyrrelser tidligere i livet? Har det gått bra? Eller endt katastrofalt?
Jeg hadde anoreksi for ca. 10 år siden, men ble helt frisk etter to år og har siden lagt på meg mye. Er tilbakeholden med å slanke meg fordi jeg er redd for å falle tilbake i gamle vaner, men samtidig er det nødvendig for å ha en sunn vekt på dette tidspunktet. 

Bør du gjøre det da? Det kan vel trigge noe som ligger latent?

Anonymkode: 55864...7d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at kaloritelling og begrensning av mengde mat er det skumleste om du har anlegg eller tendenser til spiseforstyrrelser. Kanskje bedre å fokusere på hva du spiser heller enn hvor mye du spiser.

Anonymkode: bad4d...bf0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket meg noe, og det trigger meg hver gang. Men så husker jeg heldigvis alt jeg har lært fra tidligere, og jeg vil ikke skade kroppen min noe mer, så jeg stopper alltid før det blir for lav vekt. Så lenge du er forsiktig, og nyter måltidene (ikke sult deg selv, å vær aktiv). Ikke vei deg for ofte. Jeg vet ikke hvor alvorlig syk du var tidligere, men kanskje det kan være lurt å ta kontakt med legen din før du begynner å gå ned i vekt? 

Anonymkode: 074e7...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det, men det har ikke alltid gått bra. Jeg har gått bed i vekt, men lykkerusen av å gå ned i vekt har vært ekstremt triggende.

For min del har det funker og å skjerpe kostholdet noe, men ikke ekstremt, og ikke veie meg. 

Anonymkode: 9b47b...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville oppsøkt noen profesjonelle som har litt peiling og startet der kanskje?

Jeg måtte nylig kutte en del matvarer pga et helseproblem, og endte opp med å sette flere og flere og varer på nei-lista, og plutselig telte jeg kalorier igjen uten at det hadde noe for seg. Det er sjukt fort gjort å falle tilbake i gamle spor

Anonymkode: 140a8...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det, med kaloritelling. Ikke lov til å spise verken mer eller mindre enn budsjettert. Fungerte veldig fint for meg, og gav meg den kroppslige selvtilliten tilbake, men andre kan sikkert være mer sårbare. 

Anonymkode: ea1bb...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje unngått strenge dietter som utelukker matvarer/matvaregrupper, kaloritelling og "vidunderkurer" som drikkekurer og tatt meg god tid. Men om du føler deg frisk så ser jeg ingen grunner til at du ikke kan slanke deg for å ivareta din helse og trivsel. Det er noe helt annet enn å torturere seg og ødelegge egen helse og trivsel med anoreksi. 

Anonymkode: 9e49f...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det, men har lært på den vanskelige måten at jeg må forholde meg til en del retningslinjer for ikke å falle tilbake i dårlige mønster. Jeg teller ikke kalorier, jeg veier meg ikke, og jeg nekter meg ikke mat når jeg er sulten (det siste er kanskje vanskeligere for dem som skal ordentlig ned i vekt. Selv er jeg slank og "slankingen" handler mest om å vedlikeholde og gjøre opp for perioder der jeg slipper kostholdet litt vel mye løs). Når jeg trenger å gå ned noe nå, så strammer jeg inn på søtsaker og junkfood, passer på porsjonsstørrelser, og prøver å bevege meg mer. Jeg prøver også å spise til faste tidspunkt (det gjør jeg hele tiden uansett), for da har jeg god kontroll på hvor mye jeg har spist, og kan lettere vurdere om det er reell sultfølelse eller cravinger jeg har. 

Anonymkode: 7aeaf...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for mange gode tilbakemeldinger! Synes noen tema kan være vanskelig å prate om som eks-anorektiker, så setter pris på alle svar. Virker som om det er risiko for at det kan gå skeis, spess med kaloritelling som mange tar opp her. Det er nok den største utfordringen for meg, ettersom jeg tror det blir vanskelig å lykkes uten å telle. Tar rådet om å oppsøke lege og kanskje få oppfølging der ❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at svaret her, er det samme som for absolutt alle andre som strever og kaver med kalorier, vekt, osv.

Fokuser på hva som er bra for kroppen. Absolutt alt du putter i munnen er drivstoffet som du ber kroppen din gå på. Hvis du har bil, kjæledyr eller spedbarn, passer du vel også på å putte inn bra ting i dem?

Så gjør det samme med deg selv: Pass på å få i deg kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter, egg, frø, og ellers alt annet som gjør godt.

Skygg unna industriprodukter som proteinpulver, lettprodukter, ferdigmat (med noen veldig få unntak), snacks, godteri, ferdigkjøpt drikke, osv.

Dette er overhodet ikke det samme som å gi avkall på matglede - snarere tvert imot! Lag fantastiske måltider av fisk, grønnsaker, meierismør, biff, olivenolje, bær, vilt - og ellers alt annet naturen, havet og landbruket har å by på. Og spis til du er passe mett.

Anonymkode: 8701c...e2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror at svaret her, er det samme som for absolutt alle andre som strever og kaver med kalorier, vekt, osv.

Fokuser på hva som er bra for kroppen. Absolutt alt du putter i munnen er drivstoffet som du ber kroppen din gå på. Hvis du har bil, kjæledyr eller spedbarn, passer du vel også på å putte inn bra ting i dem?

Så gjør det samme med deg selv: Pass på å få i deg kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter, egg, frø, og ellers alt annet som gjør godt.

Skygg unna industriprodukter som proteinpulver, lettprodukter, ferdigmat (med noen veldig få unntak), snacks, godteri, ferdigkjøpt drikke, osv.

Dette er overhodet ikke det samme som å gi avkall på matglede - snarere tvert imot! Lag fantastiske måltider av fisk, grønnsaker, meierismør, biff, olivenolje, bær, vilt - og ellers alt annet naturen, havet og landbruket har å by på. Og spis til du er passe mett.

Anonymkode: 8701c...e2e

Dette tror jeg er en bedre tilnærming enn å stresse med mengder. Fokuser heller på å få i deg mest mulig av det du har godt av. Hva du har godt av er det jo ikke full enighet om, bortsett fra at snop og hurtigmat ikke er så bra. Fett og protein du ha, og det er heldigvis også det som metter best og lengst og gir deg mest stabilt blodsukker. Skriver under på kjøtt, fisk og egg.

Anonymkode: bad4d...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på å slanke seg, og å ha et bra kosthold. Jeg tenker du skal prøve på det siste. Spis normale mengder og normal sunn mat. 

Anonymkode: 20036...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må så vil jeg anbefale deg å få oppfølging av helsepersonell, og evt ha en psykolog i bakhånd. Ikke beveg deg ut i dette alene. 

Anonymkode: b12ec...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 21.29):

Jeg ville tatt denne diskusjonen med kvalifisert helsepersonell, ikke kvinneguiden.❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 21.29):

Jeg ville da gått via ernærinsgfysiolog med henvisning via legen. 

Anonymkode: d2b89...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett råd vil vel være å oppsøke fastlegen og kanskje bli henvist til en som har kunnskap om ernæring som dere sammen kan lage en kostholdsplan for deg og få eventuelt oppfølgning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter!

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. 

Mvh Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...